وزیر خارجه کشورمان گفت: همه کشورهای اطراف ما یا در چتر ناتو هستند یا قدرت هسته‌ای دارند و حیات و ممات آن به قدرت‌های بزرگ وابسته است که با یک عطسه ترامپ می‌لرزند و یا با خنده آن سرخوش می‌شوند و این وضع منطقه ماست.

 به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در حاشیه همایش تخصصی انعکاس موازین حقوق بشر در قوانین کیفری ایران در جمع خبرنگاران و با اشاره به ادعاها و اظهارات اخیر نیکی هیلی که مدعی شده بود نیروهای یمنی از تجهیزات ایران استفاده می‌کنند، افزود: در اینکه صحبت‌های خانم هیلی هیچ مستنداتی نداشت شکی نیست و دیدیم که حتی خود غربی‌ها هم در خصوص بی پایه و اساس بودن و قانع کننده نبودن این ادعاها، صحبت‌هایی را مطرح کردند.

وی گفت: گروه رسیدگی سازمان­ ملل هم­ اعلام کرد در موشک‌هایی که در یمن دیده شده قطعات ساخت آمریکا هم وجود داشته است.

ظریف با بیان اینکه ادعای خانم هیلی ادعایی کاملاً بی پایه است، افزود: منبع تسلیحات منطقه کاملاً مشخص­ و واضح است که هواپیماهایی که مردم یمن را­ بمباران می‌کند و بمب‌هایی که استفاده می‌شود هواپیما­ و بمب‌های آمریکایی است و این واقعیت را­ کسی نمی‌تواند­ کتمان کند.

وزیر امورخارجه گفت: اهداف این ادعاها برای به فراموشی سپردن حضور آمریکا در جنایاتی است که در منطقه ما بخصوص در یمن صورت می‌گیرد؛ همچنین آن‌ها برای به فراموشی سپردن حرکت بسیار خطرناک ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، این ادعاها را مطرح می‌کنند.

ظریف با اشاره به اعلام پایتختی قدس شریف برای رژیم اشغالگر قدس از سوی ترامپ تاکید کرد: به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ترامپ، پشت پا زدن به آن ادهاعایی بود که خودشان در زمینه حقوق مردم فلسطین مطرح می‌کردند.

وزیر امور خارجه افزود: این نیز حرکتی بود که همه دنیا چه در داخل آمریکا و چه در خارج آمریکا و حتی بعضی از طرفداران صهیونیست‌ها هم، آن را به عنوان حرکتی خطرناک محکوم کردند.

وی ادامه داد: دیروز خبری منتشر شد که مؤسسات مطالعاتی آمریکایی تأیید کردند سلاح‌های آمریکا و عربستان در دست داعش بوده و داعشی‌ها از این سلاح‌ها استفاده می‌کردند؛ حالا کشوری که خودش بمب‌های خوشه‌ای در اختیار دولت عربستان گذاشته و این بمب‌ها کودکان و پیرمردان یمنی را نابود می‌کند، به ما اتهام می‌زند.

ظریف با اشاره به حمایت آمریکا از محاصره یمن توسط رژیم سعودی گفت: این محاصره باعث ایجاد بدترین شرایط، قحطی، گرسنگی و شیوع بیماری در یمن است؛ همانطور که­ ۷۰۰ هزار مورد ابتلاء به بیماری وبا در یمن شناسایی شده است. 

حقوق بشر برای ما ارزشی راهبردی دارد

وزیر امورخارجه گفت: حقوق بشر از دو بعد داخلی و بین‌المللی مهم است و هردوی آن با توجه به مفهوم تغییر قدرت در دنیا مد نظر ماست.

وی افزود: ما غنی‌ترین منابع را در حوزه حقوق بشر در اسلام داریم، اما تمرکز ما بیشتر در بحث اخلاق بود و غربی‌ها بر حقوق تمرکز کردند.

وزیر خارج ادامه داد:­ بنابراین ما در تولید ادبیات حقوق بشر کمتر به این حوزه پرداختیم و خیلی موفق نبودیم؛ البته این به آن معنا نیست که ما در حوزه حقوق بشر کم داریم بلکه به معنای این است که ما تمرکز دیگری داشتیم.

ظریف گفت: با توجه به شرایط ویژه بین‌المللی و جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر برای ما از دو بعد داخلی و بین‌المللی مهم است و هر دوی این‌ها با توجه به اینکه امروز در دنیا مفهوم قدرت در حال تغییر و تحول است، مد نظر ماست و دیگر نمی‌توان قدرت را فقط در قدرت نظامی یا اقتصادی خلاصه کرد.

وی افزود: زمانی قدرت یک کشور را با قایق‌های توپدار می‌سنجیدند که بعداً عامل اقتصادی به آن اضافه شد، اما شرایط کنونی بین‌المللی ابعاد دیگری را به عنوان قدرت در میان دولت‌ها ایجاد کرده که در واقع این ابعاد جدید قدرت کشورها را افزایش یا کاهش می‌دهند.

ظریف ادامه داد: در این حوزه حقوق بشر قدرت مبنایی کشورهاست و نقش مهمی دارد و برای جمهوری اسلامی ایران نیز از نقش دوچندانی برخوردار است.

وزیر امور خارجه افزود: یکی از علل اهمیت، این است که­ ما خود را مجری اسلام می‌دانیم و نکته دیگر در جمله حضرت امام (راحل) است و ما باید به عنوان کارگزاران این نظام آن را باور کنیم و آن اینکه مردم، ولی‌نعمت‌های ما هستند که البته درک این موضوع برای قدرتمندان بسیار دشوار است، اما ما در جمهوری اسلامی ایران این باور را با گوشت و پوست و استخوان خود درک کردیم و باید در مباحث علمی نیز به این باور پایبند باشیم.

وی گفت: همه کشورهای اطراف ما یا در چتر ناتو هستند یا قدرت هسته‌ای دارند و حیات و ممات آن به قدرت‌های بزرگ وابسته است که با یک عطسه ترامپ می‌لرزند و یا با خنده آن سرخوش می‌شوند و این وضع منطقه ماست.

ظریف افزود: چهل سال است که هیچ کس با ما همراه نبوده است و در هشت سال جنگ تحمیلی همه به طرف مقابل کمک کردند و هشت سال تحریم شدیم که کسی به ما کمک نکرد و همه قطعنامه‌هایی که علیه ما صادر شد عموماً به اتفاق آرا بود و بجز یکی دو مورد که رای ممتنع و منفی داشت بقیه با رای همه بود.

وی ادامه داد: اما ما چطور دوام آوردیم و چطور پیشرفت کردیم، همه به لطف خدا بود و نگاه حضرت امام زمان (عج) وحضرت امام رضا (ع) شامل حال ما شد.

ظریف گفت: این مردم بودند که این نظام را نگه داشتند و در بزنگاه‌های تاریخی به میدان آمدند، چه در صحنه جنگ و چه در انتخابات.

وی ادامه داد: در شرایطی که دنیا تصور می‌کرد که مردم از نظام جدا شده‌اند و یا با صندوق‌های رای قهر کرده‌اند با این فرمایش تاریخی مقام معظم رهبری که رای مردم حق الناس است و صندوق‌های رای حق الناس است و­ دیدیم که توجه به حقوق مردم چطور آنان را به صحنه آورد و باعث اقتدار نظام شد.

ظریف گفت: بنابراین هیچ پشتیبان دیگری به غیر از مردم نداشتیم و حضور مردم باعث شد ما بتوانیم از سخت‌ترین بحران‌های تاریخی عبور کنیم.

وزیر امورخارجه گفت: برای ما حقوق بشر یک ارزش راهبردی است؛ یعنی حیات و ممات کشور ما به رعایت این حقوق وابسته است و این گونه نیست که ما بتوانیم امنیت و استقلال خود را و یا پیشرفت و توسعه خود را از خارج بگیریم بلکه ما به لطف خدا ناگزیریم برای همه این‌ها به مردم متکی باشیم.

وی ادامه داد: برای ما به ویژه در دوران جدید که مشروعیت و مقبولیت نظام ما عامل مردمی است، حمایت و حضور مردم یک نیاز بود و این را نباید فراموش کنیم.

ظریف گفت: بنابراین وقتی درباره حقوق بشر صحبت می‌کنیم درباره یک چیز لوکس یا مفهوم غربی و تحمیلی صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره واقعیت‌ها صحبت می‌کنیم که ادامه حیات جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند؛ به عنوان کشوری که بنایش را بر این گذاشته که وابسته به خارج نباشد و از حقوق مستضعفان دفاع کند و در اجرای سیاست‌های مبتنی بر باورهای دینی و نیازهای ملی و راهبردی خودش ملاحظه کسی را نکند.

وزیر خارجه کشورمان گفت:‌ برای این کشور با این مشخصات رضایتمندی مردم و احساس وابستگی مردم به نظام یک نیاز حیاتی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.