تبریز-هوای هوای کلان‌شهر تبریز افزون بر یک هفته است که در وضعیت هشدار و ناسالم قرارگرفته و این وضعیت موجب شد تا در نخستین روزهای هفته جاری مدارس این شهر به تعطیلی کشیده شود.

تبریز سخت نفس می‌کشد

قدس آنلاین-گروه استان ها: وضعیت هوای کلان‌شهر تبریز در شمال غرب کشور با جمعیتی در حدود ۲ میلیون نفر در کنار قرار گرفتن در معرض آلودگی واحدهای صنعتی مانند دیگر کلان‌شهرهای کشور متأثر از سوخت وسایل نقلیه است و پدیده‌های جوی همچون وارونگی هوا و ریز گردها این وضعیت را تشدید می کند به طوری که در هفته گذشته مردم این شهر ۷ روز ناسالم را تجربه کردند.

۷۰درصد آلودگی هوای کلان شهر تبریز ناشی از تردد خودروها، ۲۵ درصد صنایع و دو نیم درصد متعلق به آلاینده های خانگی استدر حال حاضر شهر تبریز به دلیل واقع‌شدن مناطق صنعتی آن در غرب شهر و در مسیر وزش باد، تردد افزون بر نیم میلیون خودرو و موقعیت خاص توپوگرافیک آن (کاسه ای) در فصول سرد سال، با مشکل آلودگی هوا روبروست.

هرچند تعداد روزهای آلوده تبریز ۱.۸ میلیون نفری در فصول سرد در سال‌های مختلف، متفاوت است، اما ساکنان آن به آلودگی هوا در پایان پائیز و در طول فصل زمستان عادت کرده‌اند.

بدیهی است که دولت در چارچوب طرح‌هایی همچون تلاش برای خارج کردن واحدهای تولیدی آلوده از حریم شهر، الزامی کردن داشتن معاینه فنی برای دارندگان خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی و توزیع بنزین یورو ۴ در جایگاه‌های سوخت برای به حداقل رساندن آلودگی هوا در تبریز می‌کوشد اما عوامل بسیاری دیگری بر این آلودگی دامن می‌زند که نیازمند اعتبار و توجه است.

فرسوده‌ترین ناوگان حمل‌ونقل

باوجوداینکه مسئولان از شهروندان تقاضا دارند تا خودروهای خود را کمتر خارج کرده و با دریافت معاینه فنی به کاهش آلودگی کمک کنند اما بنا بر گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان شرقی این استان پیرترین و فرسوده‌ترین ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در خود جای‌داده است.

سرهنگ ناصر میکاییلی در این رابطه می‌گوید: از ۲۴ هزار و ۲۲۶ دستگاه ناوگان عمومی در استان ۸ هزار و ۹۱۶ دستگاه و از ۷۶۷ دستگاه مسافربری اتوبوس ۱۸۲ دستگاه فرسوده است.

وی با اشاره به تردد ۹۰۱ هزار خودرو و ۱۴۵ هزار و ۶۲۵ دستگاه موتورسیکلت در سطح شهرستان تبریز اذعان می‌کند: هر موتورسیکلت به‌اندازه ۱۰ خودرو آلاینده است.
وی همچنین تعداد کل تاکسی‌ها در شهر تبریز را ۱۴ هزار دستگاه عنوان کرده و می‌افزاید: سال گذشته ۶ هزار دستگاه تاکسی فرسوده وجود داشت که از این تعداد تاکنون ۲ هزار دستگاه تاکسی فرسوده تعویض شده است.

هوای تبریز آلوده است

در همین حال رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی می‌گوید تبریز به دلیل گستردگی جمعیت، استقرار صنایع سنگین، تردد تعداد زیاد خودرو در سطح شهر و شکل توپوگرافی کاسه‌ای آن آلوده است.

شاهین رحیم اوغلو در تبیین علل آلودگی هوای تبریز توضیح می‌دهد: ۷۰درصد آلودگی هوای این کلان‌شهر ناشی از تردد خودروها، ۲۵ درصد صنایع، ۲.۵ درصد آلاینده‌های خانگی و بقیه نیز ناشی از دیگر منابع آلاینده است.

وی اضافه می‌کند: دولت با مصوبه‌ای در سال قبل، اجرای طرح 'محدوده کاهش آلودگی' را در کلان‌شهر لازم‌الاجرا کرد.

وی تشریح می‌کند: البته اجرای این طرح از آبان سال قبل به‌صورت آزمایشی در تبریز آغاز شد، اما چون لازم بود که زیرساخت‌ها فراهم شود، آزمایش دائمی آن از آبان امسال عملیاتی شد.

رحیم اوغلو با اشاره به اینکه طرح 'محدوده کاهش آلودگی' در ۱۳ کشور اروپایی اجرا می‌شود، از الزام مالکان خودروها به کاهش آلایندگی خودروهای خود از طریق معاینه فنی منظم، تغییر کاربراتور به انژکتور و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به‌تبع آن کاهش آلودگی هوای تبریز به‌عنوان مهم‌ترین هدف اجرای طرح یاد می‌کند.

وی می‌گوید: ایستگاه‌های سنجش آلودگی مستقر در مناطق تبریز نشان می‌دهد که مرکز شهر آلوده‌ترین منطقه آن است و به همین دلیل نیز اولویت اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی در این منطقه است.

راهکار مقابله با آلودگی

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان شرقی در همین راستا راه برون‌رفت از مشکل آلودگی را الزام صنایع به استفاده از فیلترهای مناسب، کنترل و پایش شبانه‌روزی صنایع، بروز رسانی فهرست انتشار منابع آلاینده هوای کلان‌شهر تبریزمی کند و می‌گوید: الزام صنایع به استفاده از دستگاه‌های پایش آنلاین، ارتقای ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، الزام نیروگاه‌های استان به استفاده از سوخت گاز، ایجاد ۴ایستگاه مدرن سنجش آلودگی هوا و گسترش حوزه پایش و پیگیری اجرای مصوبات هیئت دولت از دیگر اقدامات این اداره کل است.حمید قاسمی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی جهت کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز گفت: تأمین اعتبار جهت مطالعه منشاء یابی ذرات معلق و تولید مدل پیش‌بینی آلودگی هوا، اجرای طرح محدود کاهش آلودگی، افزایش سرانه فضای سبز، نوسازی هرچه سریع‌تر ناوگان حمل‌ونقل شهری، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت خودداری از سفرهای غیرضروری (توسعه دولت الکترونیک) ازجمله این راهکارهاست.
قاسمی اظهار می‌کند:  تأمین اعتبار برای استمرار مطالعه سالانه فهرست منابع انتشار آلاینده، گستره توزیع سوخت بنزین و گازوئیل یورو ۴ در سطح شهرستان تبریز، برخورد قاطع با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی خودرو، استمرار در تأمین سوخت گاز نیروگاه و تعطیلی روزهای پنج‌شنبه و برقراری سرویس ادارات دولتی از دیگر اقدامات لازم برای پیشگیری است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.