بنابر گفته مدیران شهری؛ پایتخت کشور ظرفیت تردد۷۵۰ هزار خودرو را دارد در حالیکه بیش از چهار میلیون خودرو در این شهر تردد می‌کند که بیش از ۶ برابر ظرفیت پایتخت محسوب می‌شود.

ضعف مدیریت شهری زمینه ساز نزاع‌های خیابانی

قدس آنلاین-  بنابر گفته مدیران شهری؛ پایتخت کشور ظرفیت تردد۷۵۰ هزار خودرو را دارد در حالیکه بیش از چهار میلیون خودرو در این شهر تردد می‌کند که بیش از ۶ برابر ظرفیت پایتخت محسوب می‌شود. این درحالیست که فضاهای پارکینگ نیز برای این تعداد خودرو کفایت نمی‌کند، چنانکه گفته می‌شود برای رفع این معضل بیش از ۱۵۰۰ پارکینگ نیاز است.

اردشیر بهرامی، پژوهشگر حوزه توسعه اجتماعی در همین باره می‌گوید:از مشکلات انکار ناپذیر در کلانشهرها چالش‌های حوزه ترافیک از جمله پارک خودروهاست. چنانکه بنابر آمارها بخش عمده‌ای از نزاع‌های خیابانی و یا اختلاف میان همسایگان ناشی از همین قضیه است. همچنین گرچه این موضوع بحثی ساده و پیش پا افتاده تلقی می‌شود اما در درون خود پیام‌ها و زوایای پنهانی دارد که نمی‌توان به سادگی نادیده گرفت.

وی می‌افزاید: جدی‌ترین مقوله‌ای که نبود فضاهای پارکینگ در شهرها بر آن تأکید دارد ضعف در مدیریت شهری و بی‌توجهی به اصول شهرسازی است. چنانکه بنابر شواهد با وجود رشد فزاینده ساخت و سازها میزان پارکینگ‌های متناسب با این رویه نبوده به طوری که شاید ۲۰ درصد نیازهای کلانشهر تهران را پارکینگ‌های موجود رفع می‌کند.

بهرامی همچنین خاطر نشان می‌کند: نابسامانی در حوزه خدمات شهری همانند پارکینگ بر روابط بین همسایگان نیز آثار ناخوشایندی دارد. چنانکه در سال‌های اخیر به وفور شاهد برخوردهایی جدی میان همسایگان به همین دلیل هستیم. زیرا برخی به دلیل بی‌اعتنایی و عدم پایبندی به نظم اجتماعی چندان به حقوق دیگران اهمیت نداده و تنها برای رفع نیازهای خود در هر معبر و گذری پارک می‌کنند. این درحالیست که در واکنش به این رویه؛ گروهی دیگری نیز خود را ذی حق دانسته و با نصب پیام‌های تهدیدکننده همانند پارک مساوی با پنچری برتری خود را بر طرف مقابل نشان می‌دهند. رشد اینگونه پیام‌ها در سطح شهر بار خشونت کلامی آن‌ها بیش ازگذشته مشهود است. همچنین گاه شاهد رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت بارهستیم که درقالب تخریب خودرو پارک شده نمود پیداکرده که این امر نیز حکایت از رشد رفتارهای وندالیسم در جامعه دارد.

*یک شبهه حقوقی

گفتنی است گاه با استناد بر ماده ۶۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که ذکر کرده، هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (۷۴) ضربه یا زندان از دوماه تا دو سال محکوم خواهد شد. افرادی را که به نصب «تابلوی پارک=پنچری» اقدام کرده‌اند، مجرم می‌دانند. این درحالیست که بنابر نظر کارشناسان نمی‌توان برای هر تهدید عنوان مجرمانه فرض کرد و فرد را مستوجب مجازات دانست. زیرا ممکن است فردی برای جلوگیری از مزاحمت افراد و پارک خودرو در مقابل منزل خود اقدام به نصب تابلوهایی این چنین کرده‌اند که چنین مسئله‌ای تهدید کیفری محسوب نشده و مستوجب مجازات نیست.

البته مطابق ماده ۲۴ قانون مدنی این رویه وتفکر مالکیت بر معابر حقی قانونی تلقی نمی‌شود؛ چنانکه دراین ماده آمده است: هیچ کس نمی‌تواند طرق و شوارع عامه و کوچه هایی را که آخر آن‌ها مسدود نیست را تملک نماید. از این رو هرگونه تصرف بلا وجه افراد خارج از ملک شخصی و یا نصب تابلو و... را شهرداری‌ها راساً می‌توانند به استناد ماده ۵۵ و ۹۶ قانون شهرداری‌ها رفع و با متخلف برخورد کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.