ایلام- مراکز درمان تأمین اجتماعی اعم از دی کلینیک، درمانگاه، بیمارستان و ... برای رفاه حال بیمه شدگان، کاهش هزینه های درمانی، تجمیع پرونده های پزشکی اشخاص و ... در شهرستان ها و مراکز استان ها ساخته و راه اندازی شده اند.

بیمارستان شهدای زاگرس ایلام نیازمند تغییرات است

قدس آنلاین- گروه استان ها وحید صدر: فرقی ندارد صبح باشد یا عصر، دی کلینیک تأمین اجتماعی ایلام شلوغ است، برای یک ویزیت ساده باید ساعت ها منتظر بمانی تا نوبتت برسد و راهی به پیش دکتر ببری و ایشان نیز برای درمان بیماریت نسخه ای بپیچد.

این ساعت ها منتظر ماندن و نسخه ای که حاوی تنها سه قلم داروست شاید بیماری کنونی را درمان کند، اما اعصابت را هم، خورد خواهد کرد!

با کلنگ زنی بیمارستان تأمین اجتماعی در شهر ایلام، بیمه شدگان تأمین اجتماعی، امیدوار به وجود یک مرکز درمانی مجهزتر، به روزتر و کارآمدتر شده تا شاید با استفاده از امکانات بیمارستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی در مرکز استان، اندکی از دردهای مردم و بیمه شدگان التیام یابد، اما ...

پرسنل بیمارستان، وظایفشان را درست انجام دهند

والدین بچه خردسالی در حال خروج از بیمارستان در حالی که فرزندشان گریه می کند، به خبرنگار ما می گویند: ساعاتی منتظر بودیم که از بچه مان برای انجام آزمایش، خون بگیرند و از صبح منتظریم و پس از بارها کلنجار رفتن با پرسنل بلاخره از فرزندمان برای آزمایش خون گرفتند.

آنها که از بیان نام خود خودداری کردند با اشاره به اینکه حُسن خلق و رفتار، بایستی سرلوحه کار کارکنان بیمارستان قرار گیرد، می افزایند: ما بعنوان مراجعه کننده انتظار داریم که پرسنل بیمارستان، با روی خوش، وظیفه قانونی خود را انجام دهند نه اینکه با بداخلاقی با بیماران و مراجعه کنندگان برخورد کنند.

وقت طلاست، اما نه در اینجا

یکی از مراجعان با بیان اینکه بر اساس اعلام خود بیمارستان و برنامه زمانی حضور پزشکان متخصص، به بیمارستان شهدای زاگرس تأمین اجتماعی ایلام مراجعه کرده ام، می گوید: از قدیم الایام گفته اند وقت طلاست، اما بسیاری از بیماران از جمله خود من، از اولین ساعات صبح در اینجا منتظریم تا بلکه پزشکی که قرار بوده در بین ساعات ۹ تا ۱۰ صبح بیماران را ویزیت کند، در محل کار حاضر شود و اکنون ساعت از ۱۱ صبح نیز گذشته اما دکتر هنوز به بیمارستان نیامده و ظاهراً در اینجا وقت بیماران و مراجعان اهمیتی ندارد.

حسین صفری با اشاره به اینکه اگر پزشکان عزیز در سر وقت خود در این محل حاضر شوند، مردم بیش از پیش از خدمات این مرکز درمانی راضی خواهند شد، بیان می دارد: شاید یکی از دلایل عدم حضور بموقع پزشکان در این مرکز، حقوق و یا درآمد کم آنها نسبت به کار در مطب هاست، اما پیشنهاد می شود که حقوق و دستمزد پزشکان در این مراکز ساعتی باشد تا پزشکان هم متضرر نشوند.

وی با انتقاد از سیستم نوبت دهی سنتی در این بیمارستان، یادآور می  شود: اگر سیستم نوبت دهی در این مرکز، همچون مرکز دی کلینیک تلفنی و مکانیزه شود، هم از شلوغی و ازدحام بیماران کاسته می شود و هم اینکه مراجعان در نوبت خود به راحتی حضور می یابند و معطلی در این مرکز کاهش می یابد، ضمن اینکه پزشکان هم می توانند بیماران بیشتری را ویزیت کنند.

شهرداری برای این مسیر خط تاکسی و اتوبوس قرار دهد

بیماری که بعد از ویزیت بدنبال تاکسی است و به دفتر تنها تاکسی تلفنی مستقر در جلوی درب بیمارستان مراجعه می کند، در این باره می گوید: مسئول تاکسی تلفنی اعلام کرده که همه خودروها به داخل شهر رفته و اگر تاکسی می خواهد بایستی تا بازگشت اولین خودرو که معلوم نیست چند دقیقه طول بکشد، منتظر بمانم.

سعید جوادی با اشاره به اینکه دسترسی آسان به این مکان برای همگان حائز اهمیت است، ادامه می دهد: مدیران بیمارستان و مسئولان شهرداری بایستی فکری به حال این موضوع بکنند چرا که با توجه به جمعیت ساکن در منطقه و وجود این بیمارستان، اختصاص خط تاکسی و اتوبوس بیش از گذشته ضروری است و الان امثال من با حال ناخوش نمی دانم چقدر بایستی منتظر تاکسی برای رسیدن به محل کار، منزل و یا داخل شهر باشم.

پزشک استخدام شده نداریم

 مدیر داخلی بیمارستان شهدای زاگرس (میلاد ۴) ایلام در خصوص مشکلات این بیمارستان با بیان اینکه همه پزشکانی که در این بیمارستان مشغول به کار هستند، هیچگونه رابطه استخدامی و یا قراردادی با بیمارستان ندارند، می گوید: با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی ایلام و در راستای طرح تحول نظام سلامت، تعدادی از پزشکان با تخصص های گوناگون برای ویزیت بیماران به این بیمارستان مراجعه کرده و بصورت فرانشیزی طبابت می کنند.

منوچهر کرمی با اشاره به تأخیر برخی پزشکان برای حضور در این مرکز درمانی، ادامه می دهد: این تأخیر در حضور پزشکان که بارها خود ما آن را به پزشکان تذکر داده ایم، هم دلیل واقعی و منطقی دارد و هم دلیل غیرواقعی، که علت واقعی و موجه آن، حضور پزشکان در اتاق عمل و طبابت در دیگر مراکز درمانی داخل شهر است و دلیل غیرواقعی آن نیز بهانه های واهی بوده که تذکر لازم به آنها داده شده است.

فراخوان جذب پزشک در سال ۹۷

وی با تأکید بر اینکه برای جذب پزشک در سال آینده فراخوان خواهیم داشت، اظهار می دارد: بیمارستان میلاد ۴ ایلام هنوز جزو طرح تحول نظام سلامت نشده و اگر این بیمارستان جزو طرح شود، پزشکان هم به راحتی جذب آن خواهند شد.

منوچهر کرمی به شرایط مناسب این بیمارستان برای حضور پزشکان اشاره می کند و تصریح می کند: یکی از دلایل عدم تمایل پزشکان برای حضور در این بیمارستان و معطلی بیماران، پایین بودن حقوق آنهاست که برای رفع این مشکل نیز برنامه خوبی داریم، بدین صورت که پرداختی ما به پزشکان به موقع خواهد بود و در پایان هر ماه حق و حقوق آنها را محاسبه و پرداخت خواهیم کرد.

۹۶ درصد داروهای داروخانه بیمه ای هستند

مدیر داخلی بیمارستان شهدای زاگرس (میلاد ۴) ایلام با بیان اینکه داروخانه این بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شده است، می گوید: با وجود واگذاری داروخانه به بخش خصوصی، ۹۶ درصد از داروهایی که در این داروخانه عرضه می شود کاملاً رایگان بوده و تحت پوشش بیمه هستند و تنها ۴ درصد از آنها بصورت آزاد به بیماران داده شده و یا اینکه مابه التفاوت قیمت بیمه ای و آزاد آن از بیماران اخذ می شود.

منوچهر کرمی با اشاره به گلایه برخی مراجعان درخصوص اخذ هزینه دارویی، بیان می دارد: ما می توانستیم که داروهایی را که جزو تعهدات بیمه ای نیستند از سبد دارویی داروخانه حذف کنیم و بیماران را به داروخانه های داخل شهر ارجاع دهیم و یا با داروهای مشابه جایگزین کنیم که برای رفاه حال مردم و عدم سرگردانی بیماران در تهیه دارو، خوشبختانه حذف دارو نداشته ضمن اینکه پزشکان نیز در هنگام نسخه نویسی به بیماران اعلام می کنند که کدام اقلام دارویی هزینه ای و کدام رایگان است تا بیمار خود نیز در تهیه دارو تصمیم گیری کند.

برخی آزمایشات جزو تعهدات بیمه ای نیستند

وی با بیان اینکه سازمان بیمه تأمین اجتماعی برخی از آزمایشات را تحت پوشش بیمه قرار نداده است، اظهار می دارد: در این بیمارستان حدود ۱۰ آزمایش همچون تست ویتامین D هستند که تحت حمایت بیمه ای نبوده و آزاد محسوب می شوند، اما بیشتر آزمایشات همچون آزمایشات چکاب بدن تحت حمایت بیمه ای بوده و کاملاً رایگان محاسبه شده و اگر از کسی بابت موارد بیمه ای چه در داروخانه و چه در آزمایشگاه هزینه دریافت شده، خلاف بوده و مطمئناً در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

مدیر داخلی بیمارستان شهدای زاگرس (میلاد ۴) ایلام تأکید می کند: اگر بیمه تعهدات مربوط به آزمایشات غیربیمه ای را قبول کند، این مرکز نیز آزمایشات را بصورت رایگان انجام خواهد داد.

سیستم نوبت دهی تلفنی در حال راه اندازی

کرمی با اشاره به اینکه سیستم نوبت دهی تلفنی بیمارستان در حال راه اندازی است، می گوید: یکی از مشکلات ما برای راه اندازی این سیستم وجود تنها یک خط تلفن است که ما پیشنهاد داده ایم برای تسریع در کار و عدم معطلی مردم، به ۶ خط افزایش یابد.

وی با بیان اینکه ۵۴ درصد از مردم استان دفترچه تأمین اجتماعی دارند، ادامه می دهد: اگر سازمان اجازه دهد، ما همه خدمات را رایگان انجام می دهیم و اینکه در برخی اقلام دارویی و یا آزمایشات از بیماران هزینه اخذ می شود، با دستورالعمل سازمان است.

مدیر داخلی بیمارستان شهدای زاگرس (میلاد ۴) ایلام به دیگر خدمات رایگان بیمارستان اشاره کرد و یادآور شد: در این مرکز درمانی ویزیت پزشکان، عمل جراحی آپاندیس، زایمان طبیعی، نوار قلب، اندوسکوپی (به غیر از وسایل اولیه)، تزریقات و پانسمان، رادیولوژی و ... کاملاً رایگان است و این خدمات بدون اخذ هزینه از دارندگان دفترچه تأمین اجتماعی انجام می شود.

کرمی با بیان اینکه برای ایجاد دیگر زیرساخت های مورد نیاز این بیمارستان در حال رایزنی هستیم، ادامه داد: برای ایجاد تاکسی تلفنی و خط اتوبوس بایستی با شهرداری رایزنی کنیم که مجوزهای لازم در این خصوص را صادر کنند، برای ایجاد بوفه هم مکانی را در نظر گرفته ایم تا بوفه ای برای استفاده مراجعان، بیماران و ... ایجاد شود، ضمن اینکه نمازخانه ای در داخل حیاط بیمارستان احداث می شود که بتواند بعنوان خوابگاه برای بیماران شهرستانی هم استفاده شود.

لزوم ایجاد تغییرات در بیمارستان شهدای زاگرس

بیمارستان شهدای زاگرس ایلام (میلاد ۴) با هزینه بسیاری ساخته شده و به بهره برداری رسیده است، این بیمارستان در بلوار فرودگاه قدیم ایلام روزانه پذیرای بیماران بسیاری است که با داشتن دفترچه های تأمین اجتماعی، چشم انتظار استفاده از خدمات این مرکز هستند تا بلکه با کاهش برخی هزینه های درمانی، در یک مرکز تخصصی بتوانند بیماری خود را درمان کنند.

کمبودهایی که در این گزارش به آن پرداخته شد، بخشی از مشکلات پیش رو بیماران و مراجعان بوده که هر چند مسئولان قول همکاری و رفع این مشکلات را داده اند، اما بایستی مسئولان امر در سازمان تأمین اجتماعی کشور و مسئولان استانی با تعامل بیشتر و اقدامی سریعتر این مشکلات را برطرف کرده و امید جامعه هدف به استفاده از امکانات این مرکز درمانی را ناامید نکنند و تدبیری برای آن بیاندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام خدمات بیمارستان شهدای زاگرس ایلام افتضاح است پیتزا تنها کلمه مناسب برای توصیف وضعیت نابهنجار این بیمارستان است