گیلان-استاندار گیلان با اشاره به وضعیت چای گیلان، گفت: دولت ۶۰ درصد قیمت هر کیلو چای را مستقیم از بودجه عمومی کشور پرداخت می‌کند که البته لازم است دولت نیز حمایت کند.

لزوم حمایت دولت از وضعیت چای در گیلان

به گزارش قدس انلاین به نقل از استانداری ، مصطفی سالاری در مراسم تجلیل فعالان تولید در عرصه کشاورزی در سالن غدیر استانداری گیلان اظهار کرد: مجموع میانگین درآمد کشاورز از مجموع حد پائین دیگر فعالیت‌ها کمتر است و امیدوارم روزی فرابرسد که هیچ کشاورزی دغدغه معیشت نداشته باشد.

وی بابیان اینکه مقیاس مزارع و باغات استان گیلان کوچک است تصریح کرد: گیلان به لحاظ جمعیتی  و از حیث جمعیت روستایی پرتراکم است و در خصوص زمین به میزان جمعیت روستایی نیز با کمبود مواجه هستیم.

استاندار گیلان بابیان اینکه کمبود زمین تأسف‌برانگیز است افزود: این موضوع باعث تأسف است اما به‌هرحال زمین که قابلیت زیادشدن ندارد و کمترین زمین را به لحاظ سرانه در اختیارداریم.

سالاری بیان کرد: باید برای توسعه محصولات کشاورزی به دنبال کارهای دیگری همچون ارتقای بهره‌وری در همان سطح واحد مزارع و باغات که در اختیارداریم برویم و بخش قابل‌توجه این کار وظیفه دولت است.

وی با اشاره به اینکه باید به نژادهای مناسب باغی بپردازیم تصریح کرد: دولت کارهای مقدماتی شامل انتخاب درست نژادهای مناسب باغی، آموزش شیوه‌های جدیدتر کشاورزی و انجام مشورت‌های به‌موقع به کشاورزان را به‌منظور رونق کشاورزی انجام می‌دهد.

سالاری انجام کارهای پژوهشی در عرصه کشاورزی را به دو مبحث تقسیم و بیان کرد: کارهای پژوهشی سازمان جهاد کشاورزی دو بخش است که در بخش اول دست یافتن به نمونه‌های جدید کشاورزی است و در دنیا رقبایی داریم که با توجه به توان مالی بهتری که در اختیاردارند بیشتر نسبت به این موضوع علاقه‌مندی نشان می‌دهند و نباید با زیاد پرداختن به این کار نسبت به مباحث دیگر غافل شده و گونه‌هایی که در دنیا مورداستفاده قرارگرفته و بهره‌وری خوبی دارند را نادیده بگیریم.

وی گفت: مبحث دیگری که باید به آن توجه شود سازگاری گونه‌ها و نژادها و مطابقت دادن آن‌ها با شرایط آب و هوایی است.

استاندار گیلان با اذعان به اینکه باید از گونه‌هایی که دیگران امتحان کرده و شاهد بهره‌وری آن بوده‌اند استفاده کنیم افزود: ما الزاماً توان تولید همه انواع را نداریم و باید از گونه‌هایی که دیگران امتحان کرده و موفق بوده‌اند بهره‌مند شویم.

وی نقش مروجان کشاورزی را بسیار اساسی دانست و افزود: در دهه ۶۰ مروجان کشاورزی پا به‌پای کشاورزان در باغات و مزارع حضور داشتند و کشاورزان را متقاعد می‌کردند تا از دستاوردهای جدید عامی استفاده کنند.

سالاری بیان کرد: یقیناً چنانچه دستورالعملی را که می‌خواهیم به کشاورز  منتقل کنیم درست انتخاب کرده باشیم مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

استاندار گیلان بابیان اینکه امروزه کشاورزان اهل مطالعه و دانش هستند تصریح کرد: کشاورزان امروزه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و در شرایط سخنان دیگران را در بخش کشاورزی قبول می‌کنند که با معیارها، معلومات و تجربیات آنان سازگار و متقاعدشان کند.

سالاری تصریح کرد: از جهاد کشاورزی انتظار داریم بخش ترویج را جدی بگیرد و چنانچه مروج به لحاظ معلومات از کشاورز پائین تر باشد بهتر است در باغات  و مزارع حضور پیدا نکند و مروجی به کشاورزان مراجعه کند که به لحاظ معلومات و تجربه از کشاورزان گامی جلوتر باشد.

وی بسته‌بندی و فرآوری محصولات را مقوله مهم دیگر در کشاورزی دانست و ‌خاطرنشان کرد: یقیناً در شرایط امروزی نمی‌توانیم محصولات کشاورزی را بدون در نظر گرفتن بسته‌بندی مناسب تعرفه کنیم و در صورت عدم توجه به این مهم ممکن است رقبا بازار را از دست ما بگیرند.

استاندار گیلان بازاریابی محصولات کشاورزی را یکی دیگر از ضروریات دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از افراد محصولات بی‌کیفیت خود را با محصولات باکیفیت ما مخلوط کنند و برای جلوگیری از این مشکلات باید محصولاتمان را با یک برند تجاری مشخص، بسته‌بندی خوب و... عرضه کنیم.

وی با اشاره به صنعت مرغ در گیلان، گفت: استان گیلان در این بخش پیشتاز است و اگر در محصولاتی همچون برنج نیز همه کارخانه‌ها به یک شبکه تبدیل شوند و یک علامت تجاری مناسب تعریف شود یقیناً بسیاری از تهدیدات حذف و محصول باکیفیت به جایگاه خود در بازار دست خواهد یافت.

سالاری با اذعان به اینکه در روستاها نباید فقط به یک مبحث پرداخت افزود: در روستاها باید به گردشگری و... نیز توجه شود و به‌عنوان نمونه از آب‌بندهایی که برای کشت محصول برنج مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توانیم به‌منظور پرورش آبزیان و طیور نیز استفاده نمود و مدیران نیز در این خصوص همکاری نموده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مجوزهای لازم را صادر کنند.

وی بابیان اینکه باید شرایط اشتغال در گیلان ارتقا یابد خاطرنشان کرد: طی مدت‌زمان حضورم در استان گیلان ۴۸ کمیته تخصصی در مقوله‌های مختلف تعریف‌شده است که با توجه به اهمیت کشاورزی ۱۱ کمیته از این مجموع به آن اختصاص دارد.

استاندار گیلان بیان کرد: این کمیته‌ها ترکیبی از افراد متخصص یا متصدیان آشنا به حوزه کشاورزی است و در آن در خصوص زیتون، برنج و... به‌صورت تخصصی با یکدیگر به بحث و ارائه طرح و... خواهند پرداخت.

سالاری گفت: طی ده روز آینده کمیته‌ها برگزار و نتایج را خدمت مردم مطرح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال چاره‌اندیشی در خصوص نرخ کارمزد بانک‌ها است تصریح کرد: دولت سهم قابل‌توجه و چند برابری برای یارانه تسهیلات در نظر گرفته است که بخش عمده‌ای از آن متوجه بخش کشاورزی است.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه مجامع صنفی باید تقویت شود افزود: از اتحادیه‌ها و واحدهای صنفی تقاضا دارم که نشست‌های خود را جدی بگیرند و اگر واحدهای صنفی بخواهند زورشان به دولت برسد باید با صدای رساتر و از طریق تشکل‌ها سخنان خود را بیان کنند.

سالاری با اشاره به وضعیت چای گیلان، تصریح کرد: دولت ۶۰ درصد قیمت هر کیلو چای را مستقیم از بودجه عمومی کشور پرداخت می‌کند که البته لازم است دولت نیز حمایت کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر دولت  ۲۰ درصد برای واردات چای تعرفه گذاشته است و با توجه به اینکه واردکنندگان از ارز آزاد استفاده می‌کنند یک هزینه مجدد دیگر در راستای حمایت از تولیدکننده بر واردکننده تحمیل می‌شود.

سالاری افزود: البته نمی‌توانیم بگوییم که دقیقاً تا چه زمانی این حمایت‌ها ادامه دارد و شاید بیست سال آینده دیگر چنین حمایت‌هایی نباشد و یا ارز یکسان‌سازی بشود و یا اولویت‌های دیگری هم پیدا شود و در آن شرایط یقیناً مقابله با واردات سخت خواهد بود.

استاندار بیان کرد: توجه به ذائقه مطلب مهمی است که باید به آن توجه شود و با تمام اقدامات خوبی که در حوزه چای انجام‌شده است بازهم نیازمند اقدامات بهتری هستیم.

سالاری تسطیح اراضی را از دیگر اقدامات مهم در گیلان دانست و گفت: با این اقدام مشکلات در بخش زمین تا حدی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان گیلان در پاسخ به انتقاد کشاورز گیلانی اظهار کرد: آدم‌هایی که به دنبال حاشیه‌سازی هستند این کار را در استان‌های دیگر انجام دهند.

سالاری با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی در گیلان گفت: باید محصولات ما در گیلان متناسب با ذائقه مردم باشد و باید کشاورزان حرف‌های بلندمدت به ما بزنند.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه هنوز دعوت فشرده از وزرای ملی را آغاز نکردم افزود: ما باید از ظرفیت میهمانان کشوری بهره ببریم.

استاندار گیلان با اشاره به سفر اخیر وزیر کشاورزی به گیلان گفت: کمترین بی‌حرمتی توسط وزیر به کشاورز صورت نگرفته است و حجتی با صبر و حوصله به سخنان وی گوش داد.

سالاری بابیان اینکه دعوت از مسئولین به‌منظور رفع مشکلات و گرفتاری‌ها استان انجام می‌شود تصریح کرد: در سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی بازدیدی از کارخانه‌ای انجام شد که در آن از سبوس برنج آرد و... تولید می‌شد.

وی بیان کرد: در آن بازدید مزایای سبوس برنج در خصوص رفع مشکلاتی ازجمله کچلی، مشکلات اعصاب و... مطرح شد و جمع حاضر به مزاح پرداختند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: در زمان بازدید وزیر، کشاورز گیلانی با حرارت دغدغه‌های کشاورزان را مطرح و خواستار جلوگیری از واردات برنج شد و حجتی در تمام دقایق با صبر و حوصله به سخنانش گوش سپرد.

وی گفت: درزمانی که حرف اعصاب مطرح شد وزیر به خواص سبوس اشاره کرد و در سخنان وی نسبت به کشاورز حتی ذره‌ای توهین و بی‌احترامی وجود نداشت و فرد کشاورز نیز این موضوع را تأیید کرده است.

سالاری با اذعان به اینکه ۲۸ درصد فرصت‌های شغلی گیلان مربوط به حوزه کشاورزی است افزود: برای رفع مشکلات و بهره‌مندی از ظرفیت‌های آنان باید از مسئولین ملی دعوت کنیم و در این راستا نباید اجازه بدهیم برخی حاشیه ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.