آمریکایی ها که مایل به برقراری ثبات در سوریه نیستند در جدیدترین طرح خود به ایجاد گروه موسوم به ارتش جدید سوریه با اهداف خاص روی آورده اند.

رونمایی از ارتش جدید سوریه؛ آمریکا داعش را بازسازی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، درباره رابطه آمریکا با داعش بسیار سخن گفته شده است؛ از مواضع برخی منابع عراقی مبنی بر کمک های واشنگتن به تکفیری ها زمانی که در منطقه ای گرفتار می شدند تا انداختن کمک برای آنها که معمولا با این توجیه که اشتباهی شده است، انجام می شد.

از اخبار مربوط به هلی برن های آمریکا در مناطقی که قبلا تحت اشغال داعش در عراق بود تا جدیدترین خبری که مربوط به بازداشت ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش از سوی نظامیان آمریکایی در عراق و انتقال آن به پایگاهی در سوریه.

هیثم ابوسعید کمیسر خاورمیانه ای کمیته بین المللی حقوق بشر خبر بازداشت ابوبکرالبغدادی سرکرده داعش به دست نیروهای آمریکایی را تایید و اعلام کرده بود که البغدادی در پایگاه صحرایی «تی ۲» نگهداری می شود. وی در تاریخ ۲۰۱۷/۴/۱۸ طی عملیات هلی برنی که از سوی ۵۰ کماندوی آمریکایی انجام شد، بازداشت شده است.

هر چند درباره بازداشت و سرنوشت البغدادی تاکنون مطالب زیادی گفته شده است و  صحت و سقم آنرا نمی توان مورد تایید قرار داد اما اگر فرض را بر صحت این خبر بگیریم بحث همکاری آمریکایی ها با داعش و تلاش آن برای بازسازی آن مورد توجه قرار می گیرد.

اسپوتنیک اخیرا در خبری به نقل از مرکز آشتی روسیه در سوریه از تشکیل گروه مسلح «ارتش جدید سوریه» در اردوگاه پناهندگان در استان حسکه تحت رهبری آمریکا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، آوارگانی که به خانه های خود بازگشتند اعلام کردند، نیروهای آمریکایی پس از اتمام دوره آموزشی این نیروها آنها را برای جنگ با نیروهای دولتی سوریه به جنوب این کشور اعزام می کنندنیروهای آمریکایی پس از اتمام دوره آموزشی این نیروها آنها را برای جنگ با نیروهای دولتی سوریه به جنوب این کشور اعزام می کنند.

در این گزارش آمده؛ با وجود اظهارات نیروهای آمریکایی درباره تعهد به نابودی گروهک تروریستی داعش ، ائتلاف بین المللی همچنان با اعضای باقیمانده از این گروهک تروریستی در سوریه ارتباط برقرار می کنند.

براساس اطلاعات مرکز آشتی روسیه در سوریه، وضعیت اطراف اردوگاه پناهجویان واقع در استان حسکه نمونه ای از این اقدامات آمریکا می باشد. به گفته شاهدان عینی، ائتلاف بین المللی بیش از ۶ ماه است که از منطقه استفاده می کند. در حال حاضر حدود ۷۵۰ نیرو در این مرکز حضور دارند که ۴۰۰ نفر از آنها نیروهای داعش هستند که در ماه اکتبر با کمک آمریکا از رقه خارج شدند.

این موضوع زمانی قابل تامل تر به نظر می رسد که رابطه داعش و آمریکا را مرور کنیم و اظهارات مایکل فلین رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا را یادآوری کنیم که وی اعلام کرده بود: «جنبشهای تکفیری زاییده سیاستهای مبتنی بر جهل و بی تجربگی نیست بلکه نشات گرفته از تصمیماتی بود که با آگاهی و عزم و اراده و بطور قاطع توسط واشنگتن اتخاذ شد. آمریکا در سال ۲۰۱۲ به انتقال سلاح و رساندن آن به گروهک های تکفیری افراطی و اخوان المسلمین و القاعده در عراق کمک می کرد».

این درحالی است که برخی رسانه ها از ۱۷۰۰ نفر از نیروهای موسوم به میانه رو در اطراف پایگاه آمریکایی التنف سوریه که از سوی آمریکایی ها در حال آموزش برای جنگ هستند، پرده برداشته اند.

بر کسی پوشیده نیست که هدف از شکل گیری داعش ایجاد آشوب و بلوا و برهم زدن امنیت و ثبات در کشورهای عربی و اسلامی است. یکی از اسناد منتشر شده توسط آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نشان می دهد که تشکیل داعش در سوریه به سیاست غرب در این منطقه کمک می کند.

در همین راستا یکی از اسناد پنتاگون ثابت می کند ائتلاف شکل گرفته به رهبری آمریکا؛ قبلا از پیدایش یک امارت سلفی تندرو در منطقه به عنوان ابزاری برای در هم شکستن قدرت بشار اسد و پیشگیری از نفوذ راهبردی ایران استقبال کرده بود.

به هر حال آمریکا برای پیشبرد اهداف و در راستای حفظ منافع خود و حمایت از تل آویو و ضربه زدن به مخالفان سیاست های خود از هیچ اقدامی اعم از جنگ افروزی تا ویران کردن شهرها و کشتارغیرنظامیان دریغ نکرده و نمی کند و شرایط افغانستان و عراق، سوریه و یمن و بسیاری مناطق دیگر گواه این مدعاست.

آمریکایی حضور غیرقانونی در سوریه دارند و دولت سوریه و مقامات سوریه بارها خواستار خروج آمریکایی ها شده اند.

«محمد ماهر موقع» نماینده پارلمان سوریه اعلام کرد: « حضور نیروهای آمریکایی در سوریه غیر قانونی و نامشروع استو بدون موافقت دولت سوریه انجام شده است و این برخلاف قوانین بین المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت کشورهای عضو سازمان ملل متحد است از همین منظر روسیه بارها از واشنگتن خواسته است که نیروهای خود را از اراضی سوریه خارج کند به ویژه اینکه نیروهای آمریکایی از گروه های تروریستی به ویژه داعش در سوریه حمایت می کنند.

این حمایت در پی موفقیت های میدانی ارتش سوریه و ایثار و فدارکاری های محور مقاومت که از جانب ایران، عراق و لبنان در مبارزه با تروریسم صورت می گیرد بیشتر شده است. نیروهای آمریکایی در نهایت با اصرار دولت سوریه و رسوا شدنشان در زمینه همکاری با سرکرده های تروریست ها و انتقال آنها به مناطق امن، از اراضی سوریه خارج خواهند شد. هدف آمریکا از حمایت از تروریست ها و انتقال آنها به مناطق امن، نابودی منطقه و گسترش تروریسم و افراط گرایی در راستای خدمت به توطئه صهیونیستی- آمریکایی در منطقه است.»

اما اینکه آمریکا به دنبال گروه موسوم به ارتش جدید سوریه است به اعتقاد برخی تحلیلگران در راستای احیای داعش شکست خورده استاینکه آمریکا به دنبال گروه موسوم به ارتش جدید سوریه است به اعتقاد برخی تحلیلگران در راستای احیای داعش شکست خورده است.

آمریکایی ها به دنبال بازسازی داعش با استفاده از تروریستهای تفکیری هستند که از الرقه، دیرالزور و مناطق دیگر و حتی عراق گریخته اند، هستند و هدف آنها طولانی کردن مدت جنگ در سوریه از طریق بازسازی داعش با عنوان گروه مسلح موسوم به ارتش جدید سوریه هستند تا حضور خود را در داخل اراضی سوریه طولانی کنند.

در واقع داعشی هایی که آمریکایی ها آنها را فراری داده و از کشته شدن در برابر ارتش سوریه و متحدانش نجات داده است قرار است که در قالب گروه موسوم به ارتش جدید سوریه به اهداف و منافع آمریکا خدمت کنند.

تلاش آمریکا برای ایجاد گروه موسوم به ارتش جدید سوریه در واقع جوابی به سئوالی است که بسیاری از ناظران درباره سرنوشت داعشی هایی که در الرقه و دیگر مناطقی که واشنگتن مدعی آزادسازی آن با همپیمانانش است و نیز گزارش های غربی که از آموزش تروریستهای داعش که خود را تسلیم کرده بودند، حکایت داشت، است.

هدف این است که این افراد هسته اصلی گروه موسوم به ارتش جدید سوریه را تشکیل دهند تا برگه آمریکایی ها در آینده ضد ارتش سوریه و متحدانش باشد.

پر واضح است که آمریکا از طریق طرح های جدید خود به دنبال این است که بی ثباتی در سوریه ادامه داده باشد و این پس از تلاش های ارتش سوریه و متحدانش در جنگ علیه تروریستهاست.

در واقع حرفهای جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه جنگ ضد داعش هنوز در سوریه تمام نشده است و اینکه گفته بود اگر کسی گفت بر داعش غلبه کرده است باور نکنید، گواهی بر طرح و سیاست آمریکا در مناطق مختلف دنیا است که از تروریسم بهره برداری می کند و به بازسازی آن می پردازد و براساس منافع خود به تروریستها نقش می دهد تا کشورها و ملتهایی که زیر بار سیاست های آمریکایی ها نمی روند را تحت فشار قرار دهد.

در این راستا قرار است که گروه موسوم به ارتش جدید سوریه پس از پایان مراحل آموزشی در پایگاهی در حومه الحسکه که مرکز حمیمیم از آن پرده برداشته است به اهداف آمریکا خدمت کنند.

این تحرک جدید آمریکا در واقع نشان دهنده تروریسم پروری آمریکا و حمایت کاملی است که واشنگتن از گروههای تروریستی به عمل می آورد. آمریکا از گروههای مختلف اعم از ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره و داعش برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری می کند.

هدف آمریکا همانطور که گفته شد از تشکیل گروه موسوم به ارتش جدید در واقع بی ثباتی سوریه و اجازه ندادن به این کشور برای رسیدن به ثبات است. آنها به دنبال خروج از سوریه نیستند و هدف از تشکیل این گروه جدید نیز همین است.

آمریکایی قبلا نیز در ۲۰۱۵ دست به تحرک مشابهی در زمینه گروه موسوم به ارتش سوریه جدید به بهانه مبارزه با داعش زده بودند که تروریستهایی را در اردن آموزش دادند و ۵۰۰ میلیون دلار برای آنها هزینه کردند اما پس از ناکامی در روند تحولات میدانی آنرا متلاشی کردند و افراد آن به داعش ملحق شدند.

در پایان می توان گفت که بر احدی پوشیده نیست که واشنگتن و مزدورانش به وجود آورنده تروریستها هستند و در شرایطی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند از تروریستها برای رسیدن به اهداف خود بهره برداری می کنند و ائتلاف موسوم به ضد داعش و عملکرد آن گواه آن است زیرا جنگنده های این ائتلاف زیر ساختهای سوریه را نابود و غیرنظامیان را هدف قرار داده اند و این در حالی است که تروریستها را هدف قرار نمی دهند.

آمریکا در حال مهیا کردن ارتش جدید با توجه به رویکرد خود در سوریه است. شکست مذاکرات ژنو و اینکه گروههای مورد حمایت آمریکا بر کنار رفتن بشار اسد اصرار دارند در راستای همین رویکرد آمریکا تعریف می شود. هدف اشغال مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و متحدانش و مناطقی که از طریق آشتی در سیطره دولت سوریه قرار دارند، است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.