سنندج- استان کردستان با ۳۵۰ پروانه بهره برداری معدنی از هشت هزار و ۳۹۱ پروانه صادر شده در کشور سهم چهار درصدی را دارا است. همچنین در این استان ۴۵ پروانه اکتشاف و ۴۰ گواهی کشف معدنی صادر شده است. از ۳۵۰ معدن کردستان از لحاظ اندازه و فعالیت ۳۴۰ مورد کوچک و ۱۰ مورد متوسط است معدن بزرگ فعال در کردستان نداریم.

خام فروشی معادن سودی را بر سفره کردستانی‌ها نخواهد آورد

قدس آنلاین- گروه استان ها- هیوا محمدپور: استان کردستان با ۳۵۰ پروانه بهره برداری معدنی از هشت هزار و ۳۹۱ پروانه صادر شده در کشور سهم چهار درصدی را دارا است.  همچنین در این استان ۴۵ پروانه اکتشاف و ۴۰ گواهی کشف معدنی صادر شده است.  از ۳۵۰ معدن کردستان از لحاظ اندازه و فعالیت ۳۴۰ مورد کوچک و ۱۰ مورد متوسط است معدن بزرگ فعال در کردستان نداریم.  با توجه به ظرفیتهای معدنی در کردستان این پتانسیل وجود دارد حوزه اشتغال و اقتصاد کردستان رونق داده شود.

یک کارشناس اقتصادی فعال در حوزه معادن می‌گوید:  بیشتر معادن فعال کردستان سنگهای لاشه ساختمانی  تزئینی مرمریت،  مرمر،  مرمر سبز،  مرمریت قرمز،  گرانیت،  تراورتن،  سنگ آهن،  پوکه معدنی،  سنگ آهک،  لاشه آندزیتی،  سنگ گچ و. . .  با ذخیره بالا است.  معادن طلا و سایر فلزات نیز در این استان وجود دارد.

فردین فروتن ادامه می‌دهد:  طبق کارشناسیهای انجام شده و بحث‌های مطرح شده درباره مقدار ذخیره معدنی در کردستان،  نظرها بر بیش از ۶۰۰ میلیون تن اندوخته معدنی ۱۸ نوع ماده در ۳۵۰ واحد معدنی در این استان است.  با پیگیری اکتشافات معادن بیشتری در سطح استان کشف خواهد شد.  البته باید موضوع مهمی را در این میان در نظر گرفت که قبل از برداشت و بهره‌برداری،  به نکاتی از جمله حفظ محیط ‌زیست و جلوگیری از هدر دادن ذخایر معدنی،  توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی می‌افزاید:  معادن سرمایه این استان است که می‌تواند از لحاظ تولید و اشتغال جان تازه‌ای به کردستان بدهد.  خام فروشی معادن سودی را بر سفره کردستانی‌ها نخواهد آورد بلکه باید سرمایه‌گذاران را حمایت کنیم تا بتوانند کارخانه‌های فرآوری ماده معدنی را در این استان راه‌اندازی کنند، هرچه در این موارد به روند فعالیتی سرمایه‌گذاران سرعت داده شود بهتر است.

فروتن بیان می‌کند: کردستان ذخایر قابل توجه معدنی دارد و سنگ‌های تزئینی با تنوع فراوان در رنگ،  شاخص‌ترین ماده معدنی در منطقه را تشکیل می‌دهند و با بازاریابی مناسب و تکمیل برخی زیرساخت‌ها،  می‌توان صادرات سنگ‌های فرآوری شده را به‌راحتی انجام داد.

یک کارشناس مدیریت می‌گوید:  پیشرفت و توسعه صنعت و به اصطلاح صنعتی شدن نیازمند فاکتورهایی است که نبود هر کدام از آن‌ها روند صنعتی شدن را کند می‌کند و گاهی اوقات آن را سال‌ها به تأخیر می‌اندازد.  یقینا مهمترین معضل و آسیب در حوزه توسعه یافتگی شهرستان،  معضل خام فروشی و فقدان صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات تولیدی در شهرستان است.

زاهد خسروی ادامه می‌دهد:  سال‌هاست بحث احداث کارخانه سیمان در دیواندره مطرح است، در ابتدا با ارائه مجوز به یک نفر غیر بومی  مردم انتظار احداث کارخانه در منطقه را کشیدند، بعد از اعلام ناتوانی فرد مورد نظر مجوز دیگری به فرد بومی برای احداث کارخانه سیمان داده شد، زمستان ۹۴ این محل احداث کلنگ زنی شد و طبق اعلام در آن موقع قرار بود ۳ سال مراحل ساخت به پایان برسد اما با گذشت ۲ سال روند احداث چشم‌گیر نیست.

وی می‌افزاید:  در کردستان سرمایه لازم در بین خود مردم وجود ندارد وسرمایه‌گذاری  لازم در صنایع و معادن توسط دولت و بخش خصوصی آن‌چنان که باید و شاید صورت نگرفته است و همین عوامل باعث شده است که صنعت نیز به میزان مناسبی رشد نکند و از دیگر دلایل عدم پیشرفت مناسب صنعت در دیواندره کمبود نیروی انسانی متخصص در سالیان گذشته بوده است  که نیروی لازم پرورش یافته وجود نداشته است.

خسروی بیان می‌کند:  سنگ‌های آهن،  آهک و تزیینی با وجود اینکه یکی از قطب‌های مهم اکتشافات معدنی کردستان است از طریق تریلرها از روستاهای استان خارج شده و تنها گرد و غبار،  آلودگی صوتی و تصادفات جاده‌ای ناشی از تردد این تریلرها نصیب ساکنین کردستان از این سرمایه‌های طبیعی و خدادادی  می‌شود و مهمتر اینکه همین اکتشافات معدنی پس از فرآوری محصول با قیمتی چند برابر و مضاعف به خودمان بازگردانده شده و در ساختمان‌سازی به کار می‌بریم.

سرپرست امور معادن سازمان صنعت،  معدن و تجارت کردستان می‌گوید:  در حال حاضر ذخیره قطعی ۱۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کردستان ٦۱٠ میلیون تن است.  در سال گذشته در کردستان در حدود ۲ هزار و ۱٠٠ کیلوگرم طلا تولید شده است که این مقدار در واقع بیش از ٦٠ درصد طلای تولیدی در کشور است.  لذا با این میزان ظرفیت و پتانسیل در کردستان باید جایگاه معدنی ما در کشور و دنیا پیشرفت کند.

مهدی مرادی ادامه می‌دهد:  کردستان بهشت معادن است و در بحث پهنه اکتشافی باید وارد فازهای جدیدی شویم و کانسارهای زیرزمینی جدیدتری را اکتشاف نماییم.  راه‌اندازی زنجیره فولاد و ایجاد واحدهای فرآوری معادن در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و بازگشت ارزش افزوده این معادن به استان در حال برسی است.

به گفته این مسئول،  در استان کردستان بالغ بر ۹۸۲ هزار تن ذخیره قطعی «باریت» و در حدود ۳ میلیون و ۶۵ هزار تن ذخیره احتمالی وجود دارد که کردستان را در زمره مناطق برخوردار از این ماده باارزش قرار داده است.  با جلوگیری از خام فروشی این ماده با ارزش می‌توان به جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی،  ایجاد اشتغال پایدار،  ایجاد ارزش افزوده،  ایجاد صنایع مرتبط با فرآوری باریت و امکان صادرات باریت فرآوری شده،  دست پیدا کرد.

وی می‌افزاید: کردستان با دارا بودن یک و ۷۵صدم درصد ذخایر معدنی سنگ‌های تزیینی کشور،  اقدام به پوشش کامل داده‌های ماهواره‌ای نمودیم و عملیات موفق ژئوفیزیک هوایی هم در سال ۸۳ در منطقه سقز انجام شده است.

مرادی بیان می‌کند:  کردستان با دارا بودن ۲ و نیم درصد ذخایر سنگ آهن کشور می‌تواند نقش به‌سزایی را در افزایش تولید فولاد در کشور داشته باشد.  لذا با توجه به نیاز سالانه زنجیره فولاد به ۴ و نیم میلیون تن سنگ آهن و با توجه به ذخایر بسیار خوب در استان این زنجیره به طور قطع دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و می‎تواند نقش به‎سزایی را در رونق اقتصادی استان و کشور ایفا نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.