خانواده های ایرانی سالهای سال است در آستانه یلدا به انتظار زمستان میروند تا در طولانی ترین شب سال جشن بگیرند نفس کشیدن زمین و بارش رحمت الهی را.جشن یلدا جشن همراهی و همکاری و نشستن و گفتن و شنیدن از روزهای دور و امیدهای پر از نور است،جشنی که کوچک و بزرگ در کنار هم آن را پاس می دارند تا همراهی و هم یاری را در سیاهی زمستان به نسل های بعد یاد دهند.

گران ترین شب سال

قدس آنلاین- هیاهوی آخر پاییز به گوش میرسد. رنگهای زرد و نارنجی دامنشان را از دل زمین جمع میکنند تا سپیدی برف جایگزین الوان پاییزی شود.رنگها میروند و سرما جایگزین میشود...آخرین روز پائیز است.جنب و جوشی در دل زمین افتاده و اینجا در ایران یلدا پا در دل شب میگذارد تا جشنی را به خانواده ها هدیه کنند.جشنی که ماحصل هزاران سال بیداری و امید به گذشتن سیاهی و آمدن روزهایی متفاوت است..یلدا خاطره نسل در نسل مردمی است که برای ماندن و بودن بیدار مانده اند و ثانیه ها را حساب کرده اند،چرا که می دانند هر ثانیه زندگی ارزش انتظار کشیدن را دارد.
خانواده های ایرانی سالهای سال است در آستانه یلدا به انتظار زمستان میروند تا در طولانی ترین شب سال جشن بگیرند نفس کشیدن زمین و بارش رحمت الهی را.جشن یلدا جشن همراهی و همکاری و نشستن و گفتن و شنیدن از روزهای دور و امیدهای پر از نور است،جشنی که کوچک و بزرگ در کنار هم آن را پاس می دارند تا همراهی و هم یاری را در سیاهی زمستان به نسل های بعد یاد دهند.
یلدا نماد میهمانی ایرانی است‌.سفره ای پر از برکت خدا.سفره ای که نمادهای آن برکت و رحمت خداست و بودن کنار هم صله رحمی است که اتفاقا دستور دین آسمانی و الهی ماست.آنچه این جشن را زیباتر و دل انگیز تر میکند برخورداری همگان از مواهب و نعمات خدادادی است اما گرانی و تورم سالهای اخیر زیبایی و خشنودی از برگزاری برخی جشن های ملی میهنی را دچار چالش کرده است..سفره شب یلدا پهن میشود انار و هندوانه که سرخی رنگ عشق و امید است اصلی ترین رنگ این سفره است اما خدا نکند جشنی و تقاضایی در پیش رو باشد که بازار به سمت گرانی بیشتر تکان میخورد تا همراهی با کسانی که به قول معروف دستشان به دهانشان نمیرسد.
علی حاج فتحعلی دبیر اتحادیه صنف بار فروشان در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به در دسترس بودن میوه و سبزیجات برای شب یلدا گفت:خوشبختانه به لحاظ میوه و تره بار کمبودی در بازار وجود ندارد و قیمت های مصوب به بازار میوه و تره بار اعلام شده است، 
وی با بیان اینکه افزایش قیمتی نداریم گفت: تا کنون افزایش قیمت در میوه و تره بار با نرخ مصوب نداشته ایم و مردم می توانند مایحتاج مورد نیازشان را از بازارهای میوه و تره بار تهیه کنند. 
هر چند دبیر اتحادیه صنف میوه و تره بار به عدم گرانی و افزایش قیمت ها تاکید دارد اما با سر زدن به بازار متوجه میشویم که نرخ برخی اقلام میوه همانند انار و هندوانه در واپسین ساعت های منتهی به سی ام آذر ماه دو یا سه برابر شده است.انار بین هشت تا ده هزار تومان به فروش میرسد و قیمت دو هزار و پانصد تومانی هندوانه در یک کیلو به دو برابر مبلغ اعلام شده افزایش یافته است‌.براساس پیش بینی ها مخارج برگزاری یک شب چله ساده برای یک خانواده چهار نفره بالغ بر ۲۰۰هزار تومان است.
شام شب یلدا از آن شام هایی است که بیشتر اعضای خانواده را گرد هم جمع میکند.برقراری رابطه خانوادگی از رموز شادی و خاطره انگیزی شب یلداست.ماور بزرگ ها می گویند یک گوسفند شب یلدا برای همه خانواده آماده میکردیم‌اما امروز در یک حساب سرانگشتی گوسفند که پیشکش امکان خریدن چند کیلو گوشت هم برای همه خانواده ها فراهم نیست.قیمت گوشت  که در ماه ها وهفته های اخیر به شدت افزایش یافته بود با کاهش قیمت یک هزار تومان در هر کیلو گوشت گوسفندی در سه هفته اخیر مواجه شده که خبر خوبی است .علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان کاهش قیمت گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار ما تصریح نمود:علی رغم افزایش قیمت ماه های اخیر در آستانه شب یلدا کاهش قیمت هزار تومانی داشتیم. 
وی در ادامه خاطر نشان شد:خوشبختانه کمبود گوشت در بازار وجود ندارد و گوشا های وارداتی با قیمت زیر چهل هزار تومان و گوشت گوسفندی با چهل هزار تومان قیمت به فروش میرسد.
خبر کاهش قیمت گوشت خبرخوبی است اما قیمت چهل هزار تومانی برای هر کیلو آنقدر مناسب نیست که بتوان امیدوار بود که همه خانواده ها بتوانند گوشتی بر سر سفره اشان بگذارند. 
آجیل و خشکبار یکی از اصلی ترین تنقلات شب یلداست،تنقلاتی که از دور به آدم چشمک میزند و از نزدیک به جیب های خالی چنگ...قیمت آجیل در بازار همواره متفاوت بوده است.آجیل شب یلدا بخش مهم پذیرایی آغاز شب چله است اما قیمت آجیل در هم که از حداقل ۳۵ هزار تومان شروع میشود آنقدر تکان دهنده است که نمیتوان دو تا نیم کیلو پسته و بادام و فندق را در هم کرد.
مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل فروشان با بیان‌اینکه بازار همچنان در رکود است و خرید شب یلدا شوک آنی و زود گذر است تصریح نمود:بازار آجیل و خشکبار چند روز اخیر شاهد رونق مختصری بوده که زود گذر است هر چند که مشتریان ثابت آجیل در همه فصول خریدار واقعی هستند اما شب یلدا یهانه ای برای مردمی است که ممکن است غیر از ایام نوروز آجیل نخرند..
وی در ادامه با تاکید بر عدم افزایش نرخ آجیل و خشکبار گفت: خوشبختانه قیمت آجیل افزایش نیافته است چرا که با افزایش قیمت استقبالی از خرید آجیل نمی داشتیم.
شب یلدا را باید گذراند با آنکه یک دقیقه بیشتر از مابقی شبها طولانی است اما گذراندن این یک دقیقه به مثابه خالی شدن بخشی از مخارج ماهیانه یک خانوار است...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.