۳۰ تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس خواستار شفافیت بودجه در خانه ملت شدند و تأکید کردند که شفافیت بودجه مجلس گامی ضروری است و بایستی وکلای ملت از جزئیات آن آگاه شوند.

راه دشوار رسیدگی به حساب و کتاب مجلس

قدس آنلاین- ۳۰  تن از نمایندگان مجلس در نامهای خطاب به هیئت رئیسه مجلس خواستار شفافیت بودجه در خانه ملت شدند و تأکید کردند که شفافیت بودجه مجلس گامی ضروری است و بایستی وکلای ملت از جزئیات آن آگاه شوند.

این دومین‌بار در ماههای اخیر است که نمایندگان درمورد عملکرد مالی هیئت رئیسه مجلس و هزینههای پارلمان تشکیک کرده و مدیران مجلس را مورد سؤال و بازخواست قرار میدهند.

از طرح تحقیق و تفحص تا نامه اعتراضی

اول آبان‌ماه بود که حسن کامران، نماینده مردم اصفهان از تدوین طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی مجلس سخن گفت و اعلام کرد این طرح را به‌زودی ارائه خواهد داد. اما هنوز از این طرح خبری نیست و ظاهراً جای خود را به نامه اعتراضی ۳۰ نماینده خطاب به هیئت رئیسه داده است.

کامران تأخیر دوماهه در ارائه گزارش عملکرد مالی مجلس ازسوی هیئت رئیسه را علت تصمیم خود برای طرح این تحقیق و تفحص عنوان کرده بود.

گزارش عملکرد مالی پارلمان باید در شهریورماه هرسال ازسوی هیئت‌ رئیسه به نمایندگان ارائه شود، اما در آبانماه هنوز خبری از این گزارش نبود و همین مسئله سؤالها و ابهاماتی را برای برخی از نمایندگان به وجود آورده بود.

در همان ایام جنجال خبری درباره حق مأموریت خارجی ۶۰ میلیون تومانی یک نماینده که البته با رسانهای شدن ماجرا، آن نماینده نقل‌قول منتشرشده‌اش را تکذیب کرد، توجه افکار عمومی را به دخل و خرج مجلس جلب کرد.

کامران گفته بود نحوه عملکرد مالی در سفرهای خارجی نمایندگان، سیستم اداری، نحوه هزینه‌کرد بودجه و عملکرد مالی مجلس در ساخت‌وسازها از محورهای طرح تحقیق و تفحص از عملکرد مالی مجلس و هیئت رئیسه آن خواهد بود.

سکوت مدیران مجلس

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس اما در گفتوگو با قدس در واکنش به این تشکیکها و مطرح شدن امکان تحقیق و تفحص نمایندگان از هیئت رئیسه خودشان گفت سر درنمیآورم در این طرح به‌دنبال کشف چه‌چیزی هستند.

او با اشاره به این‌که بودجه مجلس را کمیسیون برنامه و بودجه تصویب و ابلاغ می‌کند و دخل و خرج پارلمان کاملاً روشن است، اظهار داشت: نمی‌دانم کسانی‌که این طرح را داده‌اند دنبال چه‌چیزی می‌گردند و می‌خواهند درباره چه‌چیزی تحقیق و تفحص کنند.

پزشکیان تأکید کرد: ارائه این طرح هیچ ضرورتی ندارد. سؤال ما این است که چه سؤالی کرده‌اند از ما که جواب نگرفته‌اند؟ چه اطلاعاتی را درباره گردش مالی و هزینه‌های مجلس خواسته‌اند که به آن‌ها نداده‌ایم؟ هر اطلاعاتی را درباره روند اداری و مالی پارلمان و بودجه آن می‌خواهند می‌توانند بیایند و بگیرند، مگر این‌که بگویند اطلاعاتی را که می‌خواهند به آن‌ها نمی‌دهیم.  

حالا ۴ ماه از موعد ارائه گزارش عملکرد مالی مجلس میگذرد و سؤال و مطالبه ۳۰ نماینده از هیئت رئیسه درمورد شفافسازی بودجه مجلس نشان میدهد یا هنوز هم این گزارش به نمایندگان واصل نشده و یا اگر شده، از شفافیت لازم برخورداد نبوده است.

گذاشتن علامت سؤال در مقابل عملکرد مالی مجلس و حساب و کتاب ملی هیئت رئیسه البته منحصر به این مجلس نیست.

در دوره قبل هم مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران درست به همین دلیل یعنی تأخیر در ارائه این گزارش به رئیس مجلس معترض شده و گفت: من درطول سال‌های گذشته هرگز ندیده‌ام گزارشی که محتوای بودجه‌ای مجلس را منعکس کند، منتشر شده باشد. وی با اشاره به برخی ساختوسازها و احداث ابنیه و امثالهم اظهار داشت که برخی رسانه‌ها با نگاه مفسده‌انگیز یا حق‌طلبی، سؤالاتی را در این خصوص مطرح کرده‌اند که علت صرف این هزینه‌ها در دوران بی‌پولی مملکت چیست؟ کوچک‌زاده همچنین به بودجههای چند ده میلیاردی که در اختیار رؤسای مجالس برای کمک به اشخاص حقیقی قرار گرفته سخن گفت که هیچ‌گاه گزارشی از چگونگی صرف این‌گونه مبالغ داده نشده است و آن را قانونشکنی توصیف کرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.