رشتخوار -فرماندار شهرستان رشتخوارگفت: بند خاکی حوزه آبخیزداری روستاهای آبنیه و نوق با حضور کشاورزان، مدیران اجرایی و منابع طبیعی شهرستان با هزینه ۲۱۰ میلیون تومانی کلنگ زده شد.

دوبند خاکی حوزه آبخیزداری روستاهای آبنیه و نوق کلنگ زنی شد

به گزارش قدس آنلاین روز پنج شنبه، خالقداد عرب در این مراسم  گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی در چند سال اخیر دامداران و کشاورزان شهرستان رشتخوار بیشتر در معرض آسیب های خشکسالی قرار گرفته اند.

فرماندار شهرستان رشتخوار، بیان کرد: رویکردهای دولت در شهرستان بر این است که با ایجاد اشتغال پایدار بخصوص در روستاها از مهاجرت روستائیان به شهرها بالاخص مهاجرت جوانان جلوگیری شود، در همین راستا برای ماندگاری مردم در روستاها با احداث اینگونه بندهای خاکی که مورد استقبال دولت و ملت است و باعث احیاء و ترمیم سفره های آب زیرزمینی هم می شود، میتوان به امر رونق کشاورزی و دامداری کمک کرد.

وی در ادامه با اشاره به خشکسالی های پی‌درپی وفقر مراتع در طی چند سال گذشته، اجرای این طرح را بسیار مناسب عنوان کرد وگفت: امروز دامداران ما خسارت ‌های  زیادی را به دلیل خشکسالی های پی در پی متحمل می‌شوند.

فرماندارشهرستان رشتخواراظهار داشت: رشتخوار  یکی از بحران ترین دشت های آبی در سطح استان خراسان رضوی داراست، و حلقه مفقوده رفع این مشکل اجرای طرح آبجیز داری و آبخوان داری و تولید آب است.

وی با اشاره به  روان‌آب های موجود در فصل‌های مختلف در سطح این شهرستان سرمایه گذاری در زمینه کنترل روان‌آب‌ها را ضعیف عنوان کرد، و یادآور شد: روز به روز ما شاهد خشک شدن قنات‌ها و افت شدید آب‌های سفره‌های زیر زمینی در سطح شهرستان هستیم.   

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای اینگونه طرح‌ها باید بیشتر در سطح شهرستان انجام شود، اظهار داشت: این کار یک حرکت بسیار خوب در جهت ماندگاری جوانان و کشاوزان ما در روستاها است، باید اجرای این طرح ها بیشتر در سطح شهرستان انجام شود.

رییس منابع طبیعی رشتخوار هم در این مراسم  گفت: شهرستان رشتخوار دارای مساحت ۴۲۰ هزار هکتارحوزه آبخیزداری است، که بزرگترین حوزه آبخیزداری در این شهرستان حوزه شهید یعقوبی به مساحت ۲۱۰ هزار هکتار و کوچکترین حوزه احمد آباد با ۱۸۴۹ هکتار است.

سعید محبی با توجه به فعالیت کانون‌های فرسایش خاک در سطح این شهرستان رشتخوار، اظهار داشت: کانون های بحرانی فرسایش خاک با گستردگی ۴۸ هزار هکتار در روستاهای جنت آباد و عباس آباد همت و مساعدت ویژه مسئولین  در این زمینه را می‌طلبد.

وی  با تاکید بر اینکه منطقه نوق و آبنیه از مناطق سیل خیز در سطح  شهرستان رشتخوار است، افزود: با وقوع بارندگی‌ها و جاری شدن روان آبهای سیلی و فصلی در منطقه، و منابع آبی که در اینجا هست، ضرورت ایجاد می‌کرد، که بتوانیم با احداث بند خاکی مناسب این منابع آبی را کنترل کنیم.

محبی  با اشاره به اینکه این بند جهت تقویت دو قنات پایین دست ایجاد می‌شود، اذعان داشت: با وجود مساحت ۵۳۰۰ هکتاری اراضی بالادست این بند چیزی حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب روان آب سالانه خواهیم داشت، که  در اثر بارندگی چیزی حدود ۲۵۵ میلی متر ذخیره آب جهت تغذیه قنات‌های پایین دست خواهیم داشت.

وی گفت: ۱۵ هزار هکتار عملیات خاکریزی، ۲۲۰۰ متر مکعب خاکبرداری، مجموع عملیات خاکی در این پروژه خواهد بود، که۱۰۰۰ متر مکعب عملیات سنگ و ملات نیز در این پروژه اجرا می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.