کرج- سی ودومین جلسه شورای اسلامی شهر کرج با حضور اعضا برگزار شد ونمایندگان مردم با اشاره به بلاتکلیفی ۳ ساله ایجاد سامانه سنجش وپایش آلودگی هوای شهر کرج خواستار راه اندازی آن در مناطق مختلف شهری شدند.

بلاتکلیفی ۳ ساله سامانه سنجش وپایش آلودگی هوای کرج

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در این جلسه که صبح امروز چهار شنبه برگزار شد رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر با بیان اینکه اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج و سایر شهرها مربوط به منابع متحرک است گفت:  ایجاد دستگاه سنجش و پایش آلودگی در تمام مناطق شهری الزامی است.

حسین محمدی تصریح کرد: در یک دهه اخیر کلانشهر کرج با پدیده شوم آلودگی هوا مواجه است وعلیرغم اینکه در دولت یازدهم برنامه جامعی برای کاهش آلودگی کلانشهرها تصویب و تکالیف دستگاه ها برای کنترل این موضوع مشخص شده اما تا کنون اقدام خاصی در این بخش صورت نگرفته است.

سهم ۷۰ درصدی منابع متحرک شهر کرج از آلودگی

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج مربوط به منابع متحرک چون تاکسی و اتوبوس ها است گفت: ۱۰ درصد تاکسی های کلانشهر کرج فرسوده هستند و بدون شک سال آینده بخش عمده اتوبوس ها به سن فرسودگی می رسند بدین منظور باید در برنامه کاهش آلودگی هوا اداره کل محیط زیست به عنوان دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوا، وظایف شهرداری را مشخص کند.

محمدی در ادامه تاکید کرد: ایجاد سامانه سنجش و پایش آلودگی در سطح شهر بیش از سه سال بلاتکلیف باقی مانده است، شهرداری باید سامانه سنجش و پایش آلودگی هوا  را نصب کند اما همچنان این مهم محقق نشده است.

محمدی در ادامه افزود: لایحه ۳۰۰ میلیونی که حق مردم است اولویت اول در حوزه سلامت و محیط زیست است.

وی با بیان اینکه میزان ذرات معلق در سطح شهر یکسان نیست در ادامه افزود: شهرداری می بایست  نسبت به نصب  ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تمام مناطق شهری اقدام کنند.

دیگر عضو شورای شهر نیزدر نطق پیش از دستور سی و دومین جلسه شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به راه اندازی مرکز کنترل ترافیک اظهار کرد: کمک و همراهی نیروی انتظامی قدم مثبتی در بهبود ترافیک شهر خواهد بود.

لزوم دقت بیشتر در جانمایی استقرار دستفروشان

وی در ادامه جلسه در زمینه ساماندهی دستفروشان در سطح شهر گله کرد و گفت: باید در جانمایی مراکزی که برای مستقر شدن دستفروشان ایجادشده است باید دقت بیشتری شود.

وی افزود: جانمایی باید به مکان های حاشیه ای شهر منتقل شود تا ایجاد ترافیک و معضلات دیگر نکند و یا در مراکزی باشد که تردد کمتری باشد.

در ادامه رحیم خستو دیگر عضو شورای اسلامی شهر کرج گفت: شکل گیری بازارچه برای دست فروشان سبب از بین رفتن حق کسبه می شود و سوال اینجاست که با چه مجوزی صادر می شود؟

وی با تاکید بر اینکه شورا و مدیریت شهری کرج باید با شادی ها و غم های مردم شریک باشند، اظهار کرد: در تهران تابلوهای شهری، فضای شادی را به خاطر شب یلدا نوید می دهد اما هیچ تابلویی در کرج حامل پیام در این خصوص نصب نشده است.

پل های عابر پیاده کرج امنیت ندارند

خستو با اشاره و انتقاد به اینکه  پل های عابر پیاده در کلانشهر کرج امنیت خود را در خصوص  مزاحمین به نوامیس از دست داده است، گفت: پل های زیرگذر برای افزایش ضریب امنیت مردم ایجاد شد اما   نصب بیش از حد تابلوهای تبلیغاتی بر روی این پل ها مانع دید افراد هنگام گذر از پل می شوند به گونه ای که حتی عابرین مشخص نیستند.

در ادامه جلسه اعضای شورا به بررسی لایحه دو فوریتی که شهردار موظف است طرح جامع پایدار شهری ارائه دهد را بررسی کردند که در این خصوص احد رسولی عضو شورای شهر با بیان اینکه واحد منابع درآمدی در کمیسیون سرمایه گذاری شهرداری مبهم است گفت: بسیاری از بندهای درآمد شهری مدیریت شهری هنوز محقق نشده است و این بندها ناقص بوده و دراین راستا شهرداری اقدامات لازم را باید انجام دهد.

وی در ادامه افزود:برای اینکه به منابع پایدار برسیم  شهرداری باید برنامه های پایدار و ناپایدار خود را مشخص کند و ارائه دهد.

ایلیات دیگر عضو شورای شهر کرج در این زمینه گفت: بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری از محل ماده صد تامین می شود.

افزایش ۱۵ درصدی درآمدهای شهرداری کرج

وی با بیان اینکه در زمینه ماده صد ۱۵ درصد به درآمدهای شهرداری اضافه شده است گفت: پرداخت عوارض نوسازی شهر نیز بخشی دیگر از این  درآمد ها است.

در ادامه جلسه شهردار کرج د مقام پاسخگویی با اشاره به اینکه درآمد های پایدار یکی از اصلی ترین نگرانی های شهر است اظهار کرد:  با توجه به رکود اوضاع ساخت و سازها و وضعیت سازندگان درآمد نقدی برای شهرداری در این زمینه ۵۰ درصد بوده است.

وی افزود: برای رسیدن به درآمد پایدار در این زمینه گله ای که اکثر سرمایه داران برای ساخت پروژه های خود دارند پرداخت قسمتی از درآمدهای خود به صورت عوارض به شهرداری است.

اصغرنصیری با بیان اینکه مدیریت شهری برای همکاری با این سرمایه گذاران عوارض اخذ نکند گفت: در اجرای پروژه های سرمایه گذاران شهرداری نیز شریک باشد که این خود یک سرمایه گذاری است و ارزش افزوده پایدار به دنبال خواهد داشت.

این طرح دو فوریتی با رای اکثریت اعضا شورا به تصویب رسید و مقرر شد مفاد آن در جلسه آینده بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.