کرمانشاه- عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، در زلزله اخیر حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد آبهای زیرزمینی افزایش پیدا کرده است که خبر خوبی برای استان نیست، چرا که آب ازجایی به جایی دیگر حرکت کرده است.

جوشش چشمه‌ها در زلزله خبر خوبی نیست

به گزارش قدس آنلاین، حسین بنکداری، روز یکشنبه در اولین نشست علمی «زلزله مدیریت بحران دورنمای آینده» که در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد،   با اشاره به زلزله ۱۱ مارس ۲۰۱۱ ژاپن گفت: این زلزله که قدرت آن ۹ ریشتر بود برابر ۳۰ بمب اتمی شدت داشت و ۳ دقیقه به طول انجامید.

عضوهیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: زلزله استان کرمانشاه در مقایسه با آن تامل برانگیز است و فقط ۴۰ ثانیه طول کشید.

وی به خسارات به بار آمده در زلزله ژاپن اشاره کرد و ابراز داشت: به دنبال آن زلزله ۱۵ هزار نفر کشته، ۱۴ هزار مفقود، ۳۰ هزار مجروح داشت و توانستند حدود ۱۷۰ هزار اسکان را برقرار کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در این زلزله ۴۵ هزار و ۹۷۳ واحد تخریب شد و نکته قابل توجه این بود که توانستند ۱۱ ماه بعد جشن بازسازی را بگیرند و به زندگی عادی برگردند.

بنکداری ادامه داد: فرهنگ سازی ارتباطات مردمی و مشارکت عمومی، مداخله دولت و آمادگی خوب ژاپن  در مقابل زلزله از تجربه هایی است که می توان از آن درسهایی کسب کرد.

وی گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۵۵ میلیون نفر تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب هستند و ۳۵ درصد آنها از شبکه تصفیه آب و فاضلاب بهره مند هستند.

وی همچنین اذعان داشت: حدود ۹۰ درصد آب شرب استان از منابع زیر زمینی تامین می شود که در زلزله اخیر حدود ۲۵  تا ۳۰ درصد باند آبهای زیرزمینی افزایش پیدا کرده است که این خبر خوبی برای استان نیست چرا که آب از جایی به جایی دیگر حرکت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید مرکز ثقل در حوادث مختلف باشد ابراز داشت: از مهم ترین دغدغه در رخدادهای طبیعی توجه به تامین آب طبیعی باید باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.