امام جمعه مشهد مقدس با انتقاد از عملکرد دولت در انجام حقوق شهروندی به وضعیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز برای حفظ امنیت نوامیس مردم ضروری است که یک پدافند فرهنگی در فضای مجازی شکل بگیرد.

معیشت، نخستین حق شهروندی مردم

قدس آنلاین- امام جمعه مشهد مقدس با انتقاد از عملکرد دولت در انجام حقوق شهروندی به وضعیت فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز برای حفظ امنیت نوامیس مردم ضروری است که یک پدافند فرهنگی در فضای مجازی شکل بگیرد.
آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس که در حرم امام رضا(ع) برگزار شد، اظهار داشت: در چند روز گذشته، سخن در کشور و جامعه ما بخصوص در حوزه‌های رسانه‌ای درباره حقوق شهروندی بود؛ مسئله حقوق شهروندی، یک تفسیر در فرهنگ غربی و یک تفسیر دینی و اسلامی دارد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه معنای حقوق بشر غربی این است که کشتن بچه فلسطینی و یمنی جزو حقوق بشر است، افزود: اما اگر کسی در مقابل این تفکر ایستاد تا کودکان بیگناه فلسطینی و یمنی کشته نشوند، می‌شود ضد حقوق بشر و این حقوق بشر غربی است. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حقوق شهروندی بر این اساس یعنی عیاشی، بی‌بندوباری و ولنگاری آزاد، بنابراین در دنیای غربی می‌بینید که دم از فمینیسم می‌زنند، مسئله شکنجه و آزار زنان از بزرگ‌ترین مقامات سیاسی و فکری آنان گرفته تا عوام‌ترین مردمشان، یک جریان عادی و طبیعی است، حقوق شهروندی غرب، عین حقوق بشر غرب است.

 حقوق بشر دینی و اسلامی
آیت‌الله علم‌الهدی تأکید کرد: مردم ایران مسلمان هستند و تابع حقوق بشر غرب نیستند، حقوق بشر اسلام به ما می‌گوید باید از این بچه بیگناهی که در فلسطین و یمن زیر بمب خاکستر می‌شود، دفاع کنید؛ ما در حقوق شهروندی هم تابع حقوق شهروندی دینی و اسلامی هستیم، عزیزان ما در مسئولیت‌های این نظام خودشان هم معتقدند این نظام، نظام جمهوری اسلامی است و بر مبنای آموزه‌های دین و معارف اسلام استوار شده است.
وی ادامه داد: در معارف اسلام، حقوق شهروندی ملت مسلمان بر عهده دولت است و این‌ها حقی است که بر دولت و کارگزاران نظام است. نخستین حق شهروندی مردم در حکومت اسلامی، حق معیشت است، زندگی، معیشت و بهره‌وری مردم از مجموع امکانات رشد اقتصادی برای توسعه اقتصاد زندگی خودشان سه محور در کلام امیرالمؤمنین در حقوق شهروندی است. وی خاطرنشان کرد: محور دوم، توسعه آگاهی و بینش، تعلیم رایگان و تأمین همه امکاناتی که سطح علم و آگاهی جامعه را بالا ببرد؛ محور سوم حق شهروندی، مدیریت فرهنگی جامعه است؛ جامعه باید طوری مدیریت فرهنگی شود که جریان‌های لذت یاب، عناصر قدرت یاب، زورمندان و زرمندان، عناصر اجتماع و جامعه را در استخدام خود نتوانند، قرار دهند.

 برحسب وظیفه نقد می‌کنیم
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در مقام تخریب دولت نیستیم بلکه برحسب وظیفه، نقد می‌کنم، خاطرنشان کرد: مردم جمع شدند یک رئیس‌جمهور انتخاب کردند که اکنون حدود پنج سال از دوران آن می‌گذرد، رهبر انقلاب، برحسب انتخاب مردم گفت «شما را به‌عنوان رئیس‌جمهور، جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم»، وقتی این جمله را، حجت امام زمان گفت، کسی حق تخریب و توهین ندارد، ما در مقام نصیحت، که خیراندیشی برای مسئولان دولت وظیفه ماست، عرض می‌کنیم و به‌عنوان نقد، نه خدایی نکرده به‌عنوان تخریب و توهین.
امام جمعه مشهد مقدس، با انتقاد از نبود اقدام عملی در دولت برای حقوق شهروندی، تصریح کرد: این درست نیست که بعد از پنج سال تشکیل یک دولت، رئیس دولت بیاید کارگزاران دولت را جمع کند و بگوید در سال پنجم، ما باید حقوق شهروندی را تعبیه کنیم، بعد از پنج سال باید به این فکر بیفتد؟ این وظیفه روز اول بود نه سال پنجم؛ آیا در این کشور برحسب فرمایش امیرالمؤمنین(ع) حقوق شهروندی دارد، تأمین می‌شود؟ آیا وضعیت مردم در مسائل اشتغال و اقتصاد در نقطه فقر و ناداری نیست؟ یک عده از خانواده‌ها اکنون مستأصل هستند.
وی با اشاره به اینکه تهران که دنیا را تکان داده و منطقه را در دست خود دارد، ۴ روز است به خاطر آلودگی هوا که به حد مسمومیت رسیده، از کار افتاده است؛ آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در حقوق شهروندی، چهار مورد را مشخص کردند که برای حفظ هوای سالم و رفع آلودگی باید انجام گیرد، یعنی چه باید انجام گیرد؟ پنج سال از ریاست جمهوری شما گذشته، حالا می‌گویید باید انجام گیرد؟ آلودگی هوا به حدی رسید که انگار بمب شیمیایی در یک نقطه پخش شود، آن‌وقت می‌گویید باید خودروها سوختشان تنظیم شود، کارخانه‌ها چطور شوند، این بعد از پنج سال؟ تا کی می‌خواهد عمل شود؟ تکلیف مردم با این وضع چیست؟ آیا این حقوق شهروندی است؟.


خود شما هم امنیت ندارید
آیت‌الله علم‌الهدی به نبود مدیریت فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و افزود: در مسائل توسعه فرهنگی و مدیریت فرهنگی جامعه فرمودند که اجازه نمی‌دهیم وزیر مخابرات شصتش روی فیلتر برود، در فیلتر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهید اجازه دهید، می‌خواهید اجازه ندهید، می‌خواهید فیلتر کنید، می‌خواهید نکنید، ما اصلاً بحثی نداریم در فیلتر فضای مجازی، ولی فضای مجازی واقعاً دارد مدیریت می‌شود؟ اکنون کشورمان به دو بخش تقسیم‌شده، یک فضای حقیقی و یک فضای مجازی، فضای مجازی که اکنون بچه‌های کلاس دوم به موبایل دسترسی دارند، این بی‌عفتی‌ها، این بی‌عصمتی‌ها، شهوت‌رانی‌ها و حرکات ناهنجار وقیح و شیطانی جنسی فضای مجازی را پرکرده است، هیچ‌کس در این فضای مجازی امنیت ندارد، حتی خود شما هم امنیت ندارید، به شما تهمت می‌زنند، افترا می‌بندند، خود شما هم امنیت ندارید، نگویید مردم هرچه می‌خواهند بگویند، مردم بگویند، اما کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مردم نیستند، جاسوسان انگلیس و آمریکا هستند، این‌ها سایت‌های خارجی هستند که می‌خواهند نظام، حکومت، دولت و مسئولان را از چشم مردم بیندازند با دروغ، تهمت و ترویج فسق و فساد، این‌ها باید آزاد باشند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.