تربت جام ـ منطقه تربت جام از بزرگترین شهرستان های استان خراسان رضوی است که علی رغم تلاش نظام جمهوری اسلامی هنوز غبار محرومیت بر آن نشسته و غیور مردانی از جنس «سیدجعفر هاشمی فر» آستین همت را بالا زده و توانسته چهار دهه از عمر خویش را صرف خدمت به مردم این منطقه کرد تا جایی که به او لقب سردار سازندگی تربت جام داده شده است.

۴ دهه از زندگی ام را صرف رفع محرومیت کردم

به گزارش قدس آنلاین، «سید جعفرهاشمی فر» در عرصه سازندگی تربت جام همواره موفق عمل کرده است و توانسته در این شهرستان به عنوان یک جهادگر خدمات شایسته ای به لحاظ ساخت مدارس و  اماکن خیریه، این شهرستان پیشتاز استان و حتی کشور باشد.

در گفتگو با این مرد سازندگی سعی شده است مختصری از فعالیت های اجتماعی وی به شما خوانندگان عزیز تقدیم شود.

لطفاخودتان را معرفی کنید؟

 سید جعفر هاشمی فر هستم متولد ۱۳۲۵ در تربت جام متولد شدم و در خانواده معمولی به لحاظ اقتصادی و خوشحال هستم چهار دهه از عمر خود را صرف خدمت به مردم و کارهای خیرخواهانه برای محرومان صرف کردم.

چرا همواره شما در قامت یک معتمد نمایان بودید؟

دقیقا همینطور است. اعتماد مردم به یک فرد یک شب به وجود نمی آید بلکه در اوایل شروع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم پای مردم برای کمک به رزمندگان به عنوان مسئول ستاد پشتیبانی جنگ شهرستان تربت جام و ستاد هماهنگی کمیته های پشتیبانی و ارسال کمک به مناطق جنگی فعالیت داشتم و در حقیقت به مشکلات مردم آشنا شدم و این جمله کلیدی را برای شما بگویم نباید اعتماد مردم را سلب کرد و اگر این مورد اتفاق بیفتد هرگز نمی توان با مردم ارتباط برقرار کرد.

برای رفع مشکلات مردم منطقه چه کسانی شما را همراهی کردند؟

لازم است از خدمات شهید علی اکبر دهقان نماینده فقید مردم تربت جام که در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۶۰ که در هفتم تیرماه به شهادت رسید یادی کرده باشیم که این شهید بزرگوار در سالها قبل از انقلاب یک صندوق قرض الحسنه خانگی داشت و به نیازمندان وام می داد و بعد از پیروزی انقلاب و مدیریت این شهید بزرگوار در سال ۱۳۵۹ صندوق المهدی (عج) را تاسیس کرد.

الان این صندوق در چه وضعیتی قرار دارد؟

باتوجه به اینکه در زمان تاسیس این صندوق عضو هیئت امنا آن بودم و با توجه به مشکلات فراوان پیش رو که داشتیم بیش از دو دهه مدیر عامل این صندوق هستم و بعد از گذشت بیش از ۳۶ سال از فعالیت رسمی این صندوق، خوشبختانه با تعدادی کارمند سالانه با اعطای بیش از ۵ هزار فقره وام قرض الحسنه در راستای اقتصاد مقاومتی، به شهروندان خدمات رسانی می نماید.

چه فعالیتی های اجتماعی با کمیته امداد امام خمینی (ره) تربت جام داشته اید؟

از سال ۶۱ با حفظ سمت درآموزش و پرورش، به عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی تربت جام  به مدت ۱۱ سال مشغول به خدمت شدم و توجه به مشکلات خانواده های روستایی بخصوص تهیه جهیزیه برای دخترتان دم بخت با کمک خیرین در اویت کاری خود قرار دادم بطوریکه همین ایده به عنوان یک طرح در کل کشور توسط نهاد کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور مورد قبول واقع شد و الگوی این طرح کشوری از تربت جام شروع شد.

شما برای اولین باردر کشور اقدام به تاسیس خوابگاه های دانش آموزی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) نمودید در این مورد توضیح بفرمائید؟

دور بودن فاصله برخی از روستاها با تربت جام، ترک تحصیل و شناسایی دانش آموزان نخبه مدد جو از دیگر اهداف تاسیس این خوابگاه بود در سال ۱۳۶۹ با کمک خیرمرحوم جعفرنیا اولین خوابگاه دانش آموزی پسران با غذای گرم راه اندازی شد و پس از افتتاح و خروجی مثبت این اقدام باعث شد خیر دیگر به نام رافتی خوابگاه دانش آموزی دیگر برای دخترتان تاسیس کند که در حال حاضر این دو مکان برای خدمات فرهنگی مدد جویان در قالب کلاسهای مشاوره، کار آفرینی، سبک زندگی اسلامی و اردو های فرهنگی فعالیت می کند.

در حال حاضر شما همچنان مثل گذشته با فعالیت های اجتماعی همراه هستید پروژه مصلی الغدیر را چه زمانی به اتمام می رسانید؟

این پروژه بزرگ فرهنگی نماز جمعه از سال ۱۳۷۶با خرید چند قطعه زمین با مشارکت مالی مردم شروع شد و باحمایت مردم بیش از سی هزار متر مربع زمین خریداری شد و درحال حاضر با پیشرفت ۹۵درصدی به مساحت ۷ هزار مربع پذیرای نماز گذاران در روز جمعه می باشد و امیدواریم با کمک مردمی سالن های چند منظوره فرهنگی در سالهای آینده به بهره برداری برسد ومردم این شهر مرزی صاحب یک مصلی کردند.

در عرصه جهاد مدرسه سازی موفق عمل کردید تاکنون چند مدرسه راه اندازی کرده اید؟

در طول این مدت خدمت موفق به احداث بیش از ۳۰ مدرسه ۲ تا ۵ کلاسه و نمازخانه در شهر و روستا با مشارکت صد در صدی مردم بدون کمک مالی دولت و همکاری خیرین انجام شده ایجاد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.