بندر عباس- جزیره قشم یکی از بهترین مناطق خوش آب و هوا در این فصل از سال است که خیل عظیمی از هموطنانمان در داخل و جمعیت زیادی گردشگر خارجی را به سمت خود سوق می دهد.

دستفروشان قشم چشمشان به دست مسئولان است

قدس انلاین-گروه استان ها: خیل عظیم گردشگران به این جزیره و اقتصاد ضعیف بومیان از طرفی دیگر موجب شده تا پدیده دستفروشی به طور فزاینده ای رخ بنماید.

دستفروشان در جزیره قشم که با کمترین هزینه و بدون پرداخت هر گونه حق و حقوقی و همچنین نظارتی به گردشگران خدمات ارایه می کنند حالا بساط ان ها موجب نوعی آشفتگی و بر هم زدگی آرامش شهری و مسافران شده است.

دستفروشان که از لوازم آرایشی تا فلافل و ساندویچ را با هم در بساط خود پیچیده و به خورد مشتریان می دهند حالا مورد غضب مسئولان قرار گرفتند.

هر چند که مسئولان جزیره قشم بار ها در کارگروه بهداشت و با مصوبات گوناگون بر ساماندهی بسیاری از این دست مشکلات تاکید داشتند اما به نطر می رسد عزم جدی برای حل این مشکلات به وجود نیامده و مثال بارز ان عرضه در اماکن عمومی و پارک زیتون است که از ۵ سال گذشته تاکنون مسئولان در صدد برخورد با آن هستند.

دودی که به چشم مردم می رود

اما عرضه قلیان در مناطق تفریحی و پارکها نقطه قابل توجهیی است که در این روزها با توجه به افزایش جمعیت شدت بیشتری می گیرد.

بیش از ۳۰ مکان عرضه قلیان به صورت رسمی در قشم وجود دارد که این آمار با توجه به قلیان سراهای اجاره ای دوره گرد می تواند در فصل زمستان را به دو برابر تخمین زد .

این در حالی است که از ۵ سال پیش کارشناسان شبکه بهداشت درمان شهرستان با هدف پیشگیری از عرضه‌ی مواد دخانی در اماکن عمومی، واحدهای صنفی سطح شهر قشم را بازرسی کردند و براین اساس عرضه‌ هرگونه قلیان در اماکن عمومی سطح شهر ممنوع اعلام شد اما عزم جدی برای جلوگیری از عرضه قلیان در سطح شهر قشم از سوی مسوولان دیده نشده است .

عرضه قلیان هر چند از نظر قانونی ممنوع می باشد اما در پارک زیتون قشم این ممنوعیت در سایه غفلت مسوولان معنایی ندارد و سودجویان به راحتی قلیان را حتی در اختیار نوجوان نیز قرار می دهند .

برخورد می کنیم

آخرین نشست مسئولان در قالب کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی قشم شامل خط و نشان هایی است که توسط معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم برای پیشگیری از فعالیت دست فروشان مواد غذایی غیربهداشتی به ویژه آبزیان و خرما کشیده شده است.

مصطفی غلامپور در این رابطه می گوید:  پدیده دست فروشی مواد غذایی غیربهداشتی، علاوه بر به خطر انداختن سلامت افراد جامعه، چهره نازیبایی نیز به شهر می‌دهد.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه مماشاتی در بحث مواد غذایی و سلامت مردم از سوی مسئولان پذیرفته نیست، تصریح کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط باید با هماهنگی یکدیگر تا پایان هفته مقوله دست فروشی مواد غذایی در قشم را پایان دهند.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری قشم در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مسئله استفاده از قلیان اشاره کرد و گفت: طبق مصوبات گذشته عرضه قلیان در مکان‌های بدون مجوز ، ممنوع است و باید این مسئله برخورد شود.

این مقام مسئول بر ساماندهی دست فروشان پوشاک نیز در جزیره قشم تاکید کرد و اظهار داشت: قشم جزیره‌ای با فرصت‌های بسیار گردشگری است که برخی پدیده‌ها همچون دست فروشی پوشاک و مواد غذایی، چهره آن در نظر گردشگران نازیبا می‌کند و باید این امر را ساماندهی کرد.

به گزارش تسنیم، جزیره قشم به ویژه در نیمه دوم سال به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی میزبان هزاران گردشگر از سراسر نقاط کشور می‌شود، در این بین دوره‌گردها نیز از سراسر کشور برای فعالیت‌های فصلی وارد این جزیره می‌شوند.

عدم کفایت زیرساخت‌های مرتبط با پذیرایی به ویژه در بخش رستوران‌ها و ... سبب گرم بودن بازار عرضه غذا در قالب غیررسمی و غیرقانونی شده است، چرا که فعالیت در این حوزه سود بالایی را نصیب دوره‌گردها می‌کند.

بعد از شهر قشم، شهر درگهان از بیشترین بهم‌ریختگی در بعد فعالیت اینگونه افراد است که بعضا احساس می‌شود شهر در این راستا به حال خود رها شده است.

نکته قابل تامل

هر چند که مسئولان به نظر می رسد عزم خود را برای ساماندهی دستفروشان جزم کردند اما به نظر می رسد اگر به معنای واقعی ساماندهی در دستور کار قرار گیرد نتیجه بهتری حاصل می سود.

فروش فلافل در خیابان انوشه اهواز که درحال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است حالا به دستور استاندار خوزستان و با هدف  سامان‌دهی طرحی آماده و به سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز تحویل شده است که به طور حتم نه تنها به اقتصاد مردم  محلی کمک خواهد کرد بلکه ساماندهی را به معنای واقعی به منصه ظهورمی رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.