لایحه بودجه سال آینده بویژه درمورد نحوه پرداخت و حذف یارنه ها، عدم اختصاص بودجه به حمل و نقل عمومی، افزایش عوارض خروج از کشور، کاهش بودجه دانشگاه‌ها، کم شدن ۱۰ درصدی بودجه عمرانی مناطق محروم، کم بودن اعتبارات بخش آب و تأمین مسکن محرومان در کشور همچنان با ابهامات جدی مواجه است و در این باره نمایندگان مجلس خواهان شفاف سازی دولت دراین زمینه هستند.

مناطق محروم در حاشیه بودجه ۹۷

قدس آنلاین- لایحه بودجه سال آینده بویژه درمورد نحوه پرداخت و حذف یارنه ها، عدم اختصاص بودجه به حمل و نقل عمومی، افزایش عوارض خروج از کشور، کاهش بودجه دانشگاه‌ها، کم شدن ۱۰ درصدی بودجه عمرانی مناطق محروم، کم بودن اعتبارات بخش آب و تأمین مسکن محرومان در کشور همچنان با ابهامات جدی مواجه است و در این باره نمایندگان مجلس خواهان شفاف سازی دولت دراین زمینه هستند.

دراین باره علی قربانی نایب رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته دراین باره تأکید کرد: محورهای مختلفی موردنظر نمایندگان بود که مهم‌ترین آن‌ها که در روزهای اخیر مورد بحث قرار گفت شامل حمل و نقل بود که با وجود اینکه یک درصد بودجه عمومی کشور را در قانون برنامه ششم توسعه برای حمل و نقل ریلی در نظر گرفتند دولت یک ریال هم به آن تخصیص نداده است.

وی افزود: همچنین بحث آب است که باید بودجه بیشتری داشته باشد. موضوع دیگر عوارض خروج از کشور است که برای بخشی از جامعه سنگین باشد، همچنین بودجه دانشگاه‌ها هم کاهش پیدا کرده و نمانیدگان معتقد هستند که این مهم نیاز به حمایت بیشتری دارد.

یارانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون جمعیت ایران

وی با اشاره به اینکه در بخش مسکن هم صبح یکشنبه جلسه‌ای با وزیر راه و شهرسازی داریم تا مشخص شود که برای بافت‌های فرسوده و تأمین مسکن طبقات پایین جامعه چه برنامه هایی دارند، افزود: در موضوع یارانه‌ها نیز دو نکته مطرح است اینکه دولت تاکنون می‌گفت اطلاعاتی نداریم می‌خواهد یک باره یارانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون نفر را قطع کند، این کار چه تبعاتی دارد، دولت باید توضیح بدهد که با چه مکانیسمی می‌خواهد این کار را بکند. وضعیت افراد تحت پوشش و بهزیستی که به صورت ویژه مورد نظر قرار دارد، ولی نمانیدگان می‌خواهند بدانند افرادی که تحت پوشش نیستند ولی به خاطر درآمد پایین واجد شرایط دریافت یارانه‌اند، چطور مورد حمایت دولت قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بودجه مناطق محروم در کشور افزایش پیدا کرده با اشاره به اینکه رشد بودجه ۹۶ نسبت به ۹۵ حدود ۱۰۶ درصد بود حالا ۱۰ درصد هم کاهش پیدا کرده گفت: خیر، افزایشی در بودجه مناطق محروم نداشتیم بلکه با کاهش هم مواجه بوده‌ایم، این مهم را به طور جد پیگری می‌کنیم، با کم شدن ۱۰ درصدی بودجه عمرانی به همان تناسب اعتبارات استان‌ها کم شده، در حالی که باید به سوی عدالت اجتماعی حرکت کنیم؛ الان بودجه‌های ملی به استان‌های برخوردار تعلق گرفته، به این شکل شکاف بین آن‌ها با مناطق کمتر توسعه یافته هر روز بیشتر می‌شود.

تمرکز ۶۲ درصد نقدینگی در تهران

نایب رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته با اشاره به اینکه بیش از ۶۲ درصد نقدینگی کشور و ۵۰ درصد سپرده‌های بانکی در تهران متمرکز است، بیان کرد: دولت مکلف است زیر ساخت‌های مناطق محروم را تأمین کند ولی با کاهش بودجه این مناطق دیگر هیچ سرمایه گذاری به سمت این بخش‌ها نخواهد رفت. به عنوان مثال بودجه خراسان جنوبی از ۵۷۰ میلیارد تومان به ۴۸۵ میلیارد تومان کاهش یافته است، در تمام مناطق دیگر هم به همین شکل است. باید توجه داشت وقتی بودجه ۱۰ درصد کاهش و از آن طرف تورم ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده باشد، خود به خود ارزش این پول کم شود، از سوی دیگر دولت پول ندارد و همین را هم به شکل اوراق مشارکت می‌دهد و ۲۰ درصد سود این‌ها هم هست، عملاً چیزی باقی نمی‌ماند که کاری انجام شود.

درهمین حال، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هم رویکرد اصلی بودجه ۹۷ را نابودی مناطق محروم دانست و گفت: اگر سازمان برنامه و بودجه نسبت به رفع نواقص اقدام نکند باید جوابگوی مردم باشد.

یحیی کمالی پور با انتقاد از اینکه رویکرد اصلی بودجه ۹۷ نابودی مناطق محروم است، گفت: با نگاهی به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیمه تعطیل استان کرمان مشاهده می‌کنیم که نه تنها منابع این پروژه‌ها افزایش نیافته بلکه به صفر رسیده است.

وی با انتقاد از اینکه روند بودجه ریزی کشور در سال ۹۷ قابل پذیرش و توجیه نیست، تصریح کرد: نحوه بودجه ریزی ۹۷ تیر خلاص دولت به طرح‌های نیمه جان مناطق محروم کشور است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.