۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 579639

اکنون افکار عمومی هیچ توجیهی برای بقای نیروهای آمریکایی و دولت‌های عضو ائتلاف تحت سرکردگی آن در سوریه نمی‌بینند و همین مسئله سرآغازی برای افزایش فشارهای روانی و رسانه‌ای علیه واشنگتن برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه خواهد بود

خروج پیروزمندانه روس‌ها از سوریه و نبردی که همچنان ادامه دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیرا دستور خروج نیروهای روسی از خاک سوریه را صادر کرده است. صدور این دستور درجریان بازدید ناگهانی و ازپیش‌اعلام‌نشده پوتین از پایگاه «حمیمیم» در شهر لاذقیه اتفاق افتاد؛ جایی که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به استقبال همتای روسی خود رفته بود. پوتین طی سفر کوتاه خود به سوریه ضمن بازدید از پایگاه حمیمیم، دیداری را نیز با اسد برگزار کرد و با او درخصوص آخرین تحولات سیاسی و امنیتی سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

رئیس‌جمهور روسیه در این دیدار تأکید کرد: «اگر تروریست‌ها بار دیگر قد علم کنند روسیه ضربه‌ای به آن‌ها وارد می‌کند که مشابه آنرا ندیده‌اند. نیروهای روسیه و سوریه توانستند گروهی از تروریست‌های بین‌المللی با توان نظامی بالا را در عرض ۲ سال شکست دهند». وی در ادامه تصریح کرد: «البته در این میان، متحمل تلفات و خسارت‌هایی هم شدیم اما این دلیل موجهی برای دست کشیدن از مبارزه با تروریسم نیست».از سوی دیگر، بشار اسد نیز از مشارکت فعالانه روسیه در نبرد با تروریسم در سوریه تمجید کرد. وی تاکید کرد: «ملت سوریه حمایت‌های نظامیان روس را فراموش نخواهند کرد. رئیس‌جمهوری سوریه در ادامه اظهار داشت: «خون مشترک سوری - روسی در خاک سوریه قوی‌تر از تروریسم و مزدوران آن است و این جانفشانی‌های دو ارتش به مثابه الگویی براینسل‌های آتی است».

موفقیت مسکو در نبرد با تروریسم

«ولادیمیر پوتین» در اکتبر سال ۲۰۱۵ یعنی قریب به دو سال پیش دستور آغاز حملات هوایی جنگنده‌های روسی به مواضع تروریست‌های تکفیری در نقاط مختلف سوریه را صادر کرد. البته این تصمیم با هماهنگی دولت دمشق و پس از کسب مجوز از سوی آن اتخاذ شد و با دخالت‌های نظامی خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا و ائتلاف تحت سرکردگی آن در سوریه، کاملا تفاوت داشت. جنگنده‌های روسی در طول این مدت ضربات مهلکی را بر پیکره تکفیری‌ها وارد آوردند و موجبات وقوع خسارت‌های جانی و مالی هنگفتی را در صفوف آن‌ها فراهم آوردند.

از نبرد بزرگ «دیرالزور»، شکست محاصره این شهر و سپس آزادسازی آن می‌توان به عنوان یکی از آخرین‌ نمونه‌های نقش‌آفرینی موفق نیروهای روسی در نبرد با تروریسم در سوریه یاد کرد. بسیاری از مناطق استراتژیک دیگر در سوریه نیز به لطف حمایت‌ها و پشتیبانی‌های متحدان دمشق یعنی ایران و روسیه از لوث تکفیری‌ها پاکسازی شدند. همین مبارزه واقعی و مجدانه با تروریسم از سوی روسیه برخلاف ایالات متحده آمریکا، موجب شد تا طی سال‌های گذشته انتقادات وسیعی از سوی محور غربی ـ عربی متوجه دولتمردان روسیه شود؛ به گونه‌ای که در برخی موارد، این انتقادات بروز تنش در مناسبات مسکو با دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به همراه داشت.

قدرت روسیه در آیینه رسانه‌های خارجی

تصمیم پوتین مبنی بر لزوم خروج نظامیان روسی از خاک سوریه واکنش‌های متعددی را در رسانه‌های غربی ـ اسرائیلی به دنبال داشت؛ رسانه‌هایی که با وجود انتقادات گسترده از نقش روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه نتوانستند بر موفقیت‌آمیز بودن مأموریت و عملکرد مسکو در این عرصه سرپوش گذاشته و آن را انکار کنند. درهمین راستا، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نوشت: «سفر موفق پوتین به سوریه به عنوان یک فرد پیروز این واقعیت را به اثبات رساند که وی تنها رهبر بین‌المللی است که نفوذ حقیقی و قابل توجهی در منطقه دارد. وی با بازدیدِ شجاعانه‌اش از سوریه درس بزرگی به رهبران منطقه داد». روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز نوشت: «جای هیچگونه تردیدی نیست که عمکرد جنگنده‌های روسی، نظامیان ارتش سوریه و متحدان آن‌ها یعنی ایران، موجب شد تا موازنه قدرت در سوریه به کلی دستخوش تغییر شود. به همین دلیل، امروز مطالبه کشورهای غربی برای کنار گذاشتن بشار اسد، دیگر یک ضرورت محسوب نمی‌شود». روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نیز در گزارشی آورده است: «ولادیمیر پوتین با سفر غیرمنتظره خود به سوریه نفوذ روافزون مسکو در منطقه را به نمایش گذاشت. نظامیان روسی از سفر پوتین به لاذقیه غافلگیر شدند».

روس‌ها هوشیار به تهدیدات امنیتی

باوجود صدور دستور خروج نیروهای روسی از سوریه توسط پوتین، اما طبق اعلام رئیس‌جمهوری روسیه دو پایگاه این کشور همچنان به طور دائم در طرطوس و حمیمیم مستقر خواهد بود. این تصمیم داهیانه توسط دولتمردان روسیه نشان می‌دهد که آن‌ها به عمق تهدیدات امنیتی که همچنان متوجه سوریه است، نگاه ویژه‌ای دارند. حفظ دو پایگاه نظامی روسی در خاک سوریه با مجوز دولت دمشق، بدون شک مانع از آن خواهد شد که تکفیری‌های درهم‌شکسته و حامیانشان، توهم «پایان نقش‌آفرینی متحدان دمشق در مبارزه با تروریسم» در سوریه را در سَر خود بپرورانند و درصدد طراحی توطئه جدیدی برآیند. روس‌ها با ابقای دو پایگاه خود در خاک سوریه به صورت دائم، این پیام را به دولت‌های غربی ـ عربی و در رأس آن‌ها ایالات متحده آمریکا مخابره کردند که مبارزه با تروریسم توسط مسکو پایان نیافته است.

کما اینکه در گذشته نیز شاهد صدور دستورات مشابهی از سوی رئیس‌جمهوری روسیه بوده‌ایم. پوتین در اواخر سال گذشته میلادی نیز با صدور فرمانی، دستور خروج بخشی از نیروی هوایی روسیه از سوریه را صادر کرده بود. اما با این حال، گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی علیه دولت و ملت سوریه پس از آن تاریخ موجب شد تا دولتمردان روسی عملیات‌های هوایی علیهاین گروه‌ها را بیش از هر زمان دیگری تشدید کنند. بنابراین، حامیان تکفیری‌ها خود به خوبی می‌دانند که باتوجه به تجربه مشابه سال گذشته، نمی‌توانند صدور دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را مورد بهره‌برداری سوء قرار دهند.

سلب بهانه از معارضان خارج‌نشین

بدون شک با خروج نیروهای روسی از خاک سوریه، معارضان خارج‌نشین تحت حمایت عربستان سعودی دیگر نمی‌توانند با توسل به بهانه‌جویی‌های واهی گذشته به کارشکنی و سنگ‌اندازی در مسیر موفقیت مذاکرات صلح سوری بپردازند. معارضان همواره خروج نظامیان روس از سوریه را به عنوان یکی از پیش‌شرط‌های اصلی خود در مذاکرات صلح قرار می‌دادند و با پافشاری بر این پیش‌شرط، فضای مذاکرات را غبارآلود می‌کردند. لذا اکنون دیگر بهانه‌ای وجود ندارد که معارضان بتوانند از رهگذر آن، کارشکنی‌های خود در مذاکرات صلح را توجیه کنند؛ به ویژه اینکه در عرصه میدانی هم آن‌ها به طور کامل شکست خورده‌اند و راهی جز تن دادن به توافق با دولت دمشق ندارند. معارضان به این مسأله واقف هستند که کاملا در موضع ضعف قرار دارند؛ موضعی که حتی موجب شد تا «استفان دی‌میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز درجریان مذاکرات «ژنو ۸» لب به انتقاد شدید از آن‌ها بگشاید. وی خطاب به معارضان گفته است: «شما باید در مذاکرات واقع‌بین باشید. شما حتی از حامیان بین‌المللی هم برخوردار نیستید».

پس از روسیه اکنون نوبت آمریکاست

با خارج شدن نیروهای روسی از سوریه اکنون نوبت به ایالات متحده آمریکا رسیده است تا به حضور غیرقانونی چندین و چند ساله خود و متحدانِ تحت امرش در سوریه خاتمه دهد. اما شواهد و قرائن، جملگی حکایت از آن دارد که آمریکایی‌ها قصد ماندگاری بیشتر در سوریه را دارند. کاخ سفید دراین ارتباط می‌گوید: «مأموریت آمریکا در سوریه تا زمان نابودی تکفیری‌ها ادامه خواهد داشت!» این درحالی است که تکفیری‌ها عملا در سوریه شکست خورده‌اند و دیگر رمقی برای آن‌ها باقی نمانده است. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا برای ضربه وارد کردن به دولت دمشق از آخرین کارت خود در سوریه یعنی نیروهای دموکراتیک کُرد سوری بهره‌برداری کنند. درهرصورت، اکنون افکار عمومی هیچ توجیهی برای بقای نیروهای آمریکایی و دولت‌های عضو ائتلاف تحت سرکردگی آن در سوریه نمی‌بینند و همین مسئله سرآغازی برای افزایش فشارهای روانی و رسانه‌ای علیه واشنگتن برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از سوریه خواهد بود.

منتشر شده در هفته نامه بیت المقدس روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.