بجنورد- تصادفات جاده ای برای برخی خانواده‌ها تداعی کننده خاطرات تلخی است که بر اثر آن یا عزیزان خود را از دست داده‌اند یا ضربه شدیدی به آنها وارد شده است، با وجود این، در پیدایش تصادفات همیشه سه ضلع مثلث راننده، خودرو و جاده سهم به سزایی دارند و نمی‌توان نقش هیچ کدام از آنها را نادیده گرفت.

شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در خراسان شمالی افزایش یافته است

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی:مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از افزایش فوتی های حوادث رانندگی در استان خبر می دهد و می گوید: با توجه به این که ایران جزء کشورهای پر حادثه بوده، خراسان شمالی نیز با وجود سن کم و وسعت محدود در ردیف استان های پرحادثه کشور قرار گرفته است.

حسن شکوری نسب اظهار می کند: با توجه به اینکه حوادثی مانند زلزله، سیل، سیلاب، تگرگ، حریق، برف و بهمن خراسان شمالی را تهدید می کند، امسال نیز به این موارد حوادث جاده ای هم افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش تلفات و مصدومین حوادث جاده ای، عامل انسانی را بیشترین عامل تصادفات در جاده ها عنوان می کند و می گوید: توجه به فرهنگ ایمنی رانندگی می تواند بسیاری از تصادفات و آسیب های ناشی از آن راکاهش دهد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در یک کلونی مسیر دو مکان زیارتی و سیاحتی قرار گرفته که می توان از این ظرفیت در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم استفاده کرد و یا آن را به یک تهدید تبدیل کرد، می گوید: سالانه میلیون ها مسافر از این محور عبور می کنند که نام بردن از محور بجنورد به جنگل گلستان به نام جاده مرگ یک تهدید در انتخاب مسیر برای مسافران است.

شکوری نسب با تاکید بر تغییر نوع نگاه ها، خاطرنشان می کند: باید نگاه ها به نوعی در راستای بهبود وضعیت تغییر پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به ایمنی در رانندگی بیشتر توجه کنیم، می گوید: رویکرد افزایش آگاهی و هشدار به خانواده به منظور توجه به ایمنی یک ضرورت است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی با بیان اینکه متاسفانه وقوع حوادث جاده ای در استان ۲۰ درصد افزایش یافته است می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۶۴ حادثه در محورهای استان رخ داده این در حالی است که وقوع حادثه در مدت مشابه سال گذشته ۸۳۴ حادثه بوده است.

شکوری نسب اظهارکرد: همچنین امسال ۷۰ مورد و سال گذشته نیز ۵۰ مورد عملیات رها سازی در حادثه عملیاتی شده است.

وی می افزاید: طی سال جاری ۷۴ نفر در سوانح مختلف در استان جان خود را از دست داده اند که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۶۱ نفر بود.

وی همچنین تعداد مصدومین در حوادث مختلف طی سال جاری را یک هزارو ۴۱ نفر و سال گذشته را ۸۸۸ نفر عنوان می کند.

این مقام مسئول اظهارمی کند: در طرح زمستانه سال جاری ۲۱ پایگاه ثابت، سیار، موقت، کوهستان و امداد هوایی به مردم و مسافران در محورهای استان خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در طرح زمستانی ۲۱ آمبولانس عملیاتی و ۱۱ ست نجات هم بکار گرفته شده اند، خاطرنشان می کند: علاوه بر استفاده از امداد گران و نجاتگران، از ظرفیت ۹ تیم واکنش سریع نیز در طرح زمستانه استفاده می شود.

وی عنوان می کند: طی سال جاری در طرح های امداد و نجات زمستانی، یک هزار و ۴۷۰ نجات گر فعال و کارآزموده در پایگاه های استان استقرار دارند.

رییس پلیس راه خراسان شمالی نیز می گوید: طی هشت ماه گذشته ۲۰۸ نفر در سوانح رانندگی در محورهای برون شهری و معابردرون شهری این استان ۸۶۳ هزار نفری کشته شدند.

سرهنگ حسین زاده اظهار می کند: این تعداد متوفی در ۱۷۲ فقره تصادف منجر به فوت معابر درون و محورهای برون شهری استان جان خود را از دست داده اند.

وی می افزاید: شمار جان باختگان در سوانح رانندگی محورهای استان طی هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به ثبت چهار هزار و ۱۷۴ فقره تصادف در محورهای برون و درون شهری استان طی این مدت می گوید: این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۵درصد رشد دارد.

۱۷۱قربانی در سوانح جاده ای

حسین زاده تصریح می کند: در هشت ماه امسال ۱۷۱ نفر در ۱۳۶ فقره سانحه رانندگی در جاده های استان جان خود را از دست داده اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۴ درصد افزایش داشته است.

وی می گوید: در این مدت شمار تصادفات جاده ای نیز با ۲۰ درصد افزایش به ۲ هزار و ۱۲۸ فقره رسیده است.

 افزایش ۵۰ درصدی قربانیان تصادفات معابر شهری

رییس پلیس راه خراسان شمالی خاطرنشان می کند: در همین مدت وقوع ۳۶ فقره تصادف منجر به فوت در معابر شهری استان منجر به قربانی شدن ۳۷ نفر شده است.

وی می گوید: متاسفانه شمار تصادف های منجر به فوت در معابر شهری در هشت ماه امسال به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد و شمار متوفیان در این سانحه ها ۴۸ درصد افزایش یافته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سهم بالای راکبان موتورسیکلت در میان قربانیان حوادث رانندگی می گوید: یکی از مهم ترین اقدامات برای کاهش سوانح رانندگی، فرهنگ سازی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است اما متاسفانه بعضا رانندگان نسبت به رعایت قوانین بی توجه هستند.

وی با بیان اینکه مهمترین عامل تصادفات، عامل انسانی بوده می افزاید: عدم توجه به جلو ۳۱ درصد، انحراف، تجاوز به چپ ۱۵ درصد و سرعت غیرمجاز ۲۳ درصد، عدم رعایت حق تقدم ۹ درصد  و سایر موارد ۱۸ درصد بوده است.

وی ادامه می دهد: با وجود ارائه آموزش های لازم به مردم، هنوز آنگونه که باید رعایت قوانین و اعمال شدن آموزش های ارائه شده، توسط مردم به درستی اجرا نمی شود.

حسین زاده تصریح می کند: در سه سال گذشته شاهد کاهش آمار فوتی های سوانح رانندگی در استان بودیم اما متاسفانه امسال با وجود تلاش های انجام شده، شاهد افزایش آمار قربانیان این حادثه ها هستیم.

۲۵درصد معلولیت ها مربوط به تصادفات است

مشاور مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی نیز می گوید: خسارت های جانی و معلولیت ها یکی از مهمترین خطرات ناشی از حوادث رانندگی است.

خلیل زاده  می افزاید: ۲۵ درصد معلولیت ها مربوط به حوادث رانندگی است.  

افزایش شمار قربانیان تصادف نگران کننده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی نیز با اشاره به وقوع چندین تصادف مرگبار در روزهای اخیر می گوید: افزایش شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در استان نگران‌کننده است.

محمدحسین علی نیا اظهار می کند: متاسفانه طی کمتر از یک ماه گذشته، ۱۳ نفر در حوادث رانندگی در استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی بابیان اینکه تمام تلاش و پیگیری ما در راستای محافظت و نجات جان انسان‌ها است، می افزاید:در حوادثی که اتفاقی می‌افتد عامل انسانی بیشترین نقش در تصادفات را دارد هرچند جاده و خودرو نیز نقش دارد.

وی در ادامه بابیان اینکه طی امسال بهسازی و روکش جاده‌ای دراستان در دستور کار بوده است واساسا  این اقدامات به‌صورت مستمر در حال اجراست، ادامه می دهد: بسیاری از جاده‌ها که وضعیت مناسبی نداشته اکنون بر اساس اعتبارات موجود بهسازی شده است.

علی نیا تصریح می کند: باید بخش سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فرهنگ‌سازی به‌منظور کاهش حوادث و نحوه مواجهه با رانندگان که اهل تخلف هستند موردتوجه قرارگرفته و فرهنگ رانندگی درست را بر اساس آموزه‌های دینی و ملی‌مان نهادینه کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی می گوید: سالانه بیش از ۱۶ هزار نفر و روزانه بیش از ۵۰ نفر در کشور براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند که نیاز است تا دستگاه‌ها اهتمام بیشتری به انجام ماموریت های خود داشته باشند.

علی نیا بابیان اینکه پیگیری‌ها برای اختصاص اعتبار برای محور بجنورد جنگل گلستان انجام‌شده است، می افزاید: اعتبارات خوبی به این محور اختصاص‌یافته است و با فراهم شدن شرایط جوی اقدامات لازم جهت بهسازی این مسیر آغاز خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان هم با اشاره به توجه استان برای ساخت محور چهار خطه بجنورد به جنگل گستان می گوید: با چهار خطه شدن و نیز یک‌طرفه شدن راه‌ها، تصادفات رخ‌به‌رخ کاهش می‌دهد.

علی‌اصغر بدیعی مقدم توجه به مقررات راهنمایی را در کاهش شمار تصادفات مهم عنوان می کند و می گوید: فرهنگ ترافیکی و پیشگیری از تصادفات باید بیش‌ازپیش فرهنگ‌سازی شود.

به گفته وی، طبق آمارها همچنان بیش از ۷۰درصد از عوامل بروز تصادفات رانندگی را عامل انسانی تشکیل داده که این موضوع توجه بیش‌ازپیش مردم را می‌طلبد.

مدیر کل پزشکی قانونی خراسان شمالی نیز می گوید: در ۷ ماهه نخست سال جاری ۳۶ نفر در تصادفات درون شهری در استان فوت کرده اند که این تعداد  در مدت مشابه سال گذشته ۲۳ نفر بوده که نشان دهنده  رشد ۵۳ درصدی است.

دکتر سلحشور می افزاید: همچنین در تصادفات برون شهری ۱۶۷ نفر در سال جاری فوت شده اند که این رقم نیز در سال گذشته ۱۴۵ نفر بوده که این تعداد نیز رشد ۱۵ درصدی را نشان می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.