رشت- نبود برنامه ریزی مناسب در دفن و یا پسماند زباله ها در لاکان یکی از مناطق رشت و همچنین بوی نامطبوع این زباله ها این روزها باعث نارضایتی مردم این منطقه شده است.

توسعه زباله سوز در لاکان از چاله به چاه افتادن است

قدس آنلاین- گروه استان ها- مریم رفیعیان: وقتی هوای کلانشهرهای بزرگ سر ناسازگاری میگذارد و سقفی از دود و آلودگی شهرهای صنعتی را فرا می گیرد و همه در انتظار باران هستند تا روی سیاه شهرشان را بزداید به ناگاه به سمت جاهای خوش و آب و هوا سرازیر میشوند تا ذره ای اکسیژن استشمام کنند و در این حال انگشت اشاره گاها به شهرهای شمالی و خوش آب و هوا از جمله شهرمان رشت روانه  میشود. شهری که انتظار می رود سر سبزی هایش حیات بخش باشند نه اینکه در انبوه زباله ها و بوی نامطبوع مدفون گردند.

محله لاکانشهر با محوریت «مجتمع مسکونی لاکانشهر» در مسیر جاده رشت به لاکان قرار دارد و شهرک‌های پارس شهاب، پارس الکتریک و فومن شیمی نیز در این محله واقع شده‌اند. کل این محله در محدوده شهرداری منطقه ۵ رشت است.

محله لاکانشهر از شمال به خیابان ۴۵ متری جاده لاکان، از جنوب به محدوه قانونی شهر، از شرق به جاده لاکان و از غرب به محدوده قانونی -از دهکده گیل تا انتهای جاده لاکان- متصل است.

ساخت نیروگاه زباله‌سوز در لاکان رشت

چندین سال قبل در گوشه زمینی در جاده لاکان، قبل از پل شهر صنعتی رشت که بعدها در اختیار کود آلی قرار گرفت یک کوره کوچک زباله سوز راه اندازی شده بود و هر از گاهی برای تبلیغات زباله ای سوزانده و دودی هوا می شد و شرح کشافی در وصف زباله سوز بیان می شد .

مدتی که گذشت این تحفه جایش را به صنعت پیشرفته دیگری به نام (کود آلی) داد و در بوق کرنا شد که کود آلی می تواند مصرف باغی داشته باشد و در بخش های مختلف کشاورزی از آن استفاده شود؛ در حالیکه همه اهل فن می دانستند به دلیل عدم تفکیک زباله از مبدا و یا حتی در صورت وجود شیشه یک لامپ شکسته در داخل زباله این محصول به درد کشاورزی نخواهد خورد و این آرزو عملی نخواهد شد .

هنوز این صنعت جا نیفتاده بود که از رونق افتاد و به مرور زمان تقریبا از سر زبان مسئولان افتاد. شهرداری رشت نیز چون برای تاسیسات و ابنیه هزینه هایی تحمل کرده بود باید کاری می کرد فلذا تغییر تاکتیک داد و آن مقدار زباله هایی که به کود آلی ارسال می شد از آنجا به مقصد سراوان بارگیری می شد. یعنی نقطه، سر خط.

محل انباشت زباله سراوان که از زمان استانداری طاهائی غده اش چرکین شده بود و قصه  شیرابه زباله، آلودگی محیط و سفره های زیر زمینی، خشک شدن درختان، ورود شیرابه ها به رودخانه های سیاهرود و در ادامه گوهر رود و زرجوب و به تبع آن تالاب انزلی و دریای خزر و غیره از قدیم هر از گاهی نقل محافل مطبوعاتی و زیست محیطی بود ولی گوش شنوایی وجود نداشت. از این رو شهرداری رشت و حومه کما فی السابق زباله خود را به مقصد این مکان بارگیری و تخلیه می کردند تا اینکه عرصه بر مردم سراوان تنگ شد و از سر ناچاری اقدام به تجمع کردند .

با همه این اوصاف سوال اینجاست پروژه زباله سوز که در سال ۸۸ یا ۸۹ قرار بود پیگیری شود و حتی گفته می شود با اختصاص ۱۲۰ میلیون تومان توسط یک گروه فنی پروپوزال فنی و پیشرفته آن تهیه شده و به احتمال یقین نسخه ای از آن در سازمان پسماند و استانداری وجود دارد چرا به مرحله اجرا گذاشته نشد؟

آغاز مراحل ساخت زباله سوز در منطقه لاکان شهر رشت

کارخانه زباله‌سوز رشت در زمینی به مساحت چهار هکتار با ظرفیت دریافت روزانه ۶۰۰ تن زباله ساخته می‌شود.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان از آغاز مراحل ساخت نیروگاه زباله‌سوز در منطقه لاکان شهر رشت خبر داد.

ساحره میرسیدی با اشاره به افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست رشت  به ظرفیت ۸۰۰ تن اظهار کرد: افزایش ظرفیت کارخانه کمپوست رشت و احداث کارخانه زباله‌سوز موجب کاهش قابل ملاحظه محل انباشت پسماند تر و تولید شیرابه در سایت دفن زباله سراوان می‌شود.

میرسیدی، احداث کارخانه زباله‌سوز را سبب کامل شدن چرخه جمع‌آوری پسماند و کاهش مشکلات مردم در سراوان خواند و بیان کرد: مبلغ ۱۱ میلیارد تومان برای ساخت نیروگاه زباله‌سور از طرف استانداری گیلان در منطقه لاکان رشت اختصاص داده شده و پس از اطمینان از رعایت آخرین استانداردهای زیست‌محیطی از طرف شرکت سازنده، عملیات اجرایی این طرح آغاز می‌شود.

میرسیدی با بیان اینکه مشکلات دفن زباله در منطقه سراوان رشت مربوط به سه دهه گذشته است، اظهار کرد: تمام پروژه‌های مذکور در راستای مدیریت صحیح زباله انجام شده است.

گیلان و شهر رشت فاقد طرح جامع پسماند است

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت گفت: استان گیلان و شهر رشت فاقد طرح جامع پسماند می باشد و این موضوع تاسف برانگیز است.

فاطمه شیرزاد با اشاره به احداث نیروگاه زباله سوز بیان کرد: احداث نیروگاه زباله سوز نیازمند یکصد و بیست و دو میلیارد تومان اعتبار می باشد و باید  تلاش کنیم برای هر کدام از پروژه های سازمان پسماند شهرداری رشت  اعتبار ملی جذب شود.

وی با اشاره به اینکه بحث زباله سوز در کشور با روند خوبی همراه نبوده است گفت: این موضوع نیازمند بازنگری است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با انتقاد از تاخیر در خصوص خرید دستگاه زباله سوز اظهار کرد: سالهاست که مطرح شده است اما متاسفانه با تمام فجایع طبیعی و انسانی که بعلت انباشت زباله در رشت و گیلان شاهد بروز آن هستیم هیچ اقدام موثری در این باره انجام نشده است.

شیرزاد افزود: دستگاه زباله سوزی که قرار است برای شهر رشت خریداری شود مورد تائید سازمان محیط زیست نیست و بنده تاکید دارم در این خصوص بر اساس شیوه های نوین جهانی گام برداشته شود

وی خواستار خرید دستگاه زباله سوز بر اساس استانداردهای جهانی شد و تصریح کرد: امیدوارم با گذشت سالها از انتظار برای خرید دستگاههای زباله سوز برای رشت بهترین نوع خریداری و جانمایی شود.

وی ادامه داد: برای جانمایی زباله سوز در لاکان مکانی در نظر گرفته شده که هنوز مورد تائید محیط زیست نیست و باید به گونه ای عمل شود که لاکان تبدیل به سراوان دوم نشود.

شروط مردم سراوان برای پایان اعتراضات

سرانجام بعد از اعتراضات فراوان مردم سراوان مبنی بر آلودگی محیط زندگیشان و هجوم مگس ها و انتشار بوی نامطبوع تا چند کیلومتری محل انباشت زباله و دفع شیرابه ها، رئیس شورای اسلامی سراوان با بیان اینکه مسئولان متعهد شده اند، ظرف مدتِ ۲۴ ماه، زباله سوز را درسایت لاکان نصب کنند، خاطرنشان کرد: قرار شد از تاریخ اول آذرماه ۹۶ حداکثر تا دوسال آینده، کارخانه زباله سوز راه بیفتد که روز شمارِ این اتفاق نیز درسراوان نصب شده است.

غلام پور با اشاره به برگزاریِ جلسه شورای تامین استان برای پیگیری مشکلات زباله سراوان ومصوبات آن در همین راستا، افزود: یکی از مصوبات این جلسه راه اندازیِ کارخانه زباله سوز با ظرفیت ۶۰۰ تن است که زمین آن خریداری و اعتبارش نیز تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به کوتاهی محیط زیست دراجرای وظایف خود، گفت: درجلسه شورای تامین مصوب شد تا زمانِ راه اندازیِ زباله سوز، از شهرهایِ اطراف، زباله ای به سراوان آورده نشود و فقط زباله هایِ رشت و بخش های تابع شهرستان رشت درآنجا تخلیه شود.

توسعه زباله سوز لاکان از چاله به چاه افتادن است

یکی از شهروندان رشتی از ساکنین شهرک دهکده گیل در لاکان شهر رشت با اشاره به چالشهای پیش رو توسعه زباله سوز در منطقه لاکان شهر رشت و بوی نامطبوع پسماند در این منطقه  به خبرنگار ما گفت: در کلانشهر رشت که هر روز به بهانه آلودگی هوا تیره و کدر می شود برگشتن به دامان طبیعت بکر و استشمام هوای پر از اکسیژن به مذااق همگان خوشایند است و در حال حاضر سکنه منطقه لاکان شهر رشت که شامل شهرک های دهکده گیل، آمارو، لاکانشهر، پارس شهاب، فومن شیمی و دهکده پزشکان و فرهنگیان هستند چند سالی است با مشکل در خصوص بوی نامطبوع پسماند و احداث زباله سوز در محل زندگیشان روبرو هستند.

وی گفت: بوی نامطبوع زباله شبها از ساعت (۸ شب زمان تخلیه زباله تا ۶ صبح) بسیار برای ساکنین این منطقه آزاد دهنده است در واقع این بو روزها به سمت سایت لاکان سرازیر می شود و شبها به سمت شهر رشت  برمی گردد.

وی با بیان اینکه رفع مشکل سراوان با توسعه زباله سوز در لاکانشهر مصداق ضرب المثل «آمد ابرو را درست کند، چشمش را کور کرد» است، خاطر نشان کرد: آقایان مسئول برای برون رفت از مشکلات زیست محیطی سراوان رشت قصد دارند زباله سوز را در منطقه لاکان رشت توسعه بدهند در حالیکه نمی دانند که با این عمل از چاله به چاه خواهند افتاد چرا که افرادی  که به دلیل آلاینده ها و تمرکز جمعیت در محدوده شهر به اطراف گسیل داده شده اند دوباره به شهر بر میگردند و این مهاجرت معکوس نوعی ضربه به ساختار شهری است و موازنه و تعادل جمعیت را به هم میریزد.

وی راه حل این مشکل را ارائه یک زباله سوز استاندار با معیارهای جهانی دانست و گفت: در همه جای دنیا زباله ها در خارج از منطقه شهری و درون سوله تخلیه و سوخت میشود و به فاصله ۲۰ تا ۳۰ متری هیچ بویی احساس نمیشود ولی در اینجا زباله ها در در محیط باز تخلیه میشود .

وی افزود : متاسفانه مسئولان شهرداری به بهانه قیمت گزاف فیلتر استاندار زباله سوز سلامت مردم را به مخاطره می اندازند که بدون شک در آینده به دلیل نبود کارشناسی مناسب؛   این جابجایی ها هزینه های بسیار جبران ناپذیری را متحمل خواهند کرد همانطور که رودخانه گوهر رود و زرجوب با داشتن وام بانک جهانی مشکلاتشان لاینحل مانده است.

وی ادامه داد:.در حال حاضر وقتی سراوان محل دفن زباله ست چرا در همین منطقه که خارج از شهر است و روستاهای کمتری در آنجا ساکن هستند با رعایت اصول ایمنی و فنی  زباله سوز احداث نمیشود و میخواهند با ترفندهای مختلف و فرار از ملزمات قانونی محیط زیست؛   لاکان شهر را از محدوده شهری خارج کنند و با این عملشان محیط زیست را به گونه ای دور بزنند!

لاکان را به سراوان تبدیل نکنیم

وقتی از سراوان گذر میکنیم بوی نامطبوع زباله ها و شیرابه ها چنان مشمئز کننده است که از خود می پرسیم چگونه مسئولان ما به راحتی با این موضوع کنار آمده اند که جنگل زیبای سراوان را که می توانست تفریحگاهی مناسب برای شهروندان و گردشگران باشد و به  تفرجگاهی در شأن مردم شهر تبدیل شود به چنین وضعی گرفتار شده است  که امروز تنها شاهد بوی متعفن زباله ها و هجوم بیماریهای و آفت ها و مگس ها در منازل اطراف سراوان باشیم.

و از سوی دیگر چرا مسئولان شهری و محیط زیست با یک اجماع کارشناسانه از ابتدای کار به جهت اهمیت پروژه همه جوانب به ویژه مهمترین بخش مربوطه، یعنی (فیلتر چند کاره) را پیش بینی نمی کنند  که شاید متحمل هزینه ای سنگین تر شوند!؟   وگرنه ساخت کوره زباله سوز امر سهل و آسانی است که هر معمار و بنایی هم می تواند آن را بنا نماید .

امید است این بار  پس از انعقاد قرار داد و ایجاد تاسیسات استاندارد طوری هزینه محاسبه شود که سلامت مردم در اولویت باشد  چرا که دیگر شهروندان رشتی تحمل تاوان  پرداخت هزینه های سنگین درمان به دلیل آلودگی های محیط زیستی را ندارند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.