«احمد المدلل» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن شرم آور توصیف کردن مواضع اعراب درقبال قدس اشغالی، گفت: ترامپ با اقدام اخیر خود علیه قدس تلاش کرد تا رضایت لابی صهیونیسم را جلب کند.

ترامپ درصدد جلب رضایت لابی صهیونیسم است/مواضع «شرم آور» اعراب

به گزارش قدس آنلاین، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته در سخنرانی خود قدس را رسما به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد. وی در این سخنرانی تاکید کرد که من به این قطعیت رسیدم که باید سفارت مان را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کنیم. رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه ما به دنبال توافقی عالی هستیم که هم به سود اسرائیلی ها باشد هم به سود فلسطینی ها، ادامه داد: ایالات متحده از طرح دو دولت حمایت می کند در صورتی که دو گروه نیز نسبت به آن به توافق برسند. ترامپ گفت: تصمیم ما برای انتقال سفارت آمریکا به معنای دور شدن آمریکا از تعهداتش نسبت به تسهیل صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها نیست. وی با بیان اینکه آمریکایی ها در خصوص راهکار نهایی میان فلسطینیان و اسرائیلی ها تصمیم گیری نمی کنند، افزود: رادیکالیسم و افراط گرایی نسل های آتی را تهدید می کند و ما می خواهیم با آن مقابله کنیم.

این تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا با مخالفت شدید کشورهای عربی و جامعه جهانی مواجه شد. به گونه ای که بسیاری از کشورها با صدور بیانیه هایی جداگانه اعلام کردند که با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مخالف هستند و هیچ برنامه ای برای تبعیت از این تصمیم و انتقال سفارت خود به بیت المقدس ندارند. در این میان، دفتر نخست وزیری عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن ظالمانه توصیف کردن اقدام ترامپ، خواستار عقب نشینی مقامات آمریکایی از تصمیم خود علیه بیت المقدس شدند.

در همین ارتباط، گفتگویی با «احمد المدلل» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قدس اشغالی پایتخت رژیم صهیونیستی است و سفارت آمریکا به بیت المقدس منتقل خواهد شد. ارزیابی شما از این موضع دونالد ترامپ چیست؟ این موضع چه پیامدها و تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟

تلاش دولت های عربی ـ اسلامی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب شد تا ایالات متحده آمریکا به اتخاذ تصمیم اخیر خود علیه قدس اشغالی تشویق و تحریک شوددر ابتدا باید گفت که ایالات متحده آمریکا همواره حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی بوده است. تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی سال ها پیش در کنگره ایالات متحده به تصویب رسیده بود.

بر همین اساس، پر واضح است که تصمیم اعلام شده از سوی ترامپ در لحظه اتفاق نیفتاده است. تصمیم که گرفته شد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به نظر من بخشی از دلایل این تصمیم به شخصیت ترامپ باز می گردد. وی ثابت کرده است یک شخصیت بی ثبات و وحشیانه دارد.

بخشی از دلایل این تصمیم نیز به مراودات مالی و اقتصادی ترامپ با صهیونیست ها بازمی‌گردد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ترامپ از لحاظ سیاسی به حمایت لابی صهیونیسم در ایالات متحده آمریکا نیازمند است. ترامپ می خواهد اینگونه وانمود کند که برای یهودیان با گرایش صهیونیسم کاری انجام داده است.

از سوی دیگر، تلاش دولت های عربی ـ اسلامی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی موجب شد تا ایالات متحده آمریکا به اتخاذ تصمیم اخیر خود علیه قدس اشغالی تشویق و تحریک شود. بدون شک این موضع اعراب، انگیزه کافی را به ترامپ برای اعلام نقشه اش درباره قدس اشغالی، اعطا کرد.

*آیا موضع جدید ایالات متحده آمریکا علیه قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می تواند موجب آغاز انتفاضه ای جدید در اراضی اشغالی فلسطینیان شود؟

بدون تردید، ملت فلسطین، از زنان و کودکان گرفته تا پیر و جوان، همواره علیه صهیونیستها دست به انتفاضه زده و در آینده نیز همین کار را ادامه خواهند داد. ملت فلسطین چاره ای جز مقابله و انتفاضه قدس پس از تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی، بیش از پیش شعله ور شده استمواجهه با تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ندارد. انتفاضه قدس پس از تصمیم ترامپ علیه قدس اشغالی، بیش از پیش شعله ور شده است.

*کشورهای عربی و اسلامی همگی مواضعی را در مخالفت با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در قبال قدس اشغالی اعلام کرده اند. به نظر شما آیا اتخاذ این مواضع شفاهی برای مقابله با تصمیم واشنگتن کافی است یا باید گام های عملی در برابر آن برداشته شود؟

این مسأله کاملا واضح است. مواضع شفاهی کشورهای عربی ـ اسلامی هیچ کمکی نمی‌تواند به مسأله فلسطین کند. اقداماتی که آمریکایی ها و صهیونیست ها علیه قدس اشغالی انجام داده و می دهند، اقداماتی عملی هستند و قاعدتا باید با واکنش ها و گام های عملی نیز با آنها مقابله شود.

حل و فصل مسأله فلسطین و یاری رساندن به قدس شریف، مستلزم بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های موجود در تمامی کشورهای عربی و اسلامی استلذا مواضع شفاهی نه تنها هیچ کمکی به قدس شریف نخواهد کرد، بلکه به نفع صهیونیستها نیز هست. حل و فصل مسأله فلسطین و یاری رساندن به قدس شریف، مستلزم بسیج تمامی امکانات و ظرفیت های موجود در تمامی کشورهای عربی و اسلامی است. دشمن صهیونیستی، دشمن جنایتکاری است. به همین دلیل این دشمن، تنها زبان زور را می فهمد و نه هیچ چیز دیگری را. با این مواضع شرم آور اعراب نمی توان با دشمن صهیونیستی مقابله کرد.

*آیا پس از تصمیم ترامپ در خصوص قدس اشغالی می توان گفت که روند سازش توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به پایان رسیده است و این تشکیلات دیگر نمی تواند بر گزینه سازش در تعامل با صهیونیستها تکیه کند؟

آنچه که انتظار می رود تشکیلات خودگردان فلسطین در برهه کنونی انجام دهد، همین اقدام است. انتظار می رود تشکیلات خودگردان، مذاکرات سازش با صهیونیستها را در اعتراض به شناسایی قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، قطع کند. علاوه براین، تشکیلات خودگردان فلسطین در اعتراض به این مسأله حتی باید روابط خود را با ایالات متحده آمریکا قطع کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.