اصفهان- وزیر راه و شهرسازی از اصفهان به عنوان تمدن دیرپا و یک ایرانشهر یاد کرد و گفت: پیوستگی تمدن در جریان اتفاقات تاریخی حفظ شده اما در رویارویی با دوران مدرن نتوانستیم ایران اسلامی مدرن را تعریف کنیم.

۹ میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عباس آخوندی صبح پنجشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری اظهار کرد: همیشه آمدن به اصفهان برای من خاطره انگیز و دل انگیز است چراکه شهری است که نمونه تمدن دیرپا و یک ایرانشهر است.

وی ادامه داد: ما در این کنفرانس راجع به یک اندیشه و تغییر رویکرد بنیادین در نگاه به شهرهای ایران صحبت می کنیم بنابراین به برخی از نقل های نظری مراجعه می کنیم

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مفهوم انقطاع و دنیای مدرنیته به ایران، محیط طبیعی و بازآفرینی شهری از محورهای صحبت بنده است.

وی اضافه کرد: ایران دارای تمدن دیر پایی است که تحول بزرگ و ورود اسلام را تجربه کرده ولی با حفظ هویت خود از این ورود استقبال کرده در حالی که بسیاری از زبان ها و تمدن ها بعد از ورود اسلام منقرض شد.

آخوندی تصریح کرد: پیوستگی تمدن در جریان اتفاقات تاریخی حفظ شده اما در رویارویی با دوران مدرن نتوانستیم ایران اسلامی مدرن را تعریف کنیم.

وی گفت: تغییرات شهری در خیابان چهارباغ بالا، بنیان شهری اصفهان را زیر و رو کرد و کارخانه ریسباف تنها اثر بازمانده از اصفهان قدیم در خیابان چهارباغ بالاست.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پذیرش گوناگونی در امت اسلامی یک بحث بسیار جذاب و گیرایی بوده است و پیامبر اکرم(ص) میان ملت‌ها و شعب مردم هیچ تفاوتی قائل نبود.

وی تصریح کرد: وقتی صحبت از تمدن شهری ایران‌ می‌کنیم اصلاً به معنای رویارویی با اسلام نیست، بلکه عین رویکرد پیامبر اکرم(ص) است؛ ایمان به غیب بین پیام پیامبر(ص) و وضعیت ایران قبل از اسلام مشترک بود.

آخوندی اظهارکرد: نمی توان گفت خوبی های مدرنیته را می گیریم و بدی ها را کنار می گذاریم چراکه هویت تمدنی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه معنای جهانی شدن این است که همه باید مثل هم رفتار کنند، گفت: مبنای دنیای مدرن از جاکندگی و انقطاع است، اما  بزرگترین چالشی که دنیای مدرن برای همه فرهنگ‌های غیر غربی ایجاد می‌کند، گسستن از تاریخ است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اثبات‌گرایی افراطی دنیای مدرن و بی‌توجهی آن به ایمان به غیب یکی دیگر از چالش‌ها برای کشورهای غیر غربی است که براساس تفکر دنیای مدرن همه چیز باید قابل اندازه‌گیری باشد.

وی اذعان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم با مفهوم انقطاع تاریخی و اثبات‌گرایی مطلق کنار بیاییم، از این رو نتیجه آن در وضعیت توسعه شهرهای ما دیده می‌شود.

آخوندی شهرها را بیانگر خرد یک ملت دانست و تاکید کرد: شهرهایی همچون اصفهان به شکل تصادفی به این جایگاه نرسیده بلکه این جایگاه بیانگر خرد مردم در طول تاریخ است.

وی با اشاره به اینکه دانشمندان ایران نقش برجسته‌ای در تمامی علوم بعد از اسلام دارند، تصریح کرد: بعد از دنیای مدرن به جای انسجام ما دچار یک گسیختگی شدیم که  برای حل این مشکل باید بتوانیم یک تفکر سیستمی داشته باشیم که در غیر این صورت آینده خوبی نخواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در دنیای مدرن، شرایط زیست آن‌قدر سخت شده که امکان تداوم ندارد و در فصل زمستان با پدیده وارونگی دمای هوا در شهرهای تهران، اصفهان و خوزستان مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به پدیده بی‌توجهی به اقلیم بیان داشت: طی سال‌های گذشته بارگذاری صنعتی چندین برابر ظرفیت اقلیم شهر اصفهان به این شهر تحمیل شد و این امر اغواگری دنیای مدرن بود چراکه برای دنیای مدرن اقلیم اهمیتی نداشته است.

آخوندی با ابراز تأسف از اینکه دریاچه‌ها و رودهای ایران یکی پس از دیگر در حال خشک شدن هستند، اظهارکرد: شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران دارد و علمای بزرگی در این منطقه رشد یافته‌اند، در حال حاضر مرگ تمدن را تجربه می‌کند.

وی با بیان اینکه در رویارویی با دنیای مدرن، به شرایط اقلیمی بی‌توجهی شده و یکی از نتیاج تلخ آن کاهش ۵۰ میلی‌متری بارش باران ظرف ۵۰ سال گذشته اس، گفت: ایران همواره قدرت تفاهم با اقلیم داشته و می‌توانسته در اقلیم‌های بسیار سخت فرصت زندگی را فراهم کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید یک بار دیگر اندیشه، فرهنگ و تمدن ایران‌شهری را مورد بازخوانی قرار دهیم؛ توسعه پایدار ضمن پاسخگویی به مسأله اقلیمی باید پاسخ «من کیستم» و «در کجا ایستاده‌ام» را بدهد چراکه نمی‌توانیم از «منِ تاریخی» عبور کنیم.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره در کارخانه ریسباف، گفت: امیدوارم گامی که در کارخانه ریسباف برداشته شده فقط به مفهوم یک پروژه نباشد بلکه اصفهان‌بودگی و ایران‌بودگی همه ما را یادآور شود.

آخوندی به وجود ۱۹ میلیون بد مسکن و ۱۴۰ هزار هکتار مساحت شهری فاقد زیست در کشور اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر ۹ میلیون نفر در بافت‌های میانی و فرسوده شهر زندگی می‌کنند.

وی یادآور شد: رفتن به بیرون شهر و اجرای پروژه‌های بزرگ فرار از واقعیت است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر خلق مجدد شهرها گفت: شهرها باید یک مثل سازمان اجتماعی باشند که کوچک‌ترین جزء آن محله‌هاست، بنابراین بازآفرینی شهرها باید محله‌محور و با مشارکت مردم باشدو ما باید به جای پروژه‌محوری به دنبال برنامه‌محوری باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر بازآفرینی محله‌محور با تکیه بر حکمرانی و اجتماعات محلی افزود: بازآفرینی شهری باید با تکیه بر نهادهای مردمی و شهرداری‌ها باشد؛ برنامه بازآفرینی شهری یکی از موضوعات بودجه سال ۹۷ است و نشان‌دهنده اهمیت این برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم بازآفرینی باید در صدر مسائل دولتمردان، سیاستگذاران و مردم قرار گیرد و همه باید بپذیریم که حل مسأله توسعه شهری رفتن به بیابان‌ها و فرار از واقعیت نیست.

آخوندی با ابراز امیدواری از اینکه در آینده طرحی مثل مسکن مهر در ایران انجام نگیرد، یادآور شد: ۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری ایران، دارای بافت فرسوده هستند که در این بافت‌های فرسوده، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد تومان باید مورد بازسازی و نوسازی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۴۰ هزار میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها در این خصوص هزینه می‌شود که باید هم‌افزایی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی: از استاندار اصفهان خواست تا ستاد بازآفرینی شهری را در اصفهان به صورت ماهانه تشکیل داده و این ستاد در شهرستان‌ها توسط فرمانداری‌ها تشکیل شود تا هماهنگی میان همه دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

طراحی شهرها در قالب برنامه های بلندمدت توسعه پایدار راه برون رفت از رشد نامتوازن شهری

استاندار اصفهان گفت: رشد نامتوازن شهری و عدم پرداختن به این قبیل مسائل می تواند مشکلات زندگی شهرها را فزون تر کند البته راه برون رفت از این وضعیت طراحی شهرها در قالب برنامه های بلندمدت توسعه پایدار است.

محسن مهرعلیزاده در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدارو عمران شهری اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با مفهوم بسیار دقیق از کلمه توسعه و توسعه پایدار، بنایی اساسی و درستی برای عمران شهری در اصفهان تعریف کنیم.

وی افزود: شهر و شهروندی در فرهنگ ایرانی از دیرباز به صورت جدی مطرح بوده به نحوی که در شاهنامه از شهری به عنوان سیاوش گرد که شهری امن برای مردم و برای زندگی پرعزت و کرامت آن است، یاد شده است.

استاندار اصفهان گفت: البته امروز زندگی روزمره به نحوی شده که از عظمت و بزرگی شهر و شهروندی که در طول تاریخ کشور شنیدیم خبری نیست که متاسفانه به دست خود ما به فراموشی سپرده شده است.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: در این راستا برگزاری چنین نشست هایی در فرایند برنامه بلندمدت توسعه پایدار کمک می کند.

وی عنوان کرد: برنامه های توسعه پایدار باید به نحوی باشد که مهاجرت های بی رویه به شهرها و نبود برنامه های اساسی برای معماری و نگهداشت فرهنگ و آداب شهرها نتواند تعاریف و عظمت و بزرگی در خصوص شهر و شهروندی را از بین ببرد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به طور حتم رشد نامتوازن شهری و عدم پرداختن به این قبیل مسائل می تواند مشکلات زندگی شهرها را فزون تر کند البته راه برون رفت از این وضعیت طراحی شهرها در قالب برنامه های بلندمدت توسعه پایدار است.

مهرعلیزاده در ادامه برگزاری این همایش در کارخانه ریسباف را نشان از روحیه و سلیقه مردم و فرهنگ اصفهان دانست و گفت: برگزاری این کنفرانس در این مجموعه احیا چنین مجموعه های شهری را یادآوری می کند.

وی تاکید کرد: اگر تاکنون حفظ ارزش های فرهنگی را به دلایلی فراموش کرده ایم و در قبال نه تنها ریسباف بلکه چندین کارخانه در مسیر ساخت و سازهای شهری کوتاهی کردیم اکنون باید برای احیا این فضاهای شهر اقدام کنیم و با انتخاب این کارخانه به عنوان نمونه در مسیر توسعه پایدار قدم برداریم.

استاندار اصفهان در خصوص کارخانه ریسباف اظهارکرد: کارخانه ریسباف با مشارکت مردمی در سال ۱۳۱۳ یعنی ۸۳ سال پیش ساخته شده است، در آن زمان این شرکت به عنوان شرکت خصوصی با حمایت دولت ساخته شده است این بیانگر این است اعتماد به بخش خصوصی از دیرباز اهمیت داشته است.

درخواست واگذاری کارخانه ریسباف به مدیریت شهری برای ساخت مرکز خدمت رسانی به شهروندان

شهردار اصفهان نیز در این کنگره گفت: اگر به تشخیص وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل راه و شهرسازی استان کارخانه ریسباف، به مدیریت شهری سپرده شود، شهرداری می تواند بر اساس طرحی مناسب، متناسب با نوع ساخت کارخانه، این مکان را به مرکز خدمت رسانی به شهروندان تبدیل کند.

قدرت الله نوروزی اظهار کرد: وزیر مسکن در زمان تصدی بنده در شهرداری ۲ بار به اصفهان سفر کردند، در سفر اولشان منشا خیر و برکات زیادی برای اصفهان بودند به طور حتم در این سفر نیز آثار خوبی از خود به جای می گذارند.

وی ادامه داد: وقتی قرار بود این مراسم برگزار شود شهرداری اصفهان به لحاظ رسالت خود در خدمت رسانی هزینه های اجرایی آن را از ابتدا تا انتها بپذیرفت تا مراسم در مکانی برگزار شود که به نوعی بخشی از هویت اصفهان را بیان می کند.

شهردار اصفهان ادامه داد: اگر به تشخیص وزیر راه و شهرسازی و مدیر کل راه و شهرسازی استان این فضا که از وسعت زیادی برخوردار است و بخشی از میراث نه چندان دور اصفهان محسوب می شود، به مدیریت شهری سپرده شود، شهرداری می تواند بر اساس طرحی مناسب  جهت فضاهای شهری، متناسب با نوع ساخت کارخانه، این مکان را به مرکز خدمت رسانی به شهروندان تبدیل کند.

نوروزی عنوان کرد: اگر این تصمیم اتخاذ شود، می توان شاهد خدمت رسانی به عموم شهروندان به ویژه دانشجویان هنر و معماری و دوستداران موزه باشیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به توسعه پایدار شهری، حقوق شهروندی و آموزش گفت: در دنیای مدرن رشد سریع و بی رویه شهرها تبعات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی دارد به همین دلیل شهرها به عامل اصلی ناپایداری ها تبدیل شده بنابراین همه صاحبنظران تلاش می کنند شهرها به پایداری برسند، اگر این چنین نشود آینده پرخطر و ناامن بشریت را تهدید می کند.

نوروزی با تاکید بر اینکه توسعه پایدار می خواهد این نابسامانی را رونق ببخشد، گفت: برخی توسعه پایدار را تامین نیازهای نسل فعلی و نسل آینده تعریف کرده اند در واقع توسعه پایدار نباید مانع تامین نیازهای آیندگان شود.

وی تاکیدکرد: توسعه پایدار باید باعث ارتقا زندگی شهروندان شود، این توسعه باید ضمن حفظ حقوق شهروندان، در همه زمینه ها از جمله محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی تحقق پیدا کند.

تعریف جامع از توسعه پایدار ارایه شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان دیگر سخنران کنگره بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در خصوص محل برگزاری کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری گفت: وقتی محور ویژه کنفرانس بازآفرینی شهری می شود، منطق ایجاد می کند از مکان لوکس و مجلل نقل مکان کنیم و در فضاهای واقعی به مباحثه و مذاکره بنشینیم.

حجت الله غلامی اظهار کرد: این روزها شهرهای کشور به ویژه کلانشهر نیازمند برنامه هایی جامع برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان هستند.

وی  به مشکلات آب و هوای شهرها به ویژه کلانشهرها اشاره کرد و توضیح داد: شهرهایی که شهروندانش برای نفس کشیدن در آن با مشکل روبرو هستند، آب که مایه حیات زندگی است و در آینده نزدیک به بحران شهری تبدیل می شود، نشاط و شادابی شهروندان که لازمه آن مهربانی است به لحاظ نبود فضاهای شهر از ساختار شهرها کوچ کرده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در دهه های اخیر با استفاد از عنوان توسعه و توسعه پایدار، پروژه هایی به شهرها تحمیل شده که با افتتاح و اجرا  آن مانعی بر سر راه توسعه پایدار قرار گرفتند که نمونه های آن را در شهرها می بینیم.

غلامی اظهارکرد: متاسفانه حس تعلق به شهر محله و کوچه که جز افتخار شهروندان و جزیی از شناسنامه های آنان بود را از زندگی روزمره آنها حذف کردیم.

وی ادامه داد: سکونتگاه های ساکنان که محل آسایش و آرامش بود در حد انبار کالا تنزل دادیم و نگاه مان به انسان را در حد یک کالا تقلیل داده ایم.

غلامی عنوان کرد: در حال حاضر شهرهای انسان محور به شهرهایی که همه چیز به جز انسان در آن قرار دارد، تبدیل شده است لذا برآن شدیم برای اصلاح مسیر توسعه شهرها هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری را با همکاری مراکز دانشگاهی و دستگاههای اجرایی و وزارت راه و شهرسازی برگزار کنیم.

وی عنوان کرد: در این راستا برای برگزاری مطلوب سه کمیته سیاست گذاری علمی و اجرایی با حضور اساتید و اندیشمندان و مدیران ارشد دستگاه های اجرای و برنامه ریزان شهری تشکیل و مقالات بررسی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به ۶ محور اساسی این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در اولین محور با توجه به برداشت ها و تعاریف از توسعه پایدار شهری مقرر شد تعریف جامع و کامل از توسعه پایدار و عمران شهری ارایه شود و چالش ها و راهکارهای برون رفت مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

غلامی افزود: در محور دوم نقش معماری و شهرسازی در توسعه پایدار مشخص شود تا ضرورت ایجاد فضاهای شهری و پرداختن به معماری ایرانی مقدمه ای برای بررسی نیازهای امروز شهروندان باشد.

وی ادامه داد: در محور سوم نقش حمل و نقل یکپارچه و تاثیر آن به مهار توسعه پیرامونی شهرها و جلوگیری از حاشیه نشینی مورد بررسی قرار می گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: در محور چهارم نقش مدیریت منابع آب و انرژی و فناوری های نوین در توسعه پایدار و در محور پنجم نقش اقتصاد شهری و مدیریت سرمایه های شهری در توسعه پایدار و ضرورت عبور از راهکارهای درآمدی مخرب که در واقع درآمد نیست و هزینه و انتقال به آینده است مورد بررسی قرار می گیرد.

غلامی به ویژه ترین محور این کنفرانس اشاره کرد و گفت: محور ششم و اصلی ترین محور، به نقش بازآفرینی شهری در توسعه پایدار شهرها می پردازد تا در راستای تدوین، تبیین و بازآفرینی شهری گام استواری رقم بزنیم.

وی در خصوص محل برگزاری کنفرانس گفت: وقتی محور ویژه کنفرانس بازآفرینی شهری می شود، منطق ایجاد می کند از مکان  لوکس و مجلل  نقل مکان کنیم و درباره بازآفرینی شهری که به نوعی احیا و بازآفرینی شهری و یا خلق هویت های از دست رفته است در فضاهای واقعی به مباحثه و مذاکره بنشینیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: در این راستا تصمیم گرفته شد تا در کارخانه ریسباف که با حمایت های وزارت خانه این کارخانه به وسعت ۶۹ هزار مترمربع با اعتبار ۲۷۰ میلیارد تومان تملک شد تا نقش زندگی بخش خود را جاری سازد بر این اساس شاهد تغییر رویکردی از سوداگرانه به تفکر خردمندانه در شیوه برخورد با این فضاها هستیم.

غلامی خاطرنشان کرد: ضروری بود در ادامه اندیشه و تغییر رویکرد اول تغییر رویکرد دوم رقم بخورد و آن انتقال همایش ها و نشست ها از مکان ها لوکس به فضاهای متروکه که زمانی حیات داشتند بنابراین پذیرفتیم این کنفرانس را در این مکان توسط معماران ایرانی و آلمانی در سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۵ احداث شد، برگزار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.