ایلام- مدیرکل ثبت احوال استان ایلام گفت: بیش از یک میلیون از اسناد سجلی مردم ایلام در پایگاه داده های ثبت احوال جمع آوری و آرشیو شده است.

آرشیو بیش از یک میلیون سند سجلی ایلامیان

به گزارش قدس آنلاین، منوچهر تیموری در نشست خبری با اصحاب مطبوعات و رسانه های استان به مناسبت روز ثبت احوال با بیان اینکه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴ به نام دهه ثبت احوال و آمارهای حیاتی در آسیا و اقیانوسیه نامگذاری شده است، اظهارداشت: آمارهای ثبت احوال در همه کشورها مبنای برنامه ریزی و تصمیم گیری است.

وی با اشاره به اینکه هفته ثبت احوال امسال با نام «ثبت احوال نوین، هویت دیجیتال» نامگذاری شده است، افزود: ثبت احوال در کشور به سمت مکانیزه شدن پیش می رود و صدور شناسنامه و کارت های ملی هوشمند از اولویت های کاری این دستگاه اجرایی است.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام به یک قرن فعالیت ثبت احوال در کشور و ۸۴ سال فعالیت این نهاد در استان ایلام اشاره کرد و بیان داشت: در استان ایلام ۱۲ اداره و یک نمایندگی کار خدمات هویتی و سجلی مردم را انجام می دهند.

منوچهر تیموری با اشاره به آسیب اسناد هویتی مردم دو شهرستان مهران و دهلران در زمان جنگ تحمیلی و بازسازی این اسناد توسط ثبت احوال در دوران پس از جنگ تحمیلی، ادامه داد: یکی از مهمترین کارهای ثبت احوال ثبت وقایع حیاتی و سجلی در مهلت قانونی برای همه افراد است که مدت ثبت وقایع ازدواج ۱۵ روز و وفات ۱۰ روز است که ۹۹ و هشت دهم درصد از وقایع حیاتی در ایلام در مهلت قانونی خود ثبت می شوند.

وی عملکرد استان در ثبت وقایع حیاتی را بالاتر از میانگین کشوری عنوان و تصریح کرد: این مهم با همکاری دستگاه های اجرایی همچون شهرداری ها، پزشکی قانونی، دهیاری ها، دانشگاه علوم پزشکی و شوراها به موقع اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهند و وقایع حیاتی در این دستگاه اجرایی ثبت و ضبط می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام به برنامه ۲ ساله این دستگاه اجرایی برای مکانیزه کردن تمامی شناسنامه ها اشاره کرد و افزود: تاکنون در استان بیش از ۱۷۰ هزار جلد شناسنامه افراد بالای ۱۵ سال مکانیزه شده که از این تعداد ۴۰ هزار جلد در ۹ ماهه سال جاری مکانیزه شده، ضمن اینکه ۸ هزار جلد شناسنامه برای زیر ۱۵ سال نیز صادر شده است.

منوچهر تیموری با بیان این مطلب که تبدیل کارت ملی به کارت هوشمند از اولویت این سازمان است، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۵۰ هزار نفر در استان بالای ۱۵ سال هستند و بایستی کارت هوشمند ملی دریافت کنند که از این تعداد ۲۰۰ هزار نفر از آنها، معادل ۴۵ درصد جمعیت واجدین شرایط، کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند.

وی از راه اندازی ایستگاه های سیار کارت هوشمند برای معلولین، جانبازان، سالمندان و روستاهای صعب العبور و دورافتاده با همکاری پست و دفاتر پیشخوان خبرداد و بیان داشت: راه اندازی این ایستگاه های سیار در راستای خدمت به مردم بوده و اینکه ساکنین روستاها و مناطق دور افتاده استان برای هوشمند سازی مدارک سجلی، متحمل مشقت و هزینه های فراوان نشوند.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام به ارائه خدمات آنلاین این دستگاه اجرایی برای بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرایی و بانک های عامل، ثبت اسناد، نیروی انتظامی، دستگاه امنیتی و ... اشاره کرد و گفت: این موضوع باعث جلوگیری از وقوع برخی تخلفات و کلاهبرداری توسط افراد شده و در کاهش جرائم حائز اهمیت است.

منوچهر تیموری با اشاره به آرشیو بیش از یک میلیون از اسناد سجلی و هویتی مردم استان در پایگاه داده های ثبت احوال، بیان داشت: این داده ها در تمامی کشور قابلیت دسترسی داشته و هم استانی هایی که در اقصی نقاط کشور ساکن هستند می توانند با ارائه شماره ملی به اطلاعات هویتی خود دسترسی داشته و دیگر نیازی به حضور در ثبت احوال استان برای احراز هویت و دیگر کارهای اداری نداشته باشند.

وی امیرعلی، حسین، امیرحسین، ابوالفضل، علی، محمد و طاها را بیشترین اسامی انتخابی خانواده ها برای نوزادان پسر عنوان کرد و افزود: در بین اسامی دختران نیز نام های فاطمه، زهرا، زینب، رها و باران اسامی پر کاربردی هستند که خانواده ها برای نام فرزندان خود بر می گزینند.

مدیرکل ثبت احوال استان ایلام به ثبت ۸ هزار و ۸۴ واقعه ولادت و یک هزار و ۸۲۲ واقعه وفات در سال جاری در استان اشاره کرد و گفت: در همین مدت ۴ هزار و ۵ ازدواج و ۶۵۰ طلاق نیز به ثبت رسیده است.

منوچهر تیموری با بیان اینکه در سال جاری ولادت ها نیم درصد افزایش، وفات ۵ درصد کاهش، ازدواج ها ۱۲ درصد کاهش و طلاق ۳ درصد در استان افزایش داشته است، یادآور شد: از نظر طلاق در مقایسه با دیگر استان ها بر اساس شاخص جمعیت جزو استان های آخر کشور هستیم، اما آنچه که قابل تأمل و نگران کننده است، طلاق در ۵ سال اول زندگی است که آموزش زوجین و افزایش مشاوره در بین زوج های جوان را بیش از پیش نشان می دهد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.