گناباد- معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی گفت: از ابتدای دیماه سال جاری به منظور کاهش پرونده های طلاق، این گونه پرونده ها در مراکز مشاوره پیگیری می شود.

پرونده های طلاق در مراکز مشاوره پیگیری می شوند

به گزارش قدس آنلاین، معاون قضایی رئیس دادگستری خراسان رضوی امروز پنجشنبه  در جلسه  شورای پیشگیری از وقوع جرم در محل دادگستری شهرستان گناباد گفت:با توجه به افزایش نگران کننده پروندههای طلاق در کشور بر اساس قانون از تاریخ اول دیماه  سال جاری پرونده های طلاق ابتدا به مراکز مشاوره ارجاع می شود تا در این مراکز  کارشناسان روانشناسی، مشاور حقوقی و مذهبی  که حضور دارند بررسی و سپس به دادگاه ارجاع دهند.

مرتضوی افزود از ۳۰مرکز مشاوره در استان  ۲۰مرکز در استان شناسایی شده اند و این طرح بصورت پایلوت ابتدا در مرکز استان و از سال اینده در شهرستانها اجرایی خواهد شد.

وی  با اشاره به  سهم ۷۰ درصدی  پیشگیری از وقوع جرم گفت:متاسفانه بحث  پیشگیری در کشور مغفول مانده و باید تلاش شود این سهم افزایش یابد و قبل از اینکه  جرمی واقع شود راههای پیشگیری از ان توسط کارشناسان قضایی  آموزش داده شود.

وی بیشترین  جرم را در استان خراسان رضوی  توهین وسپس  ایراد  ضرب وجرح  سرقت  تخریب و تصادفات دانست و گفت: باید دادسراهها  سهم تقصیر  هر نهاد را مشخص نمایند و بر اساس این سهم مقصر را شناسایی و جریمه نمایند.

مرتضوی نقش مردم و سازمانهای مردم نهاد را در پیشگیری از وقوع جرم مهم دانست وخواستار افزایش مطالبه گری در دادگستری ها شد وگفت: دستگاه  قضایی باید  آسیبها را شناسایی ودر جهت رفع ان بکوشد.

رئیس دادگستری گناباد هم در این جلسه طرح مصلحین را در پیشگیری از وقوع جرم موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح پروندههای دادگستری در این شهرستان کاهش چشمگیری داشته است.

علیرضا مه ولاتی گفت:در شش ماهه اول سالجاری پرونده های قضایی  نسبت به  سال گذشته  از ۱۲۰۰ پروند به ۲۰۰پرونده کاهش داشته است.

وی افزود پروندههای طلاق از ۱۸۸ پرونده در سال گذشته به ۱۴۰ پرونده رسیده و با افزایش تعداد قضات شهرستان روند رسیدگی به پرونده ها از یکسال به یک ماه رسیده است.

بنی اسدی دادستان گناباد هم در این مراسم از افزایش  پروندههای حمل مواد مخدر خبر داد و گفت :با تصویب قانون جدید متاسفانه این گونه پرونده های افزایش داشته اما در پروندهای  بحث طلاق با کاهش مواجهیم بطوریکه در پروندههای  طلاق و  ترک نفقه  با کاهش از رتبه  ۹ به ۱۰ رسیده ایم.

در پایان  طرح دیدبان اجتماعی  با عنوان  سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) توسط مرتضوی معرفی شد و گفت:در این سامانه مردم می توانند هر گونه اخبار و اطلاعات که در پیشگیری از وقوع جرایم در هر موضوعی  موثر باشد را بدن واسطه  به مقامات قضایی گزارش نمایند. همچنین مرکز مهر خانواده در مرکز اورژانس اجتماعی  گناباد  با هدف کاهش اسیبهای فرزندان طلاق راه اندازی شد که در این مراکز  فرزندان طلاق برای دیدار خانواده هایشان بجای حضور در دادسراها و یا کلانتریها در این مرکز ملاقات داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.