شهرکرد-رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال و بختیاری گفت: در زلزله کرمانشاه در حق سازمان نظام مهندسی ساختمان بی انصافی بزرگی صورت گرفت چراکه چند ساختمان شاخص همچون بیمارستان آسیب دیدند که هیچ ربطی به این سازمان ندارد.

نظام مهندسی در ساخت بیمارستان سرپل ذهاب هیچ نقشی نداشت

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، اردشیر بنائی روز شنبه به مناسبت روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه خسارت زلزله یک امر پیش بینی شده است،تصریح کرد: هزینه های ساخت سازه های مقاوم و ضد زلزله بسیار بالاست که در اغلب ساخت و سازها این موضوع رعایت نمی شود.

وی افزود: در اجرای هر ساختمانی سه اصل طراح، مجری و ناظران مهم است که هر سه این اصول باید رفتار مهندسی داشته باشند.

بنائی خاطر نشان کرد: در زلزله کرمانشاه ساختمان‌هایی وجود داشت که دارای طراحی مناسبی بودند اما در اجرا و نظارت مشکل داشتند.

وی خاطر نشان کرد: در زلزله کرمانشاه در حق سازمان نظام مهندسی ساختمان بی انصافی بزرگی صورت گرفت چراکه چند ساختمان شاخص همچون بیمارستان آسیب دیدند که هیچ ربطی به این سازمان ندارد.

 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان افزود: نظام فنی و اجرایی دولت که سازمان برنامه و بودجه متولی آن است ناظر بر ساخت و سازهایی همچون بیمارستان یا خوابگاه هستند.

بنائی گفت:اگر در ساخت و سازها همه عوامل بر اساس اصول مهندسی پیش برود درصد خسارت وارد شده به ساختمان در موقع زلزله بسیار پائین است.

بنائی با اشاره به اینکه در طراحی ساختمان در هنگام وقوع زلزله مبنا بر این نیست که هیچ خسارتی ایجاد نشود تصریح کرد: در منطقه سرپل‌ ذهاب به دلیل اینکه ساختمان‌ها نوساز بودند تلفات انسانی کمتری داشت که نقش مهندسی در امر ساخت و سازها را نشان می‌دهد.

 وی گفت:درزمینهٔ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله در چهارمحال و بختیاری اقدامات زیادی صورت گرفته است.

بنائی افزود: ساختمان‌ها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند، ساختمان‌هایی که استحکام لازم را دارند، ساختمان‌هایی که به هیچ وجه قابلیت استحکام سازی ندارند و ساختمان‌هایی که قابلیت استحکام بنا را دارند اما این کار هزینه‌های زیادی در بر دارد که در استان از هر سه دسته ساختمان وجود دارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی بعنوان تنها سازمان تخصصی در زمینه ساختمان آمادگی دارد در هر سازه ای طبق مقررات ملی ساختمان یک طرح را اجرایی کند اما متاسفانه در بسیاری از ساخت و سازها مباحث مقررات ملی ساختمان اجرایی نمی شود.

وی افزود: اگر ساختمانی بر اساس مقررات ملی ساختمان، ساخته شود هیچ نیازی به مقاوم سازی ندارد.

بنائی اظهار کرد: هر ساله مبالغ زیادی صرف برگزاری همایش های تخصصی ساختمان می شود اما در عمل هیچ تغییری را شاهد نیستیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده هم در شهرکرد و هم در روستاهای استان گفت: ساخت مسکن مهر با حداقل قیمت و احداث این ساختمان‌ها از طریق تعاونی‌هایی که هیچ‌گونه تجربه مهندسی ندارند ازجمله مشکلات این سایت‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.