قزوین_ زلزله، مهمان ناخوانده ای که چند روزی است مقصدش را شهرهای شمال غربی و قزوین انتخاب کرده و خواب و آرامش را از مردم این شهرها گرفته است.

ارائه آموزش های عمومی سپر بلایی برای حرکت های آرام و خاموش گسل های زمین

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، استان قزوین به لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه ای واقع شده که در حومه و اطراف خود کوهستان هایی را در مناطق مختلف خود به ویژه منطقه الموت و طارم سفلی به خود اختصاص می دهد، وجود چنین شرایطی بی تأثیر در شرایط بحرانی همچون زلزله نیست.

قزوین جزو شهرها و استان های زلزله خیز کشور محسوب می شود و در سال های گذشته نیز شاهد زمین لرزه های گسترده و نتایج تلخ آن از تخریب منازل تا کشته شدن مردم این منطقه بوده ایم.

مسلما وجود چنین شرایطی به توجه و جدیت بیشتری نیازمند است تا مردم بتوانند در این مواقع در آرامش و امنیت به سر ببرند و از تلخی های آن جلوگیری شود.

وقوع زمین لرزه های متعدد مهمان ناخوانده ای که این روزها کم و بیش برخی از روستاها و شهرهای قزوین را از ترس و وحشت بی نصیب نکرده است، وقوع اخیر منطقه تهران و کرج و به ورود ناگهانی آن به شهر قزوین نیز در شب قبل از چله زمستان، مُهر تأییدی بر چنین اتفاقات بود.

در واپسین روزهای پاییز که هرازگاهی صدای آرام زلزله خواب را از چشمان مردم قزوین گرفته بود، مسؤولان در تلاش شدند تا چاره ای را بیاندیشند و آموزش هایی را ارائه دهند؛ وقوع زمین لرزه در این روزها موجب شد تا تمام نیروهای امدادی از اورژانس، مدیریت بحران و هلال احمر دست به دست هم دهند و برای بروز حوادث احتمالی زلزله در آماده باش کامل قرار بگیرند.

یکی از شهروندان قزوینی ساکن محله جنوب شهر قزوین ضمن گفت وگویی با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: زلزله های اخیر در این شهر، آرامش را از ما گرفته و چند روزی است که در استرس وقوع زمین لرزه ای دوباره، خواب آرام بر چشمانمان جاری نمی شود.

زهرا محمدی مشاهده عینی و علنی وقوع زلزله را تأکید و عنوان کرد: در زمان وقوع زلزله اخیر قزوین، در منزل مشغول تماشای فیلم به همراه خانواده بودیم که ناگهان در یک لحظه وقوع زمین لرزه و تکان خوردن سقف اتاق را احساس کردیم و در همان حال بالافاصله در محلی امن قرار گرفتیم.

وی اضافه کرد: وقوع این زلزله موجب شد تا مردم و همسایه ها دچار استرس شده و به خارج از منزل و به سطح کوچه و خیابان پناه ببرند؛ با سرو صدایی که از سطح کوچه و خیابان شنیده می شد، وقوع این زمین لرزه مردم را تا پاسی از شب بیدار نگه داشته بود.

شهروند قزوینی 32 ساله بیان کرد: متأسفانه مناطق جنوبی شهر قزوین به دلیل فرسودگی زیاد، دارای امنیت کمتری است و از مسؤولان درخواست داریم تا برای بروز اتفاق های احتمالی در شرایط بحرانی اقدامات لازم را برای چنین مناطقی انجام دهند.

محمدی ضمن تأکید به برگزاری دوره های آموزشی مقابله با زلزله گفت: اگر مسؤولان توجه جدی در حوزه آموزش های عمومی در نظر بگیرند در بروز حوادث بحرانی شاهد خسارات کمتری خواهیم بود و از طرح هایی که در راستای آموزش همگانی برای کاهش میزان این خسارت ها برگزار شود، استقبال می کنیم.

استاندار قزوین پیش از این و در جلسه ای در استانداری قزوین بیان کرده است: باید بدانیم که در مواقع اضطراری و بحرانی مثل زلزله، سیل و بلایای طبیعی چگونه  اقدام و عمل کنیم و بدانیم که در مواقعی که بحران اتفاق می افتد نیازی به اینکه منتظر دستورالعمل،آئین نامه و دستور وزیر باشیم، نیست.

 عبدالمحمدزاهدی گفت: هیچ دستگاهی حق ندارد در شرایط بحرانی کوتاهی کند بلکه باید با تمامی قوا و امکانات وارد عمل شود و این نیاز به هیچ دستوری از سوی هیچکس نیست و وقتی بحران پیش می آید تمام امکانات و تجهیزات در اختیار ستاد مدیریت بحران است و مدیران حتما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه حادث شدن زلزله در مناطق اطراف و سایر مناطق مختلف ایران هشداری برای ماست، تصریح کرد:باید آمادگی لازم را از هر جهت داشته باشیم چون زلزله بدترین نوع بلایای طبیعی است و به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست لذا باید برنامه اساسی وتوام با تدبیر در این خصوص داشته باشیم.

استاندار قزوین، نخستین قدم در مدیریت بحران را حفظ خونسردی مدیران عنوان و اضافه کرد: مدیران باید قبل از هر اقدامی ستاد مدیریت بحران را تشکیل بدهند، امکانات را بسیج کرده و تقسیم کار صورت بگیرد تا بتوانیم بحران را مدیریت و ساماندهی کنیم.

زاهدی با تأکید بر تأمین امنیت در مواقع بحرانی و زلزله و سایر بلایای طبیعی تصریح کرد:کنترل ترافیک و اطلاع رسانی  صحیح در مواقع بحرانی و اتفاقات بلایای طبیعی بسیار مهم است که باید چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به ضرورت و اهمیت توجه به مقوله مدیریت افکار عمومی اظهار داشت:در زمان وقوع حادثه و بحران باید مراقب فضای مجازی بود که نظام به زیر سوال نرود و باید بتوانیم با اطلاع رسانی،درست،دقیق و سریع افکار عمومی را مدیریت کنیم؛ اطلاع رسانی باید در لحظه اول وقوع حوادث صورت بگیرد و از یک مرکز واحد اطلاع رسانی انجام شود چون در چند ساعت اول نیاز به اطلاع رسانی متمرکز داریم و لازم است در این مواقع  یک نفر بعنوان سخنگو معرفی شود تا در مواقع ضروری اطلاع رسانی کند.

استاندار قزوین مطرح کرد: ساماندهی بافت فرسوده شهرها باید در دستور کار باشد و برای آن برنامه ریزی کرد چون بافت های فرسوده بسیار خطرناک بوده و در اتفاقات بیشترین خسارات متوجه بافت های فرسوده است؛ در بحث سرما زدگی حتما دستگاه ها برنامه ریزی داشته باشد و برای جلوگیری از سرمازدگی باغات، روشهایی وجود دارد که جهاد کشاورزی باید آمادگی لازم را در این خصوص داشته باشد.
 

زاهدی گفت:ساماندهی بافت فرسوده شهرها باید در دستور کار باشد و برای آن برنامه ریزی کرد چون بافت های فرسوده بسیار خطر ناک بوده و در اتفاقات بیشترین خسارات متوجه بافت های فرسوده است.


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: اگر قرار است در هرحادثه ای به شکل مناسب به حادثه دیدگان امداد رسانی کنیم، باید تمام دستگاه های خدمات رسان حضور به موقع و مناسب داشته باشند. 

علی فرخزاد با بیان اینکه بیشترین اثرگذاری خدمات امدادی در زلزله در ۴٨ ساعت پس از وقوع حادثه است، گفت: با هدف محک زدن توان نیروهای امدادی استان قزوین یک عملیات تمرینی (مانور) در شهر قزوین برگزار شد.

به گفته وی یکی از مشکلات در زلزله کرمانشاه این بود که مردم شناخت کافی نسبت به زلزله نداشتند و همه تلاش داشتند تا در هنگام وقوع زلزله از خانه بیرون بروند که نشان می دهد شهروندان هنوز توصیه های ایمنی مقابل زمین لرزه را چندان جدی نمی گیرند که برگزاری عملیات های تمرینی این نقیصه را کاهش می دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین، نخستین قدم در کاهش خسارات زلزله را شناسایی مردم نسبت به نحوه برخورد مناسب با این حادثه خواند و ادامه داد: در این زمینه تمام دستگاها، مسئولان و ائمه جماعات باید پای کار باشند.
 

بنا به این گزارش، توجه و اهتمام مردم و مسؤولان نسبت به مسائل زلزله می تواند راهکار مناسبی برای کاهش خسارت های آن باشد که البته می توان برای این کاهش از شیوه های دیگری همچون آموزش ها استفاده کرد.

آموزش ها اگر به درستی به مردم ابلاغ شود و مردم با چگونگی برخورد با حوادث در مواقع بحرانی آشنا شوند، جامعه ای ایمن را خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.