رشت-سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای است که به سبب ستم ‏خلفای بغداد، مأوا و مسکن خود را رها ساختند بر این اساس وجود بیش از ۹۰۰ بقعه، این استان را به قطب گردشگری مذهبی در کنار بهره‌مندی از طبیعت زیبا و آب‌وهوای مطلوب، تبدیل کرده است.

گیلان نگین سبز گردشگری ایران

قدس: استان گیلان به‌ خاطر مهاجرت سادات علوی در قرن‌های اولیه ورود اسلام به ایران و خصوصاً به گیلان و همچنین ارادتی که مردم گیل به سادات داشتند، به برکت انوار بقاع متبرکه امامزادگان و دوستداران اهل‌بیت(ع) منور است.

دیلمیان به دلیل موقعیت طبیعی قلمرو خود که دارای راه‏‌های صعب‌العبور و کوه‌های بلند و جنگل‌های انبوه بود و نیز ‏با پایداری و استقامت و دلاوری مردان سلحشور خویش ‏توانستند تا ۲۵۰ سال بعد از حمله اعراب به ایران در برابر لشکریان ‏مقتدر خلفای بغداد مقاومت و از ورود آنان به سرزمین خویش ‏جلوگیری کنند.

مهاجرت سادات علوی به نقاط امن دیلمان و طبرستان ‏علت‌های مختلفی داشت؛ ازجمله در این مناطق به جهت ‏موقعیت جغرافیایی خاص خود، وقوع جنگ، لشکرکشی و ‏تصرف در آن از سوی خلفای جور امکان‌پذیر نبود.

مردم دیلمان خصوصاً سرداران دیلمی با پناه دادن سادات علوی، آنان را ‏تحت حمایت خویش قرار می‌دادند و وسایل زندگی و ‏معیشت آنان را فراهم می‌ساختند.

وجود زیارتگاه‌های متعدد در گیلان نشان می‌دهد که ‏این سرزمین همواره موردتوجه امامزادگان و سادات علوی بوده ‏است و مردم نوع‌دوست گیلان نیز آن‌ها را حمایت و پشتیبانی ‏می‌کردند.

امامزاده هاشم

بقعه امامزاده هاشم واقع در۳۰ کیلومتری جنوب رشت و سر راه رشت به قزوین قرار دارد و از نوادگان امام موسی کاظم(ع)است که به جهت قرارگیری در ورودی مرکز استان همچون نگینی سبز موردتوجه مردم بومی و مسافران قرار دارد.

خواهر تنی امام غریب

گرچه امام رضا (ع) بیشتر بین شیعیان به دلیل فاصله فراخ مرقد مطهر وی تا بقیع و شهر کاظمین محل مدفن پدر بزرگوار ایشان امام موسی کاظم(ع) به غریب ملقب شده، اما بوی غربت واقعی را فقط از مرقد مطهر خواهر تنی ایشان بانو فاطمه اخری در رشت می‌توان استشمام کرد.

سرزمین سرسبز گیلان و دیلمان، مأمن و ‏پناهگاه علویان ستمدیده‌ای گردید که به سبب جور و ستم ‏خلفای بغداد و کارگزاران آنها، مأوا و مسکن خود را رها ‏ساختندمرقد این بانوی بزرگوار از قرون گذشته تاکنون از معرفی در بین شیعیان و مسلمانان آن‌گونه که درخورشان ایشان است پوشیده مانده و تعداد کمی از شیعیان و حتی مردم کشور و استان‌های هم‌جوار گیلان از وجود مرقد ایشان در رشت باخبر هستند.

نام اصلی ایشان فاطمه اخری است، وی دختر چهارم امام موسی کاظم(ع) و خواهر امام رضا(ع) است که پس از شهادت پدر بزرگوارش براثر ظلم و جور حکومت عباسی به دیلمان سفر کرد و در سن ۲۴ سالگی به علت بیماری درگذشت.

چهارمین مرقد مذهبی ایران

سید ابراهیم المرتضی الاصغر ملقب به جلال‌الدین اشرف(ع)، پسر امام موسی کاظم(ع)، برادر امام رضا (ع) و عموی امام محمدتقی (ع) است که مرقد ایشان در ۳۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد؛ شهرستان آستانه اشرفیه به خاطر وجود این بقعه، چهارمین شهر مذهبی ایران به شمار می‌آید.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع‌شده است. مسیر زیبایی که درنهایت به گنبد هشت ترک فیروزه‌ای این بقعه تاریخی ختم می‌شود، خود با جاذبه‌هایی شعف‌انگیز چون مزارع برنج، جنگل و رودخانه احاطه‌شده است.

شیخ تاج‌الدین ابراهیم ملقب به شیخ زاهد گیلانی از عرفا و دراویش بزرگ و از استادان شیخ صفی‌الدین اردبیلی است.

بقعه دوازده تن

بقعه دوازده تن ملاط، مدفن ۱۲ امامزاده از سادات کیایی است که بر بخش شرقی گیلان حکومت داشتند و چون موطن سادات کیایی ملاط بود، به سادات ملاطی نیز معروف هستند؛ بنای این بقعه متبرکه در روستای ملاط رانکوه از توابع شهرستان لنگرود واقع‌شده است.

طبق شجره‌نامه‌ای موجود درباره امامزادگان این بقعه، سید علی و سید محمد، پسران امام سجاد(ع) و سید یوسف، سید یونس، سید حسن، سیدمظفر، سید ‌موسی، سیدحیدر، سیدصالح، سیداسکندر، سیدخاور و سیدابوذر پسران امام محمدباقر(ع) هستند.

ابوالفضل گیلان

یکی از مشهورترین بقاع متبرکه استان گیلان، بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم(ع) می‌باشد که در شهرستان شفت قرار دارد. بقعه امامزاده ابراهیم(ع) در منطقه‌ای خوش آب و هوا در دل جنگل‌های شفت است که به فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر شفت قرار دارد. براساس شجره‌نامه موجود، امامزاده ابراهیم(ع) از فرزندان امام موسی کاظم(ع) می‌باشد که در روستای طالقان شهرستان شفت قرار دارد.

مردم گیلان به خصوص غرب گیلانی‌ها را عقیدتی وافر به این مکان می‌باشد و آن را «ابوالفضل گیلان» نامیده‌اند.

تنها پیامبر گیلان

امامزاده قادر واقع در روستای باباولی شهرستان لاهیجان، تنها پیامبری که در گیلان آرامیده است. روستای بابا ولی دیلمان، بنایی چهارگوش قرار دارد که در ضلع‌های شمالی، شرقی و جنوبی آن، ایوان‌های ستون‌دار چوبینی وجود دارد. این بقعه، همانند بسیاری از آرامگاه‌های شمال ایران، نقاشی‌های مذهبی دارد و پوشش بام آن از سفال است./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.