کار یمن قطعا به همین جا ختم نخواهد شد. حالا پس از کودتای نافرجام سعودی ها و کشته شدن علی عبدالله صالح و اصابت موشک های انصار الله به نقاط حساس اماراتی و سعودی ها می توان گفت، کار یمن قطعا به همین جا ختم نمی شود. اما خبرهای پشت پرده منابع منطقه ای حاکی از ان است که هیئاتی از سازمان ملل برای راه اندازی مذاکرات صلح عازم صنعا شده اند. هیئاتی که معلوم نیست خوابی شوم برای یمن دیده اند یا نیت خیر صلح دارند.

خواب شوم یا نیت خیر؟

قدس آنلاین- کار یمن قطعا به همین جا ختم نخواهد شد. حالا پس از کودتای نافرجام سعودی ها و کشته شدن علی عبدالله صالح و اصابت موشک های انصار الله به نقاط حساس اماراتی و سعودی ها می توان گفت، کار یمن قطعا به همین جا ختم نمی شود. اما خبرهای پشت پرده منابع منطقه ای حاکی از ان است که هیئاتی از سازمان ملل برای راه اندازی مذاکرات صلح عازم صنعا شده اند. هیئاتی که معلوم نیست خوابی شوم برای یمن دیده اند یا نیت خیر صلح دارند.

برنامه صلح سازمان ملل به حوثی ها ارائه شده است

اسماعیل ولد الشیخ پس از دیدار دو روزه از صنعاء پایتخت یمن در فرودگاه این شهرتاکید کرد که برنامه صلح دربرگیرنده  مراحل واضح و جدول زمانی به همراه اقدام های امنیتی و سیاسی است که باید برای پایان دادن به جنگ و حل و فصل جامع درگیری های یمن اجرا شود. وی بدون اشاره به جزئیات طرح پیشنهادی برای حل بحران یمن، با بیان اینکه ادامه جنگ به نفع هیچکس نیست، تنها راه حل پایان بحران را فعالیت های سیاسی دانست.وی با اشاره به اینکه تمام طرف های درگیر باید برای دستیابی  سریع به راه حل سیاسی و ایجاد صلح دائمی همکاری کنند گفت که حوثی ها موافقت کردند که در روزهای آینده به طرح پیشنهادی او پاسخ دهند .
همچنین منابع سیاسی در یمن به رادیو بین‌المللی مونت کارلو خبر دادند سازمان ملل طی چند روز آینده «معین شریم»، جانشین فرستاده ویژه خود در یمن را به این کشور خواهد فرستاد تا با سران جنبش انصارالله در صنعا درباره طرح صلح گفت‌وگو کند.

به گفته منابع مذکور این طرح شامل مشارکت انصارالله در دولت وحدت ملی آتی یمن در ازای تحویل سلاح بالستیک خود به طرفی بی‌طرف است اما روشن نیست که انصارالله حاضر باشد در چنین مذاکراتی شرکت کند.ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال بررسی پیشنهاد اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره اعزام معاون خود به صنعاست تا حوثی‌های همپیمان ایران را به پیوستن به مذاکرات صلحی با دولت منصور هادی که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد سوق بدهند.

میانجی گری آنهم زمانی که سعودی ها برای حمله دوباره آماده می شوند

پایگاه خبری رادیو مونت کارلو به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکره کنندگان سیاسی نوشت: میانجیگران غربی اعم از آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه تشویق به اعزام یک هیاتی از سازمان ملل به صنعا کردند آن هم زمانی که عربستان و متحدانش برای حمله نظامی بزرگی به صنعا و بنادر الحدیده در ساحل دریای سرخ آماده می‌شوند.این منبع در حالی از آمادگی ائتلاف عربستان برای حمله به الحدیده سخن می‌گوید، که همزمان با اتفاقات اخیر صنعاء، حمله به استان الحدیده آغاز شده اما شبه‌نظامیان وابسته به عربستان در گام‌های نخست این عملیات شکست خورده و در شهر «الخوخه» محاصره شده‌اند.

یک مقام انصار الله در گفت‌وگو با  رادیو مونت کارلو از تایید سفر نماینده سازمان ملل به صنعا خودداری کرده و در عین حال گفت: انصار الله از هر گونه تلاشی برای توقف تجاوز عربستان به یمن و دستیابی به راه حل و فصل عادلانه و جامع بحران یمن استقبال می‌کند.

توقف کامل حملات سعودی پیش شرط مذاکرات یمن

آمریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن هفته گذشته طرف‌های درگیر در جنگ یمن را  به کنار گذاشتن سلاح و پیوستن بدون پیش شرط به مذاکرات صلح دعوت کردند.دعوت به صلح از طرف کشورهای غربی پس از آن افزایش یافته که طرح عربستان و امارات برای اشغال صنعاء از طریق هم‌پیمانی با علی عبدالله صالح که در اتفاقات اخیر صنعاء کشته شد، ناکام مانده است.انصار الله توقف کامل حملات ائتلاف سعودی را شرط حضور در هر مذاکره صلح جدیدی می‌داند در حالی که دولت مستعفی منصور هادی نیز خواهان خروج انصار الله از شهرها و تحویل سلاح سنگین آنها به این دولت مستعفی قبل از ورود در رایزنی‌ها برای تقسیم موقت قدرت است.سازمان ملل امیدوار است طرف‌های درگیر در جنگ یمن طرح صلح اصلاح شده‌ای را که با اقداماتی برای اعتماد سازی و تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه و پیشبرد امور کشور به برگزاری انتخابات است، بپذیرند.

این طرح بر اساس پیشنهاد سابق سازمان ملل است که در مذاکراتی که در کشور کویت به همین منظور برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت اما به توافق منجر نشد؛ در این طرح عقب نشینی از شهرها، بازگشت نهادهای دولتی به زیر سلطه دولت مستعفی منصور هادی، تشکیل دولت وحدت ملی و آغاز فرایند اصلاح قانون اساسی با حضور همه احزاب یمنی آمده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.