سنندج- وجود جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه یکی از مهم‌ترین علت‌های ورود گردشگر به آن منطقه است. گردشگری یکی از رویکردهای جدید توسعه اقتصادی هر منطقه و استان در حال توسعه است و از مفیدترین راهکارهای مورد توجه می‌توان رونق‌بخشی به مناطق روستایی را نام برد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- محمدتوفیق مشیرپناهی: وجود جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه یکی از مهم‌ترین علت‌های ورود گردشگر به آن منطقه است.  گردشگری یکی از رویکردهای جدید توسعه اقتصادی هر منطقه و استان در حال توسعه است و از مفیدترین راهکارهای مورد توجه می‌توان رونق‌بخشی به مناطق روستایی را نام برد.  توسعه پایدار گردشگری روستایی و مدیریت خردمندانه نیازمند برنامهریزی است.  اورامان از مناطقی است که همواره مسیر گردشگران به روستاهای آن چه گردشگری تابستانی و چه گردشگری زمستانی است.  معماری ویژه و بکر،  برگزاری آیین‌های فصلی،  اِلمان‌های زیبای فرهنگی در جلوه‌های لباس و غذا و...  از جاذبه‌های متعدد این منطقه کهن و با پتانسیل بالا است.

شاید کمتر کسی باشد که  به اورامان سفر نکرده یا حداقل از دور یا نزدیک نام آن را نشنیده باشد.  واژه اورامان یا هورامان به معنای «جایگاه اهورامزدا» و «سرزمین اهورایی»  است که شامل منطقه وسیعی از مناطق کردنشین است که بخشی از آن در داخل خاک عراق و بخشی بزرگ دیگر آن در ایران واقع شده است.  آن بخش از اورامان( با مرکزیت شهر اورامان تخت) که در داخل استان کردستان است،  در ۷۵ کیلومتری شرق شهرستان مریوان و ۵۰ کیلومتری شمال سروآباد قرار دارد و یکی از زیباترین مناطق استان کردستان می‌باشد.   

وجود رودخانه‌ بزرگ سیروان،  جنگل‌های وسیع با درختان بلوط،  زبان‌گنجشک(ون)،  مازو،  زالزالک،  آلبالوی جنگلی،  بادام و انار وحشی(وسعت جنگل‌های منطقه مریوان و اورامان بالغ بر ۱۸۵۰۰۰ هکتار می‌باشد)،  باغ‌های گردو،  توت،  انگور و گلابی،  چشمه‌های خروشان و پرآب،  آبشارهای مختلف،  آرامگاه پیرشالیار،  آرامگاه کوسه‌هجیج،  ییلاق‌های زیبای تابستانی،  معماری منحصر به فرد(خشکه‌چین) و خانه‌های پلکانی،  صنایع دستی زیبا،  مراسم‌ و آیین‌های ویژه(جشن عروسی پیرشالیار،  مراسم کومسای و... )،  آب و هوای بی‌نظیر،  روستاهای زیبا و  دیدنی همچون:  کماله،  درکی،  دزلی و...  تنگه شگفت‌انگیز دربند دزلی،  آسیاب‌های آبی،  فرهنگ،  زبان و موسیقی غنی اورامی،  نزدیکی به شهر توریستی ـ تجاری و مرزی مریوان و دریاچه آب شیرین زریوار(یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین جهان با مساحت حدود ۷۲۰ هکتار)،  نزدیکی به روستاهای گردشگری ـ زیارتی پالنگان و نوگل(محل نگهداری یکی از ۴ قرآن نوشته شده بر پوست آهو در صدر اسلام) و صدها جاذبه‌ی دیگر،  اورامان را به یکی از زیباترین،  پر کشش‌ترین و پربیننده‌ترین مناطق غرب کشور تبدیل نموده است.

با وجود پتانسیل‌های‌ بالای گردشگری در اورامان،  متأسفانه اقدامات انجام گرفته جهت ایجاد زیرساخت‌های اصلی توسعه صنعت گردشگری کافی و مؤثر نبوده و فقدان راه‌های مواصلاتی ایمن،  مهمان‌پذیرها و استراحت‌گاه‌های بین‌راهی،  سرویس‌های بهداشتی مناسب،  موزه و مراکز فرهنگی و نمایشگاهی جهت معرفی آثار منطقه،  راهنماهای آموزش‌دیده‌ محلی،  رستوران‌های مدرن و بهداشتی و...  کاملاً محسوس می‌باشد.

با توجه به محروم بودن اورامان از هرگونه سرمایه‌گذاری صنعتی و عدم امکان کشاورزی و دامداری(به دلیل سنگی بودن جنس زمین)،  در صورت  گسترش و تقویت صنعت گردشگری،  می‌توان شاهد زدودن غبار فقر از چهره‌ مردمان سخت‌کوش و نستوه این منطقه و تبدیل اورامان به یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور بود و این امر محقق نخواهد شد،  مگر با برنامه‌ریزی،  همت و تلاش دلسوزانه‌ی مسئولان ذیربط.  بحث ثبت جهانی اورمان در نزدیک به دو سال اخیر و تلاش‌هایی که مدیریت «پایگاه و منظر فرهنگی اورامان» در جهت ثبت جهانی انجام می‌دهد،  خودبه خود به مسیر گردشگری اورامان و روستاهای هدف گردشگری کمک می‌کند.  اورامان با وجود توپوگرافی خاص،  در فصل زمستان پذیرای گردشگری زمستانی با برگزاری آیین پیرشالیار در نیمه اول بهمن و هتل‌های با معماری تماما خشکه‌چین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.