گرگان-هر چند به گفته مسئولین التهابی دربازار اقلام شب یلدا وجود ندارد اما بازدیدهای میدانی در بازارنشان از افزایش قیمت های آجیل، خشکبار ومیوه دارد.

گرانی آن طرف بازار در شب یلدا

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، بازار میوه خیلی هم شلوغ نیست. وجود هندوانه تابستانی در آخرین روزهای پاییزی در بازارها خبر جشن یلدا می دهد. فروشنده ها با حال و هوای دیگری داد می زنند «میوه شب یلدا میخای بیا این ور بازار.»
 در آستانه شب یلدا، بازارها حال و هوای دیگری به خود گرفته است. جشن شب یلدا به بهانه شروع زمستان و بلندی تنها یک دقیقه ای این شب بهانه ای برای دورهمی خانواده هایی است که این روزها کمتر به سراغ هم می روند. سنت دیرینه ای که باعث شده مردم در تهیه و تدارک شب چره این شب خرید کنند و در این میان نگران گران شدن اقلام مورد نیاز خود باشند.
قیمت روی میوه ها نشان از افزایش آن می دهد و در این میان قیمت اناربه شرط شکستن افزایش بیشتری داشته است. انار ۸ هزار تومان، پرتقال۴ هزار تومان و هندوانه ۲ هزار تومان، این ها قیمت های بازار میوه داخل شهر گرگان است.
بازدیدهای میدانی خبرنگار قدس نشان می دهد قیمت میوه در سوپرمارکت های نقاط بالای شهر چشمگیری داشته است و گویا نظارتی بر روی قیمت ها در نقاط مختلف شهر نیست.
جلوی یکی از میوه فروشی ها خانمی مشغول پرس و جو در خصوص قیمت میوه ها از فروشنده است. از او در خصوص گرانی قیمت میوه ها در بازار می پرسم که می گوید: میوه ها از هفته گذشته گران تر شده است ولی چکار کنیم. همین یک شب است و نمی توان که این اقلام را تهیه نکرد.
از او در خصوص گرانی میوه ها نسبت به سال گذشته می پرسم که خیلی اطلاعات دقیقی یادش نیست و ادامه می دهد: همه چیز گران شده است. ما هم که مجبور به تهیه مواد غذایی هستیم.
هر چند که بازار میوه خیلی شلوغ نیست اما مردم در حال خرید کردن میوه های خود از بازار هستند. آقایی با یکی از فروشنده ها در خصوص جدا کردن میوه های خوب صحبت می کند و از فروشنده می خواهد که «خوب هایش را برایم سوا کن.»
از فروشنده مغازه میوه فروشی در خصوص کیفیت میوه ها سوال می کنم که جواب می دهد: توی بازار هم میوه درجه یک است هم میوه درجه دو و سه. قیمت ها هم بخاطر کیفیت میوه ها تغییر می کند.
از او در خصوص استقبال مردم از خرید شب یلدا می پرسم و می گوید: چون قیمت میوه های با کیفیت بالا رفته است مردم کمی خرید کمتری می کنند و یا از میوه های دستفروشان که هم کیفیت و هم قیمت کمتری دارند میوه خود را تهیه می کنند.
بازار میوه هر چند از نظر تامین و تنوع مشکلی ندارد اما قیمت ها نشان از افزایش دارد، این در حالی است که قیمت در بازار آجیل و خشکبار هم افزایش قابل توجه ای داشته است.
رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت و معدن، تجارت استان گلستان در خصوص طرح تنظیم بازار به خصوص در ایام شب یلدا می گوید: اقدامات نظارتی بر سطح بازار در این ایام بیشتر است و طرح نظارتی شب یلدا در هفته آخر آذرماه به همه شهرها ابلاغ و در ۲ نوبت صبح و عصر در مراکز عرضه اقلام و بازار انجام می شود.
علی اصغر اصغری با اشاره به اینکه در ایامی که توازن بین عرضه و تقاضا از حالت تعادل خارج می شود سوء استفاده هایی وجود دارد، ادامه می دهد: مردم با مشاهده موردی می توانند انتقاد، شکایت و پیشنهادات خود را به سامانه ۱۲۴ اطلاع رسانی کنند و همکاران ما آمادگی کامل را دارند که در خدمت مردم باشند تا بتوانند ایام خوشی را برای مردم فراهم کنند.
وی ادامه می دهد: در بازار استان و شهرستان های اطراف میوه هایی مثل انار، موز و هندوانه افزایش قیمت داشته است که ناشی از فضای عمومی کشور و مناسبت شب یلدا است.
هرچند برخلاف گفته مسئولین نظارتی در استان طرح نظارتی شب یلدا در بازار اجرا می شود اما قدرت خرید کم مردم و افزایش قیمت های بازار باعث شده شب یلدا با طعم گرانی برای مردم رقم بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.