معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور خبر داد و گفت: باید دایره اعتبارات فضای نوسازی مدارس را افزایش دهیم.

۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم

قدس آنلاین- معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی در کشور خبر داد و گفت: باید دایره اعتبارات فضای نوسازی مدارس را افزایش دهیم.

محمد تقی نظرپور در گفت و گوی اختصاصی با قدس در تشریح این خبر افزود: برای رسیدن به استاندارد قابل قبول به ازای هر دانش آموز در کشور ۳ متر مربع سرانه فضای آموزشی کم داریم که اگر این رقم را در ۱۳ میلیون؛ یعنی به تعداد دانش آموز ضرب کنیم رقمی حدود ۴۰ میلیون متر به دست می‌آید.

وی با ابراز خرسندی از کیفیت مناسب مدارسی که طی دو دهه اخیر در کشور ساخته شده‌اند، گفت:در حادثه زلزله کرمانشاه با وجود تخریب بسیاری از منازل مسکونی، هیچ مدرسه نوسازی دچار آسیب نشده است. البته این به معنی مقاوم بودن همه مدارس کشور نیست. در واقع حدود ۱۱ درصد از مدارس طول عمربالایی دارند و باید مقاوم سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه هنوز در برخی از مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته مثل استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان غربی، شاهد فعالیت مدارس خشت و گلی هستیم، گفت: طبق برنامه تعیین شده باید این گونه مدارس تا پایان سال ۹۷ حذف شوند.

نظرپور بدون اشاره به میزان بودجه مورد نیاز برای نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی و تجهیز مدارس، تصریح کرد: باید دایره اعتبارات این حوزه را افزایش دهیم و برای این منظور نیز ضروری است تا با هموار سازی بسترها از تمام ظرفیت‌های افراد خیر، مؤسسات، صنایع و شرکت‌ها استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت آموزش و پرورش چه برنامه‌ای برای تغییر کاربری مدارسی که به علت نبود دانش آموز به تعداد کافی تعطیل شده‌اند، دارد؟ گفت: برای بعضی از مدارس که به دلیل افزایش مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ تعطیل شده‌اند، کار خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم، اما برای برخی از آن‌ها که ظرفیت تغییر کاربری دارند، وارد مذاکره با نهادهای مسئول مثل شورا روستا یا مدیریت شهری شده‌ایم. حتی قرار شد تعدادی از آن‌ها که مورد نیاز آموزش و پرورش نیستند برای کارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود هنوز تغییر کاربری این گونه مدارس به صورت رسمی اتفاق نیفتاده است.

.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.