۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 580688

تورم انتظاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی وارد بازار شد تا در نخستین قدم با شائبه گرانی بنزین نرخ تورم گروه خوراکی‌ها دو رقمی شود.

بازار به پیشواز گرانی بنزین رفت

قدس آنلاین- تورم انتظاری افزایش قیمت حامل‌های انرژی وارد بازار شد تا در نخستین قدم با شائبه گرانی بنزین نرخ تورم گروه خوراکی‌ها دو رقمی شود.

هر چند از مهر ماه صدای پای گرانی بلندتر به گوش می‌رسد، ولی خبر افزایش حامل‌های انرژی سودجویان را مصمم کرده که با تکان دادن جدی تورم خیالی، تک رقمی، سفره مردم را کوچک‌تر کرده و به منفعت خویش برسند.

افزایش قیمت تخم مرغ، مرغ، شیر و لبنیات و... اقلام اساسی است که در دوهفته اخیر رخ داده است. بحث وصل گرانی به بنزین و دلار از قدیمی‌ترین ترفندهای دلالان در بازارمصرف است که در خلأ نظارت و تدبیر مسئولان، هر سال میلیاردها تومان؛ پول مردم را به جیب عده‌ای خاص سرازیر می‌کند.

به گفته عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس، تأثیرات روانی زمزمه‌های افزایش نرخ حامل‌های انرژی سبب رشد قیمت برخی اقلام خوراکی شده در حالی که براساس برنامه باید نرخ تورم تک رقمی باشد.

‌شاهرودی این را هم گفته که می‌توان با ایجاد بازار رقابتی و حذف سوداگران و اعمال نظارت مؤثر سیستمی از گرانی کاذب جلوگیری کرد.

معاون سازمان تعزیرات حکومتی نیز برنامه افزایش قیمت حامل‌های انرژی را از عوامل افزایش قیمت‌ها در بازار دانست و گفته است با سودجودیان که گرانفروشی کنند، برخورد می‌کنیم.

واکنش اقتصاددانان

اما پروفسور صمیمی اقتصاددان درباره تورم انتظاری موجود در جامعه به دلیل افزایش قیمت بنزین به خبرنگار ما می‌گوید: معمولاً در اقتصاد برخی کالاها نقش پیشرو دارند، مثلاً وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا کند حتی اگر چشمگیر هم نباشد از نظر روانی تأثیر زیادی روی قیمت‌ها دارد، چون بقیه عوامل اقتصادی تصمیم می‌گیرند تا جایی که امکان پذیر است، قیمت کالا و خدمات خود را بالا ببرند.

وی ادامه می‌دهد: انتظارات متغیر اصلی در تصمیم گیری‌های اقتصادی است، معمولاً در دور اول ریاست جمهوری در همه کشورها وقتی در قانون بودجه مجوزهایی برای افزایش قیمت داده می‌شود دولت به خاطر ملاحظه حال مردم از این کار امتناع می‌کنند، اما در دوره دوم با توجه به اینکه شرایط قابل تکرار نیست، دست به اقدام می‌زنند، با این حال در کشور ما چون فشار زیادی از نظر هزینه‌ها روی دولت است و درآمدها نیز کاهش یافته، تنها با شائبه گرانی انتظارات تورمی به سرعت شکل می‌گیرد.

وی با تأکید بر لزوم واقعی کردن قیمت‌ها و مبارزه با قاچاق می‌گوید: اگر قرار است قیمت‌ها واقعی شود باید این کار یک بار انجام شود، چون اگر هر بار حتی دو درصد بهای حامل‌ها را افزایش بدهیم، اثر روانی خودش را می‌گذارد و قیمت‌ها را هر بار تا ۴۰ درصد هم بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه دولت ارائه برنامه برای توجیه مردم و جلوگیری از شکل گرفتن انتظارات تورمی است، گفت: به نظر می‌رسد به جای بنزین عادی بهتر است قیمت بنزین سوپر ماشین‌های خارجی را بالا ببرند تا یارانه کمتری نصیب این افراد شود و برنامه هایی از این دست که یارانه را از سبد اغنیا حذف و به سمت طبقه کم درآمد هدایت کند.

اشتباه دولت

بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران هم در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه افزایش قیمت فراورده‌های نفتی اجتناب ناپذیر است، می‌گوید: اشتباه دولت ادامه سیاست پوپولیستی دولت نهم بود که به جای اینکه بتدریج قیمت بنزین را به قیمت جهانی برساند، دست نگه داشت و اکنون دارد این کار را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه برای کم کردن اثر روانی این افزایش‌ها چه باید کرد، ادامه داد: با وجود اینکه افزایش قیمت بنزین برروی تورم اثر گذار است، با این حال اگر دولت نتواند منابع مالی مورد نیاز را از طریق اصلاح قیمت انرژی تأمین کند ناچار به چاپ پول و افزایش پایه پولی خواهد شد که آن وقت تورمی که گریبان کشور را می‌گیرد به مراتب مخرب‌تر از تورمی است که از افزایش بنزین اتفاق می‌افتد، شاید شبیه ونزوئلا که چاپ پول برای جبران کسری‌ها تورم آن‌ها را به ۳۵۰ درصد رساند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.