کرمانشاه-ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه شامگاه یکشنبه بازهم بخشی از زمین‌های ایران لرزید و دل‌های بی‌تاب ایرانیان را در ازای از دست دادن تعدادی از هم‌وطنان به لرزه درآورد./

زلزله دل ایرانیان را لرزاند

قدس: این بار نوبت هم‌وطنان غرب کشور بود تازندگی‌شان با لرزش زمین با خاک یکسان شود و در برابر قهر طبیعت و تقدیر الهی سر تعظیم فرود آورند.

لرزش شدید زمین استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، همدان، ایلام، خوزستان و چهارمحال و بختیاری و فارس را نیز به لرزش درآورد.

شدت زلزله موجب شد تا مردم کرمانشاه به خیابان ها پناه بیاورند و شب را تا صبح در پارک ها سپری کنند.

زلزله نه تنها ارتباط کرمانشاه را مختل کرد بلکه موجب قطعی برق دربرخی مناطق استان ایلام شد و مردم در شهرهای استان کردستان را نیز مجبور به ترک خانه ها کرد.

بسیاری از مردم استان کرمانشاه و کردستان برای حفظ جان خود و خانواده شامگاه یکشنبه را در چادر و در خیابان سپری کردند اما تعداد ۱۱۰ پس لرزه تا صبح دوشنبه خواب را از چشمان مردم ربود و اجازه نداد که مردم این دو استان چشمهایشان گرم شود.

اگر چه زلزله خسارت قابل توجهی به مرکز استان کرمانشاه نزد اما ترس از زلزله مجدد باعث شد که خیلی از ساکنان کرمانشاه، شهر را ترک کنند و به مناطق امن و خارج از شهر پناه ببرند  اما در آن سوی سکه در شهرستان های غربی کرمانشاه همچون سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، دالاهو، ثلاث و باباجانی و قصرشیرین بسیاری فرصت نکردند از زیر آوارهای ویرانگر سنگ و بتن بگریزند یا دست کم از مهلکه سالم بیرون بیایند.

اکنون همه نگاه ها و کمک های استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه به زلزله زدگان شهرستان های سرپل ذهاب، اسلام آباد غرب، دالاهو، ثلاث و باباجانی و قصرشیرین معطوف شده است.

البته سوغات رعب و وحشت تنها در غرب کشور لرزه بر اندام شهروندان نینداخت بلکه مردم مختلف استان لرستان نیز این لرزش را حس کردند و به خیابان ها پناه آوردند.

گزارش های رسیده حاکی از آنست که مردم مناطقی از استان تهران ازجمله رباط‌کریم، پردیس، پیشوا، پاکدشت، قرچک و ورامین نیز لرزش هایی را احساس کردند.

دالاهو تخریب شد

زمین لرزه اخیر که بیشترین اثار تخریب را در قصر شیرین و سرپل ذهاب از خود بر جای گذاشت موجب شده تا بسیاری از خانه های روستائیان قابلیت سکونت را از دست بدهند.

فرماندار شهرستان دالاهو می گوید: به دنبال زلزله شامگاه یکشنبه روستاهای بخش مرکزی دالاهو به صورت ۱۰۰ درصد دچار خسارت شدند.

مرادعلی تاتار اظهار می کند:  تخریب روستاها بسیار بالا بوده به طوری که در هیچ منزلی امکان زندگی دیگر وجود ندارد و باید به سرعت برای آن‌ها اسکان اضطراری فراهم شود.

اضطراب در ثلاث باباجانی

شهرستان ثلاث‌باباجانی نیز با تعداد ۱۶۱ روستا از جمله مناطقی بود که در جریان این زلزله بیش از ۶۰ درصد دچار خسارت شد.

جان باختن تعدادی از روستائیان و خانه های ترک برداشته بنا بر گفته فرماندار این شهرستان موجب شد تا قریب به اتفاق روستائیان به خیابان ها پناه آورده و دیر رسیدن مواد غذایی، پتو و از طرفی سرمای هوا بسیاری از مردم را مضطرب کند.

فرماندار ثلاث‌باباجانی در این رابطه اظهار می کند: بیش از ۹۰ درصد منازل شهری بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیدند  و حتی محل کار بنده نیز تخریب شده است.

علی‌اکبر اکبری اظهار می کند: به دلیل محدودیت امکانات درمانی حادثه دیدگان به جوانرود و کرمانشاه اعزام  شدند و آب و گاز هم به دلیل زلزله قطع شد.

اخلال در ارایه خدمات درمانی

شب گذشته به دلیل تخریب بیمارستان سرپل ذهاب بخشی از مصدومان این شهر و مصدوم و مجروحانی از شهرستان‌های دالاهو و ثلاث باباجانی نیز به این بیمارستان منتقل شدند و این بیمارستان با حجم بسیاری از مصدومان و اخلال در ارایه امکانات روبرو شد.

اما بیمارستان تازه تأسیس شهر اسلام‌آباد غرب که در زلزله شب گذشته نیز آسیب‌دیده توانایی پاسخگویی به تعداد زیاد مصدومان را نداشت مجبور شد بسیاری از مصدومان حادثه زلزله در حیاط بیمارستان تحت درمان قرار دهد.

خسارت وارده به بیمارستان‌های پل ذهاب همچنین موجب شد تا پادگان ابوذر سرپل ذهاب به بیمارستان تبدیل شود.

فرماندار سرپل‌ذهاب در همین راستا اظهار داشت: از ساعت ۲۳:۳۰ شامگاه یکشنبه بیمارستان صحرایی در پادگان ابوذر ارتش راه‌اندازی شد و انتقال ۲۵۰ مجروح به این بیمارستان توسط خود ارتش انجام شد.

اکبر سنجابی با بیان اینکه بیمارستان صحرایی در محوطه خود بیمارستان سرپل‌ذهاب برپا شده است گفت: متاسفانه ساختمان بیمارستان سرپل‌ذهاب به صورت جدی آسیب دیده است و از ظرفیت بیمارستان صحرایی در مرز خسروی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: با استفاده از ۲۰ بالگرد کار انتقال مجروحان دنبال می شود.

قطع آب آشامیدنی

زلزله که سوغاتی به جز خرابی ندارد آب را بر روی مردم سر پل ذهاب بست و به دلیل تخریب پست های برق  شهر را در خاموشی فرو برد.

مسئول روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در همین رابطه از قطع آب پنج شهر و شهرستان استان به دنبال وقوع زمین لرزه شدید شامگاه یکشنبه خبر داد.

علی حسین مرادی اظهار می کند: شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب، قصرشیرین و هرسین و همچنین شهر تازه آباد در ثلاث باباجانی با قطعی آب روبرو شدند.
وی می افزاید: در چهار شهرستان نام برده از آن جایی که آب آن ها از سراب تامین می شود لذا  به دنبال زلزله آب سراب کدر شد و خاصیت شرب خود را از دست داد و لذا از مدار خارج شد.

وی یادآور می شود: در شهر تازه آباد نیز ایستگاه پمپاژ انتقال آب به این شهر به دلیل قطع برق از مدار خارج و در نتیجه آب این منطقه نیز قطع شد.
وی اظهار می کند برای رفع مشکل مردم آبرسانی با تانکر و نسبت به توزیع آب اشامیدنی بسته بندی اقدام شد.

وی با بیان اینکه از استان های همجوار نیز به کمک کرمانشاه آمده اند تا کار آبرسانی به مناطقی که آب آن ها قطع شده، با سهولت بیشتری انجام شود، احتمال افت فشار آب در مناطق بیشتری از استان و بخصوص شهر کرمانشاه را دور از ذهن ندانست.

نیاز به خون

افزایش حادثه دیدگان و نیاز به خون موجب شد تا سخنگوی سازمان انتقال خون ایران از افراد دارای گروه‌های خونی منفی به‌ویژه o منفی به مراکز انتقال خون دعوت کند که این موضوع موجب هجوم بسیاری از هم‌وطنان ایرانی به مراکز انتقال خون برای کمک به همنوعان خود شد.

با اعلام نیاز پیرامون نیاز به خون مردم کرمانشاه برای اهدای خون به مراکز درنظر گرفته هجوم آوردند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با تأیید حضور گسترده مردم این استان برای اهدای خون اظهار کرد: در نخستین ساعات اولیه صبح ۸۰ واحد خون از سوی شهروندان کرمانشاه اهدا شد.

ابراهیم سلطانیان اظهار کرد: شب گذشته همزمان با ووقوع زلزله ۴۰۰ واحد خون به مناطق زلزله‌زده ارسال شد.

کوه هایی که تاب نیاوردند

به دنبال وقوع زلزله و ریزش کوه، محورهای ثلاث باباجانی -جوانرود، پاتاق-سرپل‌ذهاب و باینگان -پاوه مسدود شد که به منظور تسهیل در امداد رسانی تیم های خاک برداری تا صبح روز دوشنبه نسبت به بازگشایی محور های ارتباطی اقدام کردند.

بقعه احمد ابن اسحاق سرپناه حادثه دیدگان

از آنجا که بقاع متبرکه همواره مامن و ملجای بی پناهان بوده است در جریان این زلزله اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه در اقدامی شایسته با حضور ۲۰ نفر از کارکنان خود در سرپل‌ذهاب اقدام به استقرار آشپزخانه مرکزی در بقعه مبارکه احمدابن‌اسحاق(ره) کرد.

این آشپزخانه با هدف پخت و توزیع غذای گرم  و مکانی برای اسکان موقت زلزله‌زدگان و توزیع آب آشامیدنی برپا شد تا مامنی برای حادثه دیدگان باشد.

خسارت به آثار تاریخی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه در همین راستا از آسیب به ۵ اثر تاریخی کرمانشاه در اثر زلزله آسیب‌دیده است.

جلیل بالایی اظهار داشت: خوشبختانه این خسارت ها در حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد، این پنج آثار تاریخی شامل کاروانسرای شاه عباسی، چهارقاپی، عمارت خسرو در شهرستان قصر شیرین، زیج منیژه در شهرستان سرپل ذهاب و قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو است در واقع میانگین تخریب اینها کمتر از ۲۵ درصد است.

وی گفت: آثار تاریخی معروف استان همچون طاق بستان، بیستون، بازار سنتی و معبد آناهیتا آسیبی ندیدند.

اسباب‌کشی ممنوع

در همین حال فرمانده انتظامی استان کرمانشاه به‌منظور تأمین امنیت و حفاظت از اموال زلزله‌زدگان هرگونه اسباب‌کشی در این استان را ممنوع  اعلام کرد.

سردار منوچهر امان‌اللهی هرگونه اسباب‌کشی ممنوع بوده و در صورت ضرورت می‌بایست از کلانتری محل مجوز کسب شود.

دستگاه های خودپرداز در راه مناطق زلزله زده

دبیرکل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اعلام کرد: همه شعبه های بانک‌های استان کرمانشاه به جز سرپل ذهاب فعال و آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.

«علیرضا قیطاسی» درباره فعال نبودن بانک ها در سرپل ذهاب گفت: از آنجا که زیرساخت های خدمت رسانی بانک ها در این شهرستان درپی زلزله آسیب دیده و برق این شهرستان قطع بود، امکان فعالیت شعبه ها وجود نداشت.

وی ادامه داد: کامیون های سیار بانک های ملی و صادرات ایران برای خدمت رسانی به مردم سرپل ذهاب به منطقه فرستاده شدند.

قیطاسی تاکید کرد که پول نقد کافی به استان کرمانشاه فرستاده شده و در این باره، جای هیچ نگرانی نیست.

زندگی در آفساید

خانواده های سرپل ذهاب که تا ۴۸ ساعت قبل در بالینی گرم و خانه ای پر مهر زندگی می کردند حال به همت اداره کل ورزش و جوانان به اماکن ورزشی پناه آورده و در خط آفساید اسکان یافتند.

زمین های چمن کرمانشاه و سالن های مسقف در حال حاضر به طور موقت سرپناه برخی از آوارگان شده است .

مدیرکل ورزش و جوانان کرمانشا در همین رابطه اظهار می کند: اماکن و سال های ورزشی استان برای اسکان در اختیار زلزله زدگان قرار گرفته و تمامی امکانات خود را برای خدمات رسانی به آن ها بسیج کرده ایم.

سید ارسلان حسینی یادآور می شود: تمامی زمین های چمن و سال های مسقف خود را برای برپایی چادر و اسکان زلزله زدگان بخصوص در مناطقی که آسیب بیشتری دیده اند در اختیار مدیریت بحران قرار داده ایم.
حسینی افزود: تعداد بسیاری زیادی از خانواده های زلزله زده از شب گذشته در زمین های چمن که از امنیت بیشتری در هنگام وقوع پس لرزه برخوردار است استقرار یافته اند.
بنی آدم اعضای یکدیگرند

زمین لرزه غرب کشور اگر چه خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشت اما در زیر پوست خود صحنه های بدیع و بی مانندی ماننند حس انسان دوستی و همگرایی ملت و مسئولان را به نمایش گذاشت.

در این کارزار آشفته و با تمامی در هم ریختگی اما باز هم مردم مسلمان ایران بر زخم یکدیگر مرهم عشق و نوع دوستی گذاشتند چه از آن هایی که خون خود را اهدا کردند چه از آن هایی که آسایش خود را برای تامین رفاه دیگران سلب کردند و چه آن هایی که  همسایگان را بر خانواده خود ترجیح دادند و یا آن هایی که در اماکن اسکان موقت همان اندک مواد غذایی و آب اشامیدنی توزیع شده را با دیگر حادثه دیدگان به اشتراک گذاشتند تا این شعر به منصه ظهور برسد که بنی آدم اعضای یکدیگرند و چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.