اهواز_ حسن روحانی نام دولت خود را محیط زیستی گذاشت و انتظار می‌رفت که در این دولت کمی بیش از سایر دولت‌ها که نامی از محیط زیست به زبان نمی‌آورند، به مسایل توسعه پایدار و حفظ محیط زیست توجه شود.

قدس آنلاین_ گروه استانها_ لیلا مرگن: حسن روحانی نام دولت خود را محیط زیستی گذاشت و انتظار می‌رفت که در این دولت کمی بیش از سایر دولت‌ها که نامی از محیط زیست به زبان نمی‌آورند، به مسایل توسعه پایدار و حفظ محیط زیست توجه شود.

اما گویا استفاده از عنوان محیط زیست صرفا یک وعده بدون عمل بود.

در ابتدای دولت دوازدهم عیسی کلانتری سکاندار سازمان حفاظت محیط زیست شد. کلانتری در شرح عملکرد خود اعلام کرد که ۸۶ پروژه متوقف شده را به سرانجام رسانده است. پروژه‌هایی مثل پرورش تیلاپیا که بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی قطعا برای کشور خطرساز است ، یکی از پروژه‌های به سرانجام رسیده زمان ریاست کلانتری است! انتقال آب سرشاخه‌های کارون به باغات پسته کرمان نیز پروژه دیگری است که در رزومه کاری وی درج شده است! انتقال آب خزر به سمنان بدون آنکه پروژه‌های بازچرخانی آب در سمنان اجرا شده باشد هم توسط کلانتری که نگران آب ایران است تعیین تکلیف شده و بسیاری از پروژه‌های دیگر که کارفرما قصد دارد با حداقل هزینه آنها را اجرا کند، توسط کلانتری تعیین تکلیف شدند تا تیر خلاص به پیکر محیط زیست ایران وارد شود.

در گام بعدی محمود حجتی که سازمان جنگل‌ها زیر مجموعه این وزارتخانه به حساب می‌آید با دخالت در ساختار این سازمان تلاش کرد این سازمان حاکمیتی را تضعیف کند.

حجتی با انتصاب دو هماهنگ کننده ملی برای آبخیزداری و بیابان زدایی به بهانه مدیریت بهتر این دو حوزه، نیروهایی را در وزارت جهاد کشاورزی به کار ‌گمارد که می‌توانند با موازی کاری در وظایف سازمان جنگل‌ها اخلال ایجاد کنند.

اگر وزیر جهاد کشاورزی حسن نیت داشت، می‌توانست به جای انتصاب هماهنگ کنندگان ملی، در جذب بودجه برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری و بیابان‌زدایی و باز کردن ردیف‌های استخدامی سازمان جنگل‌ها، انجام امور محوله را برای این سازمان تسهیل کند. اما چرا وزیر جهاد کشاورزی تصمیم گرفت که اقدام موازی انجام دهد؟

از سوی دیگر وزیر جهاد کشاورزی تصمیم گرفته است که خداکرم جلالی را از سمت ریاست سازمان جنگل‌ها عزل کرده و به جای وی، خلیل آقایی معاون پارلمانی سابق خود را به عنوان رئیس سازمان جنگل‌ها منصوب کنند.

خلیل آقایی که رشته تحصیلی غیر مرتبط با وظایف سازمان جنگل‌ها دارد، چندان خوش سابقه هم نیست. او در مجلس شورای اسلامی یقه خود را پاره کرد و  قائله‌ای به راه انداخت که تا مدتها نمایندگان مجلس در حال رایزنی برای تعویض وی بودند!

حمدیر خوش سابقه! قرار است سکان یک سازمان تخصصی که مدیریت ۸۵ درصد عرصه‌های طبیعی کشور را به عهده دارد، در دست گیرد. نکته جالب آنکه زمان وزیر جهاد کشاورزی هم قصد دارد ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی شیب‌دار را برای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه تبدیل به باغ کند.

هرچند که گفته می‌شود، باغات شیبدار در مستثنیات مردم ایجاد می‌شود اما آمارهای وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد حداقل ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی در جریان اجرای برنامه ششم، به باغ تبدیل خواهد شد!

چندی پیش خداکرم جلالی مخالفت خود را با تغییر کاربری اراضی شیب‌دار اعلام کرده بود و به نظر می‌رسد این انتصاب در راستای تحقق هدف حجتی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی به قیمت افزایش سطح زیر کشت باشد.

با روی کار آمدن آقایی به نظر می‌رسد پازل تخریب محیط زیست در دولتی که عنوان محیط زیست را با خود یدک می‌کشد، تکمیل خواهد شد!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.