گرگان- مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: یکی از چالش های بخش استان این است که پتانسیل آب استان پاسخگوی نیاز فعلی و آتی نیست و هدر رفت آب در بخش های مختلف مصرف بالاست.

پتانسیل آب گلستان پاسخگوی نیاز فعلی و آتی نیست

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی نظری با بیان این که ۶۰ درصد استان ما خشک و مابقی معتدل خزری است گفت: میزان بارندگی در استان گلستان ۴۵۰ میلی متر است که تقریبا نصف متوسط جهانی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: طبق آمار های موجود میزان بارش های استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش و ۷/۲ دهم درصد نسبت به دراز مدت کاهش داشته است. البته این بدان معنا نیست که شرایط کنونی مطلوب است چرا که سال گذشته ۳۸ درصد کاهش نسبت به سال ماقبل آن  با کاهش بارش ها رو به رو بودیم.

وی افزود: حجم مخازن سدهای استان، ۲۶۸ میلیون متر مکعب است که سال گذشته در همین مقطع زمانی ۳۵ درصد آبگیری شده بود ولی در سال جاری به علت کاهش بارش ها حدود ۱۱ درصد حجم سدهای استان آبگیری شده است.

نظری افزود: دررودخانه های استان هر چه جلوتر می رویم آورد رودخانه های ما کمتر می شود. در اترک ۸۷ درصد کاهش آورد داریم. در گرگانرود و قره سو هم کاهش آورد داریم. سطح آب زیرزمینی سال آبی جاری ما کاهش یافته و این نشان دهنده برداشت بیش از حد از سفره های  سطح آب زیرزمینی استان است.

نظری تصریح کرد: در سفره کم عمق ۱۷۱ میلیون متر مکعب بیشتر بیش برداشت داشتیم. در آبخوان عمیق مان ۵۴ میلیون متر مکعب بیش برداشت اضافه داشتیم.

وی با بیان این که سرانه مصرف آب استان از متوسط کشوری هم کمتر است، گفت: سرانه آب استان ۱۴۰۰ است که از متوسط کشور هم کمتر است.

نظری تصریح کرد: پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی است، که ۹۶۰ میلیون متر مکعب آن قابل برنامه ریزی است ولی آن چه تخصیص داده شده یک میلیارد و ۲۰۸ میلیون متر مکعب است. پتانسیل آب سطحی استان نیز  یک میلیارد و ۲۳۵ میلیارد متر مکعب است که ۷۱۵ میلیون متر مکعب آن قابل برنامه ریزی و ۸۸۶ میلیون متر مکعب تا الان برنامه ریزی شده است.

وی با بیان این که ۸۷ درصد تخصیص آب استان کشاورزی، ۱۰ درصد شرب و ۳ درصد صنعت است، بیان کرد: زمانی بود که عرضه بیش از تقاضا بود وهیچ مشکلی وجود نداشت. در مقطعی عرضه مساوی تقاضا بود. زمانی هم عرضه کمتر از تقاضا بود و ما الگوی مصرف تعریف کردیم. در حال حاضر عرضه همواره کمتر از تقاضا است که بحث تخصیص را مطرح کردیم. عصر فعلی عصر مدیریت عرضه و مصرف توامان است.

نظری با مقایسه جمعیت، تعداد چاه و حجم برداشت آب زیرزمینی در ابتدای انقلاب اسلامی ومقطع کنونی گفت: در سال ۵۹ جمعیت استان ما ۷۹۰ هزار نفر بوده است و هم اکنون به ۱ میلیون و ۸۶۵ هزار نفر رسیده است منتهی تعداد چاه های ما در آن زمان ۳ هزار حلقه  و در حال حاضر به ۳۶ هزار حلقه چاه رسیده است. میزان برداشت ما در سال ۵۹ حدود ۶۳ میلیون متر مکعب بوده و هم اکنون به ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب که عملا در حال برداشت ۹۵ درصد از آب زیرزمینی استان هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.