نمی‌توان گفت اتفاقات منطقه باعث ایجاد یک اتحاد استراتژیک بین ترکیه، روسیه، ایران، و اهداف بلند مدت آنها را با هم منطبق کرده است اما به راحتی می توان ادعا کرد که شرایط این کشور به هیچ وجه یادآور حتی دو سال قبل نیست.

لزوم عبور از اتحاد سیاسی و تقویت روابط اقتصادی

قدس آنلاین- نمی‌توان گفت اتفاقات منطقه باعث ایجاد یک اتحاد استراتژیک بین ترکیه، روسیه، ایران، و اهداف بلند مدت آنها را با هم منطبق کرده است اما به راحتی می توان ادعا کرد که شرایط این کشور به هیچ وجه یادآور حتی دو سال قبل نیست.  کودتای ترکیه، تحریم روسیه، شکست داعش، کنار زدن تروریست‌های سوریه، اشتباهات دنباله دار عربستان و اتفاقات آمریکا و خطاهای مکرر کاخ سفید، نه تنها اتحاد نانوشته کشورهای نامبرده را افزایش داد بلکه به آنها قدرت جدیدی برای غلبه بر مشکلات داد.

وزیرخارجه روسیه دراین خصوص گفته است: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بارها اعلام کرد که اهداف و منافع این سه کشور صد در صد منطبق نیستند اما بر طبق رویکردهای متنوع هر یک از آنها بر جوانب مختلف اوضاع سوریه، ما قطعا بر همبستگی صد در صد جهت پیروزی بر تروریسم و حفظ تمامیت ارضی، حاکمیت جمهوری عربی سوریه، تامین هماهنگی بین تمام اقوام و ادیان آن تکیه می کنیم.

لاوروف تصریح کرد:چنین علائق مشترک، فعالیت موثر پیگیرانه را در چارچوب روند آستانه تامین می کند، در این راستا برای اولین بار در تاریخ، روسیه - ایران - ترکیه اجلاس سوچی را برگزار کردند و در این اجلاس ابتکار برگزاری کنگره گفت وگوی ملی سوریه پیشنهاد شد.

وی ادامه داد: من نمیخواهم پیشگویی کنم، اما معقولانه است که باید از اتحاد سه کشور روسیه، ایران و ترکیه دستگاه ثابت و ساختاری را با دبیرخانه و بروکراسی تاسیس کنیم، به احتمال زیاد هر اتفاقی به موقع خود بوقوع می پیوندد، اما در کل مسائل معاصر جهانی طوریست که نیاز به ائتلاف انعطاف پذیر و نه تشکیلات بروکراسی منجمد، جهت واکنش موثر و عملیاتی به چالشهای معاصر دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه با بیان اینکه بریکس نیز سازمان نیست بلکه اتحادیه ای است که بدون هیچ دبیرخانه ای توسعه یافت، افزود: فعالیت های بریکس از طریق کشور رئیس تامین می شود. بلاورس، روسیه، ترکیه و ایران نظیر کشورهای عضو بریکس ابدا در سطح هماهنگی یکسانی قرار ندارند، اما اینهم اتحادیه منجمدی نیست.

شاید به همین دلیل باشد که آسوشیتدپرس سال پیش در مقاله ای ضمن پیش بینی آینده سوریه، با اشاره به اتحاد خوب ایران، روسیه و ترکیه، ایالات متحده را تنها تماشاگر تحولات سوریه دانست و نوشت: آسوشیتدپرس در ادامه افزود: «آمریکا پس از سال‌ها ناکامی در پایان دادن به خونریزی‌ها در سوریه، اکنون فقط به تماشاگر جنگ داخلی سوریه تبدیل شده است.» این خبرگزاری به همین خاطر، از دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد. قرار است «دونالد ترامپ» تا دو هفته دیگر جای اوباما را در کاخ سفید بگیرد.

«اشرف یلینکیلیچلی» تحلیلگر مسائل اوراسیا هم به دیلی صباح گفته است: «از آنجا که کاملا روشن است که کشورهای غربی هیچ علاقه و اراده ای برای حل بحران سوریه ندارند، روسیه، ایران و ترکیه بازیگران اصلی به شمار می آیند که به صورت بالقوه توان پایان دادن به بحران در سوریه را دارند.»

لزوم تقویت اتحادیه اقتصادی

اکنون که شرایط سوریه کمی آرامتر شده و عملا داعش روزهای بدی را پشت سر می‌گذارد به نظر می رسد سه کشور نام برده باید از اتحاد خود برای گام های مهمتری من جمله ورود به مسایل اقتصادی و گسترش اعضای اتحادیه حرکت کنند. شاید به همین دلیل است که لاوروف هم گوشه چشمی به مسایل اقتصادی بین سه کشور نشان داده و گفته است: ین ما واقعا منافع اقتصادی، انرژی و مالی مشترک وجود دارد و خواهد داشت، زیرا هر سه کشور به دلایل قابل فهمی نمی خواهند به نظام مالی – ارزی جهان معاصر که بواسطه آمریکا کنترل می شود، وابسته باشند. به همین دلیل در روابط اقتصادی بین ما با ترکیه و ایران، تلاش در جستجوی امکان استفاده از ارز ملی را دنبال می کنیم.

حجم مبادلات تجاری بین ایران و قفقاز شمالی در ۹ ماهه امسال به بیش از ۴۱ میلیون دلار رسیده است. لف کوزنتسف وزیر امور قفقاز شمالی روسیه گفت: ما باید برنامه های آموزشی و فرهنگی مشترک با ایران که منجر به شکل گیری صنعت گردشگری در دو کشور شود را توسعه دهیم.

این مقام روس خاطرنشان کرد: ما در مورد ایجاد منطقه تجاری آزاد بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران گفتگو کرده ایم که این اقدام برای تحکیم مناسبات تجاری- اقتصادی دو کشور بسیار مهم است.

چندی پیش در سفر رئیس مجلس کشورمان به روسیه هم موضوع اقتصادی در دستور کار جدی طرفین قرار گرفت. رمضانعلی سبحانی‌ فررییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه تقویت روابط اقتصادی ایران و روسیه را از مهمترین اهداف نشست کارگروه پارلمانی دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی ایران و روسیه هم نیازمند تصویب قوانین و مقررات جدید و هم نیازمند تسهیل روابط اجرایی هستیم که با عملیاتی شدن توافقات کارگروه پارلمانی ارتباط بین دو ملت در حوزه اقتصادی نیز وضعیت فعلی خارج و سطح آن ارتقاء معناداری خواهد یافت.

آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه هم گفته است: روسیه در سال ۲۰۱۸  از طریق سازمان "پروم سیریو ایمپورت" از ایران ۵ میلیون تن نفت خریداری خواهد کرد. این درحالی است که در ماه سپتامبر سال جاری ایران تنها یک تانکر نفت به روسیه فروخت.

ظهور قدرتهای جدید

لاوروف روز جمعه در جلسه شورای فدراسیون (مجلس سنا) گفت: در روابط اقتصادی با ایران و ترکیه تلاش می کنیم و از شیوه هایی ازجمله در پرداخت های مالی استفاده کنیم که بر واحدهای پول ملی این کشورها استوار باشد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از سخنان وزیر خارجه روسیه نوشت: همکاری های سه کشور در عرصه انرژی هم مستقل از شرایط تحمیلی آمریکا بنا خواهد شد. وی ادامه داد: ایران، روسیه و ترکیه نمی خواهند به ساختار مالی جهانی که از سوی آمریکا کنترل می شود، وابسته باشند. آمریکا با کنترل این ساختار تلاش می کند، با موقعیت برتر خود بقیه کشورها را تحت فشار قرار دهد. چین هم از این وضعیت ناراضی است.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» گابریل وزیر خارجه آلمان هم چندی پیش با بیان این‌که چین نفوذ قابل توجهی در آفریقا داشته و در عین حال روسیه، ایران و ترکیه در شکل‌گیری تحولات خاورمیانه نقش مهمی ایفا کردند، گفت: «می‌بینیم که رقبا خواب نیستند.»

وزیر خارجه آلمان با توصیف نشست ماه گذشته روسای جمهور ایران، روسیه، و ترکیه در سوچی به نشانه ظهور مجدد امپراتوری‌های قدیمی گفت: «قدرت‌های بزرگ که در سوچی با هم ملاقات کردند، دوستان هم نیستند اما اشتراکاتی دارند. هرکدام آن‌ها عظمت تاریخی خود را در داخل و خارج از کشور ترویج می‌دهند و تفاوتش با ما این است که آن‌ها از سرمایه خود استفاده می‌کنند تا به واقع آن را به غرب نشان دهند.»

او در ادامه اظهار داشت: «آن‌ها آماده‌اند برای مبدل شدن به یک قدرت بزرگ هزینه بپردازند... آن‌ها زیان‌های اقتصادی، تنش‌های دیپلماتیک، جریمه‌های مالی، تحریم‌ها و بسیاری از این موارد را تحمل کردند تا از ادعایشان در زمینه رهبری منطقه‌ حمایت کرده و حاکمیت ملی خود را اثبات نمایند.»

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.