یزد- مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از برگزاری مراسم شب یلدا در بیش از پنجاه بنای تاریخی و تأسیسات گردشگری این استان خبر داد.

مراسم شب یلدا در۵۰مکان تاریخی شهرجهانی یزد برگزار می شود

به گزارش قدس آنلاین ،فاطمه دانش یزدی با اعلام این خبرگفت: شب یلدا همچون سایر مراسم های آیینی ایران، سنتی زیبا و ابداعی بی نظیر است که نمادی دیگر از پیوند ایرانی با مظاهر قدرت پروردگار در طبیعت و فرصتی برای گردهم آیی، باهم بودن و تحکیم روابط خانوادگی، دوستی و شهروندی می باشد.

وی با بیان اینکه برپایی مراسم شب یلدا در بناهای تاریخی کشور در سال ‌های اخیر، شور و شعف زائدالوصفی را میان هموطنان و علاقه ‌مندان به هویت تاریخی کشورمان ایجاد و توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را نیز به خود جلب کرده است، اظهار داشت: مراسم شب یلدای سالجاری قرار است در بیش از پنجاه بنای تاریخی و تاسیسات گردشگردی این استان از جمله هتل ها، رستوران های سنتی، سفره خانه ها و بوم گردی ها برگزار شود.

دانش یزدی تصریح کرد: مراسم شب یلدا علاوه بر کشور ایران در کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، عراق و آذربایجان نیز جشن گرفته‌ می‌شود و اگرچه تاکنون ایران تنها کشور پیشرو به منظور ثبت جهانی آن بوده اما ظرفیت آن را دارد که همچون نوروز در قالب پرونده مشترک نیز به ثبت برسد.

این مسئول "شب یلدا" یا "شب چله" را یکی از دیرین‌ترین مراسم بشری عنوان کرد و افزود: این مراسم امروز به‌ عنوان یک میراث ناملموس (ثبت‌شده در فهرست آثار ملی در سال ۸۷) نسل‌ به ‌نسل به ما ایرانیان منتقل شده ، مراسمی که به‌دلیل آمیختگی‌اش با ارزش‌های انسانی مهمی که در اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته باعث پویای و مانایی بیشتر این یادگار اجدادمان شده و ارزش‌هایی نظیر احترام به والدین، دید و بازدید از بستگان، گره‌گشایی از مشکلات هم نوع و شکرگزاری نعمت‌های الهی را بیش از پیش بارور ساخته است.

دانش یزدی مراسم باستانی شب یلدا را یکی از عوامل موثر در توسعه گردشگری دانست و گفت: مراسم شب یلدا به عنوان یک رخداد سالیانه باستانی با تمام جذابیت ها و زیبایی هایی که دارد می تواند همچون سایر آیین های سنتی و مذهبی، وسیله ای برای جذب گردشگران فرهنگی باشد اگرچه امروزه این مراسم در بین ایرانیان با شکوه خاصی همچون گذشته برگزار می شود اما می توان آن را با برنامه ریزی و بازتاب بیشتری معرفی و مطرح نمود به گونه ای که بازدید از این جاذبه ی میراث معنوی، مورد تمایل گردشگران بازارهای هدف قرار گیرد بدیهی است که به دلیل قرار گرفتن چنین ایام و مراسماتی، در روزها و ماه های مختلف سال، می توان از این طریق بر مشکل فصلی بودن تقاضای گردشگری فائق آمد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود:با بیان اینکه توسعه گردشگری از طریق توسعه و ترویج آداب و رسوم نه تنها به بخش اقتصادی و اشتغالزایی کمک می کند بلکه در حفظ تمدن و فرهنگ کهن ایرانی نیز نقش بسزایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هر یک از استان های کشورمان به فراخور تنوع قومی و فرهنگی، دارای آداب و رسوم خاصی جهت برگزاری این آیین باستانی هستند و جشن شب یلدا در هر بخش از کشورمان به شیوه ای خاص برگزار می شود، فرصت مناسبی برای تشویق هموطنان به سفرهای داخلی در زمستان و بازدید از مراسم ویژه ی اقوام گوناگون در این شب است که می تواند منجر به توسعه و شکوفایی گردشگری داخلی گردد.

فاطمه دانش یزدی لزوم برگزاری مراسم شب یلدا را  آشنایی کامل با چگونگی و فلسفه وجودی این مراسم آیینی و همت در استمرار برگزاری این مراسم در بین ایرانیان عنوان کرد و گفت: مراسم شب یلدا همچون سایر آیین های تاریخی این مرز و بوم، میراث معنوی همه نسل ها در طی قرون و اعصار بوده و حفظ و استمرار این میراث، در واقع منابعی پایدار و تمام نشدنی از جاذبه های گردشگری برای کشورمان به ارمغان خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.