بیرجند- استان خراسان جنوبی باوجود بهره‌مندی از ظرفیت مرز مشترک به طول ۱۴۸ کیلومتر با کشور افغانستان و همچنین معادن غنی اما توفیقی در رفع مشکل بیکاری نداشته است و لذا افزایش آمار بیکاری نمایندگان این استان را بر آن داشته تا از این موضوع به‌عنوان یک عامل نگران‌کننده یادکرده و آن را تهدید برای امنیت ملی در این منطقه مرزی عنوان کنند.

صنعت خراسان جنوبی آب می‌رود

قدس: بنا بر گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزون بر ۲۷ هزار بیکار در استان وجود دارد که ۹ هزار و ۷۲۰ نفر آنان دارای مدرک دانشگاهی هستند و  ۵۲ درصد جویندگان کار در سن ۲۵ تا ۴۵ سال و ۴۵ درصد آنان در سن ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند.

شیوه آمارگیری نادرست

نماینده مردم قاینات و زیر کوه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آمار اشتغال به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درصد عنوان می‌شود اظهار می‌کند: همین آمار را نیز نگران‌کننده می‌دانیم،اما به نظر می‌رسد که این آمار به دلیل شیوه آمارگیری، مستند نیست؛چراکه برای اشتغال ۲ ساعت کار در هفته را مبنا قرار می‌دهند.

صنایع خراسان جنوبی با ظرفیت ۵۰ درصدی مشغول به فعالیت هستند و با مشکلاتی از قبیل نقدینگی،رکود در بازار و فروش نرفتن کالای خود دست و پنجه نرم می‌کنندفرهاد فلاحتی اظهار می‌کند: بر این مبنا اگر فرزند یک کشاورز روزی یک ساعت در سر مزرعه به پدر خود کمک کند؛او را شاغل می‌دانند درحالی‌که اکثر جمعیت ما دامدار و کشاورز هستند و ازاین‌رو،طبیعی است که این آمار استناد قوی ندارد.

عضو مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه آنچه در فضای کسب‌وکار  استان برمی‌آید نشان‌دهنده بیکاری مفرط است می‌افزاید: زمینه اشتغال‌زایی در استان فراوان است که یکی از این زمینه‌ها ایجاد اشتغال در حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به ظرفیت مرز برای ایجاد اشتغال بیان می‌کند: مرز پتانسیل ایجاد اشتغال فراوانی دارد و در این راستا بازارچه مرزی و گمرک بسیار فعالی در چند سال گذشته وجود داشت که متأسفانه با تعطیلی‌های مکرر زمینه اشتغال مهمی را از بین برد.

صنایعی که آب می‌رود

فلاحتی همچنین با اشاره به کاهش فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در استان بیان می‌کند: متأسفانه در شهرک صنعتی با تعطیلی کارخانه‌های فراوانی مواجه هستیم؛به‌طوری‌که بخشی از کارخانه‌های ما در این شهرک صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل بوده و یا با ظرفیت ۵۰ درصدی مشغول به فعالیت هستند و با مشکلاتی از قبیل نقدینگی،رکود در بازار و فروش نرفتن کالای خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اعتقاد به این موضوع که در حوزه اشتغال در حوزه انتخابیه‌اش به دلیل ایجاد شرایط رکود، گام مثبت و مؤثری برداشته نشده  است ادامه می‌دهد: حتی فعال‌ترین کارخانه‌های همانند خوشه سرخ زعفران و شرکت تیز پاک خراسان یا همان تیرک که یک برند مشهور در کشور است،دیگر تاب و تحملشان به آخر رسیده و مشکلات فراوانی دارند.

در انتظار اشتغال پایدار

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از موج بیکاری به‌ویژه در قشر تحصیل‌کرده اظهار می‌کند: بیشتر مهاجرت‌ها از استان خراسان جنوبی از قشر فارغ‌التحصیلان است چون تحصیلات دارند لذا برایشان قابل‌پذیرش نیست که سر خیابان منتظر کارگری بایستند و به دنبال اشتغال پایدار هستند.

امیرحسنخانی ادامه می‌دهد: بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ نرخ بیکاری فردوس ۱۱، نرخ بیکاری سرایان ۱۶.۶ و بشرویه ۱۲ است اما این‌ها رقم واقعی نبوده و نرخ بیکاری بیشتر از این است.
وی اذعان می‌کند: نرخ بیکاری در خراسان جنوبی در افراد تحصیل‌کرده و بالای کارشناسی ۲۵ درصد است.

وی اظهار می‌کند: متأسفانه نرخ بیکاری که امروز مرکز آمار کشور اعلام می‌کند برای همه افراد است یعنی هم فردی که کار ندارد و سر گذر منتظر کارگری است و هم برای فردی که یک دار قالی دارد و در برخی مواقع قالی می‌بافد همه این مشاغل را حساب می‌کنند که می‌گویند نرخ بیکاری پایین است.

حسن خانی بابیان اینکه با ارائه آمار نمی‌توان سنگی را از پیش پای بیکاری برداشت یادآور می‌شود: باید پذیرفت که بیکاری در خراسان جنوبی روزبه‌روز افزایش است و لذا باید شهرک‌های صنعتی پالایش شوند و این حق ما نمایندگان مردم است که بدانیم نرخ واقعی بیکاری در حوزه انتخابیه‌ چقدر است؟

جنگ اقتصادی

وی معتقد است همان‌طور که در ۸ سال جنگ تحمیلی تمامی مردم و مسئولان در برابر دشمن متحد و همدل شدند لذا در شرایطی که استکبار جنگ اقتصادی را در پیش رو گرفته است لذا ضروری است تا با همگرایی در عرصه اقتصاد نیز ورود پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نوعی جنگ اقتصادی است یادآور می‌شود: در این راستا باید عزم و جهاد ملی در دستور کار قرار گیرد.

طنین مهاجرت

مدیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیزداری خراسان جنوبی ازجمله افرادی است که بیکاری، پایین بودن درآمد، کاهش بارندگی، خشک شدن  و کاهش آبدهی منبع آبی و خشک‌سالی را ازجمله عوامل مهاجرت در این استان عنوان می‌کند.

محسن یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۳۵ روستای بالای ۲۰ خانوار در چهار شهرستان مرزی استان درگیر با مسئله مهاجرت هستند اظهار می‌کند: ۷۹ روستا در شهرستان سربیشه، ۵۹ روستا در شهرستان درمیان، ۴۴ روستا در شهرستان نهبندان و ۵۳ روستا در شهرستان زیرکوه بالای ۲۰ خانوار هستند که مهاجرت در آن‌ها بسیار مشاهده می‌شود.

یوسفی بابیان اینکه در حال حاضر مسئله مهاجرت از شهرستان‌های مرزی در حال افزایش است ادامه می‌دهد: ۴۳ درصد جمعیت استان که بالغ‌بر ۳۱۸ هزار نفر هستند در روستاها سکونت دارند که این افراد نیز به‌ویژه قشر جوان بیشترین جمعیت مهاجران را تشکیل می‌دهند.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.