تبریز- صنعت چرم از قدیمی‌ترین صنایع آذربایجان شرقی است و قدمت کارخانه‌های ایران و خسروی به یک قرن نزدیک می‌شود. چرم خسروی در زمان خود از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کارخانه‌های چرم‌سازی جهان بود که بادانش فنی آلمان تأسیس و شروع به کارکرد

رد پای رکود در کفش تبریز

قدس: در حال حاضر آذربایجان شرقی با داشتن۲۷۰واحد تولیدی چرم سنگین، بزرگ‌ترین قطب تولید چرم سنگین در کشور است و علاوه بر تأمین ۲۰۰۰ واحد تولیدی کفش در تبریز، حدود ۷۰ درصد از نیاز صنایع کفش، کیف و کمربند کشور را تأمین می‌کند.

چرم تبریز تقریباً یک برند ملی است و کمتر ایرانی است که با چرم تبریز آشنا نباشد.

چرم تبریز قبل از تحریم‌ها به ۱۴ کشور جهان صادرات داشت؛ از چین و هندوستان گرفته تا قلب اروپا مثل ایتالیا و اسپانیا اما بعد از شرایط تحریم به دلایل مختلف این صادرات کاهش یافت.

عدم امکان نقل‌وانتقال ارز، عدم دسترسی به ماشین‌آلات روز و گران تمام شدن مواد اولیه باعث شد که بهای تمام‌شده این صنعت  بالا برود و قدرت رقابت در بازار بین‌المللی از دست برود.

علاوه بر مسئله قیمت، فرسوده‌شدن ماشین‌آلات و عدم‌حمایت‌های لازم برای بازسازی و نوسازی آن‌ها و از همه مهم‌تر ورود بی‌رویه کفش‌های چینی باعث شد صنعت چرم کشور کیفیت مطلوب خود را از دست بدهد.

پای چینی‌ها

سعید شریفی یکی از تولیدکنندگان کفش در این رابطه می‌گوید: مسائلی مانند افزایش قیمت به‌ دلیل گران شدن برخی از مواد اولیه ازجمله پوست خام و کمبود برخی دیگر از این مواد مانند زاج، مازوج و همچنین افزایش حقوق کارگران، مالیات، عوارض و بیمه هزینه‌های تولید را در این بخش بسیار افزایش داده و بر دامنه مشکلات تولیدکنندگان افزوده است.

وی اظهار می‌کند: تا چند سال پیش تولیدات کیف و کفش برخی شهرهای کشور زبانزد عام و خاص بودند و کیفیت بسیار دست‌دوز و چرمی بودن این کالاها مایه افتخار مصرف‌کنندگان ایرانی در مقایسه با تولیدات سایر کشورها بود.

شریفی بیان می‌کند: تنوع مشکلات تولیدکنندگان و نبود حمایت‌های لازم موجب شده است تا با افزایش قیمت ‌تمام‌شده کیف و کفش و سایر مصنوعات چرمی تولید داخل، کالاهای بی‌کیفیت اما ارزان‌قیمت وارداتی جایگزین محصولات تولید داخل شوند.

رد پای دلالان

یکی دیگر از تولیدکنندگان کیف و کفش نیز مهم‌ترین دلایل گرانی این محصولات را وجود واسطه‌ها و دلالان ذکر کرد و گفت: در سال‌های اخیر افراد غیرحرفه‌ای و دلال محصولاتی باکیفیت پایین تولید و روانه بازار کردند که همین امر موجب گرانی بیشتر این محصولات شد.

افزایش قیمت مواد اولیه و ورود بسیاری از کالاها و اجناس چینی موجب رکود در صنعت چرم شده و بسیاری از واحدهای تولیدی را از گردونه رقابت خارج کرده استمحمود یوسف پور اظهار داشت: افزایش قیمت مواد اولیه و ورود بسیاری از کالاها و اجناس چینی موجب رکود در این صنعت شده و مشکلات متعدد صنعت چرم بسیاری از واحدهای تولیدی را از گردونه رقابت خارج کرد.

وی افزود: به‌ دلیل تداوم واردات بی‌رویه کالاهای چینی بسیاری از کارخانه‌های چرم محصولات نیم ساخته خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کنند و هرچه چرم گران‌تر می‌شود، کیفیت آن به خاطر کمبود نقدینگی و درنتیجه مشکلات تأمین مواد اولیه به‌شدت کاهش می‌یابد.

وی گفت: در سال‌های اخیر حضور پررنگ کیف و کفش چینی و تایلندی در بازارهای کشور و عرضه این محصولات باکیفیت و قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از تولیدات داخلی موجب شده تا مصرف‌کنندگان گرایش بیشتری به استفاده از این محصولات نشان دهند.

۳۰ درصد واحدها تعطیل شدند

رئیس اتحادیه کفش تبریز نیز وضعیت کنونی صنعت کفش تبریز را دارای رکود در حوزه تولید و عرضه بیان کرد و گفت: متأسفانه این صنعت مؤثر در اشتغال‌زائی طی سال‌های اخیر با رکود بسیار شدیدی مواجه شده که به همین دلیل بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی تعطیل و یا ورشکسته شده‌اند.
علیرضا جباریان فام افزود: طی این سال‌ها ۳۰ درصد از واحدهای تولیدی کفش در تبریز تعطیل‌شده و روزبه‌روز بر این آمار افزوده می‌شود که اگر مسئولان نسبت به حمایت و ارائه تسهیلات مناسب در این بخش اقدام نکنند، آینده صنعت کفش تبریز نامشخص خواهد بود.

وی قاچاق کالا در حوزه کفش و واردات بی‌رویه از کشورهای خارجی را یکی از دلایل مهم واصلی رکود حاکم بر صنعتی کفش تبریز بیان کرد و یادآور شد: به دلیل واردات بی‌رویه در این حوزه، امروز شاهدیم که کفش‌های ترکیه و چین جای کفش تبریز را در بازار ایران گرفته است.

وی، نبود تنوع در تولیدات داخلی، فرسودگی ماشین‌آلات، شرکت‌های تخصصی در امر واردات و صادرات و نبود بندسازی برای کفش ایران و تبریز را از دیگر دلایل و عوامل رکود در صنعت کفش تبریز بیان کرد که برای برون‌رفت از این وضعیت نابسامان، اتخاذ تصمیمات مؤثر از سوی مسئولان اجرایی بسیار لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

حمایت دولت چاره کار

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در این رابطه معتقد است بخشی از مشکلات فعالان عرصه چرم کشور با حمایت‌های دولتی درزمینهٔ تسهیلات و تنظیمات گمرکی قابل‌رفع است.

محمدحسین فرهنگی ادامه می‌دهد: برخی دیگر از مشکلات صنعت چرم نیز باید توسط خود تولیدکنندگان حل شود که این مباحث شامل نظارت بیشتر بر کیفیت محصولات تولیدشده و ارائه پیشنهاد به دستگاه‌های مختلف برای کاهش هزینه‌ها، تأمین آسان مواد اولیه است.

وی با تأکید بر اینکه بازاریابی داخلی، برند سازی، رده‌بندی محصولات و تشخیص ذائقه بازار درزمینهٔ تولید مصنوعات چرمی از اهمیت بالایی برخوردار است، خاطرنشان می‌کند: اتحادیه‌ها باید در نمایشگاهی عرضه‌کننده فنّاوری روز دنیا حضورداشته باشند و به شناسایی این موارد که برخی از آن‌ها نیز ارزان‌قیمت هستند، بپردازند و بعد از شناسایی آن‌ها را برای هماهنگی انجام کارهای اجرایی و گمرکی معرفی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.