قدس: اگر گذری به طالقان داشته باشیم درمی‌یابیم که این نام تا چه حد برازنده طبیعت زیبای این دیار با در اختیار داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده و استوار، تپه‌های بی‌نظیر، غارهای طبیعی و تاریخی و آبشار و کتیبه سنگی، است.

راه گردشگری طالقان ناهموار است

قدس آنلاین-گروه استان ها: جاذبه‌های گردشگری طالقان آن‌قدر زیاد است که شاید حساب آن‌ها از سرانگشتان دست خارج باشد، هر آنچه یک گردشگر خوش‌ذوق به دنبال آن عزم سفرکرده، در طالقان وجود دارد.

پائین طالقان، بالا طالقان و میان طالقان بخش‌های این منطقه زیبای این شهرستان است که تاریخ آن از گذشته‌های دور تاکنون دارائی تلاطم و فراز و نشیب‌های زیادی بوده و آمادها و آل کیا و مرعشیون را در خود جای‌داده است.

همچنین طالقان زادگاه مشاهیر بنامی چون جلال آل احمد، آیت‌الله طالقانی و عبدالمجید طالقانی خطاط معروف است.

قله‌های مرتفع، دریاچه و سد طالقان و رود شاهرود، چهار آبشار بی‌نظیر و روستاهای بکر و زیبا از آثار طبیعی طالقان و مقبره و امامزاده، زیارتگاه و اماکن مقدس، ۳۳ تپه باستانی و تاریخی، چهار گورستان تاریخی، ۲۰ حمام تاریخی، پنج دهانه غیرطبیعی و تاریخی و دوخانه تاریخی و کتیبه سنگی از آثار تاریخی آن هستند که هریک دنیایی از جاذبه‌های گردشگری را در خود جای‌داده‌اند.

ظرفیت سود آور

در حال حاضر طالقان به لحاظ صنعتی و کارگاه های فعال وضعیت مناسبی ندارد تا آنجا که بنا بر گزارش اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز ۱۵ واحد صنعتی در طالقان وجود دارد که تنها یک واحد آن با ۹ نفر فعال است در حالی که طالقان ظرفیت های گردشگری طالقان بی شماری دارد که بنا بر گفته فرماندار این شهرستنان علاوه بر ایجاد اشتغال برای کمک به معیشت و اقتصاد مردمان این منطقه می توان از آن بهره برد.

مصطفی فراهانی با اشاره به این موضوع که در تعطیلات  وروزهای پایان هفته شاهد حضور جمعیت ۱۵۰ هزار نفری در مناطق گردشگری این شهرستان هستیم اظهار می کند: با این وجود لازم است از این پتانسیل برای رونق اقتصادی هرچه بیشتر بهره برد.

وی با اشاره به اینکه  فاصله طالقان تا کرج فقط ۱۱۰ کیلومتر است  اظهار می کند: وجود ۵۱۰گونه گیاهی  که ۳۰ گونه آن دارویی هستند همراه با دو مرکز آموزش عالی ظرفیت ویژه ای به شمارمی رود و از پتانسیل های این شهرستان می توان برای طرح های ورزشی و سلامت، گردشگری استفاده کرد.

راه ناهموار

پروژه ملی جاده طالقان -هشتگرد  از جمله پروژه هایی است که از سال  با هدف ایجاد بستر معیشت برای ساکنان این مناطق در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز سرانجامی نداشته است.

قرار بود با اجرای این پروژه و ایجاد مسیرهای مطلوب در مناطق شهرستانی و روستایی از مهاجرت روستائیان جلوگیری شود و راه گردشگری در این منطقه هموار شود.

استاندار البرز با بیان اینکه راه هشتگرد - طالقان در مدت ۱۸ سال تنها ۳۵ درصد پیشرفت داشت در همین رابطه می گوید: پیشرفت این پروژه در دولت تدبیر و امید از ۳۵ درصد به ۷۰ درصد رسید.

محمد علی نجفی با تاکید بر اقدامات جدی اداره کل میراث فرهنگی و فرمانداری طالقان در ایجاد و توسعه بسترهای گردشگری طالقان تصریح  می کند: طرح جامع گردشگری طالقان باید هر چه زودتر تدوین و مهیا شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث پروژه گردشگری ساحلی حاشیه سد طالقان، پیگیری‌های لازم در حین پیشرفت طرح انجام خواهد پذیرفت ادامه می دهد: حضور و استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این رابطه بسیار حائز اهمیت است.

موانع پیش رو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز چالش مهم گردشگری طالقان را حوزه آب‌ریز معرفی می کند و می گوید:  باید تکلیف حوزه گردشگری سد طالقان معین شده تا مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری برطرف شود.

عبدالناصر میرچی با بیان اینکه ۶۳ نفر در حوزه گردشگری طالقان مشغول فعالیت هستند می افزاید: تعداد ۳ پروژه سرمایه‌گذاری با پیش بینی اشتغال ۱۵۰ نفر در شهرستان طالقان در دست پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه ۵۴ نفر در حوزه صنایع دستی شهرستان طالقان فعال هستند می افزاید: تعداد۲ کارگاه صنایع دستی در سطح شهرستان وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با بیان اینکه ۱۲۰ طرح سرمایه‌گذاری بخش گردشگری و صنایع دستی در طالقان وجود دارد اذعان می کند: ۱۵ عدد از این طرح‌ها موافقت اصولی دریافت کردند که حدود ۳۷۰ نفر اشتغال را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سال ۸۱ مجموع شهرستان طالقان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد، عنوان کرد: ۳ منطقه نمونه گردشگری در طالقان پیش‌بینی شده که هنوز اجازه فراخوان صادر نشده است.

مدیرکل صنایع دستی البرز چالش مهم گردشگری طالقان را حوزه آب‌ریز معرفی و اضافه کرد: باید تکلیف حوزه گردشگری سد طالقان معین شده تا مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری برطرف شود.

طعم خوش گردشگری

شهرستان طالقان در دره بزرگی میان رشته کوه های البرز و در فالصه ۹۰ کیلومتری از شهر کرج قرار دارد. طالقان اگرچه از جاذبه های گردشگری متعددی چون سد معروف طالقان، رودخانه شاهرود، چشمه های آب گرم، آبشار و طبیعتی زیبا برخوردار است اما بسیاری از مردم ایران طالقان را به خاطر لبنیات خوش طعم و بی نظیرش می شناسند. در میان انواع محصولات لبنی با کیفیت و خوش طعم، پنیر طالقان از شهرت بیشتری برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.