گرگان- مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری گلستان گفت: بزرگترین مشکل از ناحیه بانوان ما چه تحصیل کرده و چه کم سواد این است که از حقوق خود چه حقوق شهروندی و چه خانوادگی و اجتماعی آگاهی ندارند.

بانوان از حقود خود اطلاعی ندارند/ بزرگترین محور اشتغال زنان خوداشتغالی است

کلثوم غفاری در گفتگو با خبرنگار قدس اظهار کرد: آموزش، اشتغال و سلامت بانوان از محورهای اصلی فعالیت های ما در بخش بانوان است. به این دلیل که اگر وضع معیشت مردم خوب نباشد پرداختن به آموزش و سلامت آنها امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: ایجاد اشتغال در مشاغل دولتی از حیطه اختیار ما خارج است و دستور العملی هم در این خصوص وجود ندارد. راهکار اساسی در این زمینه پرداختن به خود اشتغالی ومشاغل خانگی ، به وجود آوردن کارگاه های کوچک و یا کارآفرینی برای دیگر افراد جامعه است. در بحث خود اشتغالی نیز اولویت ما در استان نوغانداری است که در منطقه شرق استان ظرفیت بالایی در این خصوص وجود دارد و به علت این که زنجیره کاملی از ابتدا تا انتها دارد می تواند تمام افراد خانواده را درگیر نماید. مشکل آب ندارد و یکی از صنایع پردرآمدی است که خانم ها می توانند به راحتی به آن بپردازند.

 غفاری تصریح کرد: هم اکنون ۵۵۰۰ کشاورز در شرق استان به این صنعت مشغول هستند ولی ظرفیت نوغانداری بسیار بالاست و تقاضای افزایش را در این زمینه با حمایت همه مسئولین ذیربط داریم.

مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری گلستان افزود: کارگاه های ابریشم کشی به زودی با همکاری معاونت روستایی ریاست جمهوری در استان راه اندزای می شود و این در حالی است که قبلا تبدیل پیله به نخ به صورت سنتی انجام می گرفت.  این موضوع می تواند ارزش افزوده بسیاری در استان ایجاد کند.

غفاری تصریح کرد: کشت گیاهان دارویی برای زنان سرپرست خانوار نیز اشتغال دیگری است که برای آنها در نظر گرفته شده است و تاکنون در بیش از ۴ هکتار زمین در حال انجام است البته این زمین ها از ۱۰۰ متر تا ۲ هزار متر است و محصولات آن ها نیز به صورت تضمینی خریداری می شود. این طرح از سال ۹۵ آغاز شده است.

اشتغال خانگی دیگر نیز کشت محصولات ارگانیک است که قرار است در استان انجام شود که این کار نیز شروع شده است وزنان سرپرست خانوار در آن نقشی جدی دارند.افرادی که واجد شرایط باشند برای دریافت تسهیلات معرفی می شوند.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در ادامه بیان کرد: هفته ای یک بار بازدید از کارگاه های اشتغال خانگی و مراکز اشتغال کارآفرینی در استان داریم که اگر این بانوان کارآفرین در حوزه آموزش، تولید، بازاریابی و یا غیره مشکلاتی دارند مرتفع نماییم و نیازهای آموزشی و ..برطرف نماییم.

هر میزان بانوان ما مطالبه گر باشند مسئولین ما نیز موظف به پاسخ هستند

وی با اشاره به این که بانوان ما به ویژه بانوان تحصیلکرده بیشتر در خواست اشتغال دولتی دارند که اشتغال دولتی نیز تنها برای ۲۰ درصد از فارغ التحصیلان امکان پذیر است، گفت:  خانم های تحصیکرده برای اشتغال خانگی مقاومت می کنند و این در حالی است که اگر سیستم آموزشی درست باشد می بایست در کنار تحصیل هر فرد یک رشته فنی ومهارتی را نیز بیاموزد.

غفاری با بیان این که کمیته امداد و بهزیستی به عنوان نهادهای حمایتی وظیفه دارند از زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست حمایت لازم و در حد توان دستگاهی را انجام دهند، گفت: ولی آن چه مسلم است این است که بانوان ما در این خصوص اطلاعات کمی دارند. وظیفه اطلاع رسانی به عهده همه نهادهای مسئول است از جمله خود این ادارات و شهرداری ها نیز به دلیل این که تبلیغات شهری در دست آن هاست می توانند یک درصد حجم تبلیغات بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی خود را به حقوق شهروندی و اطلاع رسانی حوزه های مختلف به ویژه در بحث زنان سرپرست خانوار اختصاص دهند که چگونه حقوق خود را مطالبه کنند.

بخش دیگری از مطالبه گری نیز وظیفه رسانه هاست و بانوان ما چه آنها که شاغل در ادارات هستند و یا در حوزه کارآفرینی و اشتغال فعالیت می کنند در هر بخشی دچار مشکل می شوند به دفتر امور بانوان مراجعه نمایند چرا که نظارت بر دستگاه های اجرایی حوزه زنان وخانواده به عهده ما قرار دارد.

غفاری با اشاره به این که برای افزایش آگاهی بانوان ، در ادارات استان در حوزه عفاف و حجاب تاکید بر برگزاری دوره های آموزشی با عنوان عفاف و حجاب داشتیم، تصریح کرد: سلامت بانوان بسیاردر سلامت جامعه تاثیر دارد اما متاسفانه در استان ما بیماری های خاص زنان مانند سرطان دهانه رحم و پستان شیوع دارد. بانوان ما نیاز به غربالگری دارند ولی بسیار به این موضوع بی توجه هستند و حتی افراد دارای تحصیلات عالیه هم در این امر کاهلی دارند.

مدیر کل امور بانوان وخانواده استانداری در ادامه افزود: چند دوره آموزشی ویژه زنان برگزار نمودیم که یکی از آن ها آموزش طرح تحکیم بنیان خانواده ویژه بانوان بود که این آموزش در ۱۰۰ روستا با محوریت آموزش های بهداشتی،روابط زوجین، فرزند پروری و غیره با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام شد.

همچنین طرح شبکه سازی سازمان های مردم نهاد و طرح تاب آوری اجتماعی از دیگر دوره های مهم آموزشی بود که توسط این دفتر انجام شد.

دفتر بانوان استانداری هیچ اعتبار مالی ندارد

وی بیان کرد: دفتر بانوان استانداری هیچ اعتبار مالی ندارد و نقش نظارتی دارد اما ما بر خود لازم می دانیم وظیفه پیگیری مطالبات حوزه بانوان را داشته باشیم و در رفع چالش های این حوزه بکوشیم.

نقش NGOها و خانه های فرهنگ در افزایش فرهنگ جامعه و اطلاع رسانی به جامعه بسیار مهم است که نتایج آن را در سطح جامعه می بینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.