سمنان- از ۹ و هفت‌دهم میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸ و نیم درصد مراتع، دو درصد اراضی کشاورزی و ۳ و شش‌دهم درصد را جنگل تشکیل می‌دهد.

گیاهان دارویی ثروتی سبز در دل کویر

قدس: هرچند این آمار مؤید این موضوع است که افزون بر نیمی از این استان را نواحی بیابانی و خشک تشکیل می‌دهد اما واقعیت این است که این نواحی به‌ظاهر خشک ثروتی سبز بانام گیاهان دارویی در خود نهفته دارد که می‌توان از این ثروت برای ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد جوامع محلی بهره برد.

بنا بر اعلام کارشناسان افزون بر سه هزار گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی‌شده است که بیش از ۱۰۰ گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است که کاشت و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.

متخصصان حوزه کشاورزی معتقدند کشت گیاهان دارویی در کاهش واردات این داروها و خروج ارز از کشور و توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای مردم جامعه را که از سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی است را به همراه دارد.
علاوه بر این راه‌اندازی تعاونی‌های تولید گیاهان دارویی و راه‌اندازی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی این محصولات از برنامه‌های اشتغال آفرین است.

نیازمند سرمایه‌گذاری

مجری طرح گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه در حال حاضر به دلیل خشک‌سالی کشت گیاهان دارویی یکی از گزینه‌های مناسب و دارای صرفه اقتصادی  و سازگار با شرایط آب‌وهوایی است اظهار می‌کند:  در همین رابطه ستادی متشکل از دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی، انجمن گیاهان دارویی ،صنعت و معدن با تخصص‌های مختلف فعال درزمینهٔ گیاهان دارویی، تشکیل‌شده است تا این ظرفیت در استان شناسایی شود.

۸۰ درصد باریجه مورد نیاز دنیا در ایران تولید می شود و ایتان سمنان از جمله مناطقی است که استعداد مناسبی برای کاشت این گیاه داردشیما عالیشاه بیان می‌کند: برای کشت گیاهان دارویی و بهره‌برداری اصولی و اقتصادی البته نیاز به زیرساخت و اقدامات مناسب است.

وی نبود ماشین‌آلات برداشت و فرآوری، نبود بذر و نهال استاندارد، نوسانات شدید قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های تولید را برخی از چالش‌های موجود در توسعه گیاهان دارویی عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: البته تخصیص اعتبار ویژه برای خرید دستگاه‌های مرتبط با صنعت گیاهان دارویی از برنامه‌های سازمان است.

عالیشاه نبود اطلاعات کافی درزمینهٔ دانش فنی درزمینهٔ کشت و تولید گیاهان دارویی، نبود استانداردهای لازم درزمینهٔ تولید و فرآوری گیاهان دارویی را از دیگر چالش‌های سر راه توسعه گیاهان دارویی ذکر می‌کند و ادامه‌ می دهد: سازمان برای رفع موانع توسعه کشت گیاهان دارویی نگارش استاندارهای تولید از زمان کشت تا فرآوری و بازاریابی با همکاری مرکز تحقیقات در دستور کار خود قرار داده است.

شناسایی ۱۰۰گونه گیاه دارویی

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان بیش از ۱۰۰ گونه گیاه دارویی می‌روید یادآور می‌شود: گیاه باریجه به دلیل داشتن صرفه اقتصادی و سازگاری با طبیعت به دلیل مرتعی بودن و همچنین در حال انقراض بودن این‌گونه گیاهی در اولویت کشت قرار دارد.

علی‌اصغر جلالی اظهار می‌کند: کشت گیاهان دارویی در مراتع باهدف بازسازی، احیا و توسعه در سمنان در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: در همین راستا سازگاری گونه با طبیعت ،حفظ گونه‌های گیاهی در حال انقراض و داشتن بالاترین صرفه اقتصادی از شاخص‌های انتخاب برخی گیاهان دارویی برای کشت بوده است.

باریجه برند ایرانی

وی با اشاره به رشد بسیار خوب گیاه باریجه در این استان اظهار می‌کند: این گیاه در ارتفاعات ۲ هزار متری رشد می‌کند و در بیشتر نواحی استان به‌خصوص آرادان ،مهدیشهر و سرخه این ظرفیت برای بهره‌برداری از باریجه وجود دارد.

وی اظهارمی کند: در همین راستا سال گذشته ۳۸ منطقه و امسال ۱۲ منطقه مناسب و سازگار برای رویش گیاه باریجه دارای متولی و بهره بردار شناسایی شد.
جلالی با اشاره به اینکه از ۲۰۸ هزار هکتار سامانه مرتعی استان سمنان، سهم رویش گیاه باریجه ۲۶ هزار هکتار است می‌افزاید: از این سطح حدود ۱۰ هزار هکتار در طرح احیا قرارگرفته است.

وی تصریح کرد : برای تحقق چشم‌انداز ، پارسال باوجود چالش‌های فراوان چهار هزار و ۵۷۰ هکتار و امسال پنج هزار هکتار از مراتع استان باریجه کاری انجام شده است.

وی کشت گیاهان دارویی را ظرفیت خوب استان و عامل بهبود وضعیت اقتصادی بهره‌بردار، رفع وابستگی و برطرف کردن نیاز دارویی استان ذکر کرد.

جلالی تشکیل شرکت‌های تعاونی باریجه کاری در هر شهرستان را اقدامات در دست اجرا برای حمایت از بهره‌برداران عنوان می‌کند و می‌گوید: استان سمنان در تولید باریجه جایگاه خاصی دارد و از این توانمندی می‌توان برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال جوامع محلی استفاده کرد.

آینده اقتصادی

وی ادامه می‌دهد: باوجود مشکلات کاشت و فاصله چندساله بین کاشت تا برداشت محصول گیاه باریجه که حدوداً بعد از ۶ سال آماده برداشت است ولی آینده اقتصادی خوبی را برای استان و بهره بردار خواهد داشت.

جلالی عنوان می کند: می توان از گیاه باریجه به عنوان یک گیاه راهبردی در ایران نام برد و براساس منابع خارجی و تارنماهای فرانسوی گیاه باریجه با نام ایران شناخته می شود.

وی با بیان این که: ۸۰ درصد باریجه مورد نیاز دنیا در ایران و ۲۰ درصد در شمال افغانستان و مدیترانه تولید می شود، اظهار می کند: می توان با توسعه کشت باریجه اقتصاد بدون نفت ایجاد کرد.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.