۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 579995

تربت جام ـ یلدا از راه رسید ودراین هنگام طولانی ترین شب سال درآیینی خانوادگی با شور و حرارت خاص هرسال در میان خانواده های ایرانی برگزار می شود و بزرگترها خانه را برای استقبال از فرزندان آماده می کنند.

یلدا، آیین خانوادگی است

به گزارش قدس آنلاین، یلدا یکی از بزرگترین جشن های ایرانیان است و ایرانیان همیشه شیفته شادی بودند واین جشن ها را با نور وروشنایی می آراستند.

مراسم یلدا، آیینی خانوادگی است واین جشن کهن آیین مهر با قدمت ۷هزار ساله یکی از بزرگترین جشن های ایرانیان که درکشور ایران مرسوم بوده وحتی این فرهنگ به اروپا هم صادر شده و اکنون آن را در قالب سال نو میلادی برگزار می کنند.

دکترعلیرضا قیامتی روایت جالبی از اعتقاد مردم باستان بیان می کند؛ مردم شب یلدا را تولد خورشید میدانند و روز اول دی ماه را روز خدا می گفتند و دراین روز هیچ حیوانی ذبح نمی شد و مردم دروغ نمی گفتند و گناهی انجام نمی دادند.

این پژوهشگر و ایران شناس در ادامه گفت: در آداب ورسوم یلدا مردم حتما انار و هندوانه مصرف کنند و معتقدند این میوه ها بدلیل رنگ قرمز و داشتن دانه به فراونی نعمت و سلامتی همراه خواهد بود.

آیین های شب یلدا

وی گفت: یکی از آیین های شب یلدا، تفال به دیوان حافظ و شاهنامه فردوسی که مردم با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را از او طلب می کنند و همچنین نقل  خاطرات و قصه گویی ((هوسنه)) توسط پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها یکی دیگر از مواردی است که یلدا را برای خانواده های تربت جامی دلپذیرتر می کند.

اما همه این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر جمع شوند و بلندترین شب سال را با شادی سحر کنند.

یلدا ی باستان فقط در شادی خلاصه نمی شد

این استاد دانشگاه به دیگر ارزش های این جشن ملی اشاره کرد وگفت: یلدا باستان فقط در شادی خلاصه نمی شد بلکه در این شب همراه با نیایش بوده و مقید بودند حتما به یکی از تهیدستها کمک کنند و این شادی با بخشش همراه بوده است.

وی گفت: میزبانی نوعروسان از خانواده داماد در این شب و شاهنامه خوانی همراه با موسیقی محلی از دیگر فرهنگ مردم تربت جام در این شب خواهد بود که به این سنت ها پایبند بوده و خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.