کرج- رییس شورای اسلامی استان البرز با گلایه از اینکه فقط شعار مدیریت واحد و یکپارچه خدمات شهری داده شده گفت: دولت تمایلی به واگذاری اختیارات خود به شوراها ندارد.

دولت تمایلی به واگذاری اختیارات خود به شوراها را ندارد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، نادر ایزدبین در نشست خبری که پیش از ظهر امروز یکشنبه در سالن جلسات استانداری برگزار شد با بیان اینکه تصدی ۲۳خدمات از جمله بانک ها، پلیس راهنمایی و رانندگی و دیگر ارگان های خدماتی  قرار بود به شوراها واگذار شودگفت: متاسفانه رویکرد مدیریت های دولتی در این خصوص متفاوت است.

نادر ایزدبین افزود: دولتها با هر شعاری که آمده باشند در طول مسیر خدمت، رویکردی نداشته اند که بخواهد از قدرت و امپراتوری شان کاسته و به شوراهای محلی و پارلمانهای محلی تعویض اختیار کنند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر عملکرد شوراها بعضا دخالت در امورشهرداری ها است و حوزه های اجتماعی و خدمات رسان دیگر را رصد نمی کنند.

 ایزدبین با بیان اینکه در استان البرز مشکلات عدیدهای در زمینه ادارات خدمات رسان  از قبیل آموزش پرورش، آب و فاضلاب و سایرادارات وجود دارد، گفت: در پارلمان شهری مطالبات مردمی رسیدگی جدی نشده است  و در این خصوص شورا ها  برای ورود نخبه ها به پارلمان شهری دچارمشکل  هستند چراکه عملکرد ضعیف شوراها  در جهت برآوردن مطالبات مردمی را شاهد بوده اند.

رئیس شورای اسلامی استان البرز با بیان اینکه نخبگان به علت عملکرد نامناسب شوراها تمایلی به مشارکت ندارند افزود:دولت تمایل  به واگذاری تصدی هایی که در برنامه سوم، چهارم وپنجم توسعه تاکید شده بود ندارد و حتی یکی از این اختیارات وتصدی ها را هم واگذارنکرده است.

 ایزدبین تصریح کرد: فقط شعار مدیریت واحد و یکپارچه خدمات شهری داده شده به همین علت نخبگان شوراها را قوی وپویا  ندیدند.

 وی افزود: در استان البرز علی رغم زحماتی که در شوراهای شهرستان و شورای استان صورت گرفته است به علت قوانین ناقصی که  وجود دارد  عملکرد مناسبی را  نداشته ایم و در حقیقت مسئولان استانی شورای استان ها را  به دیده یک شورای پویا نگاه نمی کنند.

ایزدبین با اعلام  اینکه در این زمینه باید فرهنگسازی شود، افزود: بایستی به مسئولین بقبولانیم  و مطالبه گر باشیم  تا دولت وظایف پارلمان های محلی را به آنها واگذار کند.

رئیس شورای استان البرز  با بیان اینکه این نظارت به طور صدر صد در خیلی از استانها از جمله استان البرز نهادینه نشده است، گفت: شورای استان ها می توانند از استاندار و مقامات استانی و کشوری مطالبه داشته باشند و طبق قانون اساسی موظف هستند وزرا و استاندارها جوابگو  باشند اما این نقش هنوز خیلی پررنگ نیست.

وی افزود: در برنامه ریزی های استانی مطابق قانون، شوراهای عالی استان ها در رده کشوری و شوراهای عالی استان در رده استانی در شورای برنامه ریزی استان حضور داشته باشندو رئیس شورای  استان یکی ار اعضای ثابت شورای برنامه ریزی استان می باشد.

ایزدبین با اشاره به اینکه این قانون در سال ۸۶ تصویب شد اما متاسفانه  در دوره جدید خدمات شورای استانها احصا نشده افزود: طبق قانون این شورا می تواند بر بسیاری از خدمات قانونی  که شورای برنامه ریزی استان ها  در زمینه بحث های عمرانی، فرهنگی، افزایش سرانه ها در شهرها  دارند نظارت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین   شورای برنامه ریزی باید پیشنهادات خود را  به شورای استان ارائه دهد و در حقیقت باید نظر شورای شهرستان و شورای استان را بدانند.

ایزدبین خاطر نشان کرد: افرادی که صندلی های شورا را اشغال می کنند مطالبه گر نیستند که در این بحث هم شوراها  وهم دولت  مقصر بوده و تمایلی ندارند تا این مهم صورت بگیرد.

ایزدبین با بیان اینکه  یکی از شعارهای دولت تدبیرو امید مردم سالاری است اما محقق نشده است، گفت: بودجه شورای عالی استانها  بسیار اندک بوده و هزینه های جاری خود را هم پوشش نمی دهد.

رئیس شورای اسلامی استان البرز  در پایان خاطر نشان کرد: ازعضو شورای شهر کرج یکنفر در این شورا شرکت می کنند و در شهرستان های دیگر نیز به این صورت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.