اهواز_ کارون عزیـز، امـروز بیمارتر از هر زمان دیگر اسـت، اگر من و شـما بدانیم. این روزها نه تنها فاضلاب های بیمارسـتانی بـه آن سـرازیر می شـود، بلکه میزبان آنتی بیوتیک ها نیز هسـت؛ آنتـی بیوتیک هایی که همسـایگان کارون به مرور زمان بدن شـان نسـبت به آن ها مقاوم و مقاوم تر می شـود.... و این، تنها گوشـه ای از قصه پرغصه کارون دلبند سـرزمین ماسـت.

آب آشامیدنی خوزستانی ها با طعم رادیو اکتیو !

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ زمانی بود که مردم در میان غارها زندگی می کردند آنچه آنها را از غارها بیرون آورد و در جایی جمع کرد رودخانه بود کم کم مردم کنار همان رودخانه برای خود سرزمین ساختند آب نماد زندگی بود و حتی مقدس شمرده می شد. استفاده بی رویه از آب جهان را با بحران مواجه کرد اما فاجعه از جایی شروع شد که به جای نعمتی که آب به ما هدیه می کرد رودخانه ها را جایی برای پسماندها ساختیم آبها تیره می شد و جانوران آن می مردند، اهمیتی نداشت وقتی ما زنده بودیم، می گشتیم و می خوردیم و... بی گناه تر هم بودیم زمانی که مهارت استفاده از لاشه های زندگی را نداشتیم، فصل دیگری آمد انسانها متمدن تر ودر کنار آن با شرایطی که برای جهان ساخته بودند درگیر شدند، بیماری ها سر از زندگی خیلی ها درآورد و بیمارستان ها ساخته شد...  

آب آشامیدنی با طعم آنتی بیوتیک و رادیو اکتیو

رییس انجمن حامیان محیط زیست استان خوزستان، عنوان می کند: از جمله فاضلاب هایی که ما نگران تخلیه آن در رودخانه کارون هستیم فاضلاب‌های بیمارستان‌ها است، که علاوه بر عوامل بیماری زا که وارد رودخانه کارون می کنند با ورود آنتی بیوتیک‌های هم روی سلامت مردم تاثیر می گذارد، این آنتی بیوتیک ها را در تصفیه خانه ها هم نمی توان از آب گرفت، به این ترتیب وقتی شما سرما می‌خورید با وجود استفاده از آنتی بیوتیک ها به دلیل این که در ماده در بدن شما زیاد است وبدن شما به این ماده مقاوم شده تاثیری روی شما نمی گذارد و شما در درازمدت مدت سلامتی خود را از دست می دهید.

شبنم قنواتی با تاکید بر اینکه لازم است قبل از تصفیه اولیه بر روی فاضلاب یک تصفیه پیشین انجام شود می گوید: این تصفیه ها برای زدودن عناصر و عوامل خطرناک از فاضلاب ها می باشد، در استان خوزستان فاضلاب های زیادی به رودخانه کارون ریخته می شود، که روی اکثر آنها این کار انجام نمی شود.

رادیو اکتیو حتی در میزان کم خطرناک  است

قنواتی تصریح می کند: در مورد فاضلاب بیمارستان شفا با توجه به این که بیمارستان یک مرکز درمان برای بیماران سرطانی است و ممکن است مواد رادیواکتیوی که برای تشخیص بیماری، پروسه درمانی و همچنین در روند شیمی درمانی استفاده می کنند آسیب به فاضلاب‌ها وارد ‌کنند  و از این مواد رادیو اکتیو وارد بدن مردم شود، این میزان حتی اگر کم هم باشد بسیار خطرناک است. که در ترکیب با کلر براحتی زمینه ابتلا به سرطان را محیا می کند، و ما نگران این هستیم بنابراین باید نمونه ای از آن به آزمایشگاه تهران داده شود تا آزمایشاتی روی انجام شود.

ادعای سلامت فاضلاب ها و رود خانه ها کذب است

او با بیان اینکه اگر ادعایی در رابطه با سلامت رودخانه ها و فاضلاب های آن می‌شود کاملاً کذب است اظهار می کند: وقتی  برای حل این معضلات به شبکه فاضلاب در اداره آب بروید به شما می گویند به صورت دوره ای و منظم همه چیز را تحت کنترل داریم و همه چیز در حد استاندارد است، اما معضل آلودگی آب در استان ما غیر قابل کتمان است و مسئله فاضلاب نیز وضعیت مناسبی ندارد.

۸۵ درصد سرطان ها مربوط به آلودگی های آب است

قنواتی از درصد بالای آلودگی آب در بیماری سرطان طبق یافته های جهانی خبر می دهد و می گوید: ۸۵ درصد سرطان ها مربوط به آلودگی های آب است، افزایش بیمارستانهای سرطانی که به تازگی یک مرکز دیگر هم در اهواز تاسیس شده است، نشان از افزایش این بیماری در استان می دهد که قابل تامل است. ضمن اینکه باوجود مسری نبودن این بیماری اما در استان خوزستان حالت اپیدمی پیدا کرده است.

او در پایان با استناد به گفته های دکتر جاسبی بیان می کند: آب مسئله بسیارموثری در شیوع بیماری سرطان است و به همین دلیل باید روش های برطرف کردن آلودگی آن کاملا اصولی و مکانیزه باشد به این شکل می توانیم سرآمد سلامت در جامعه را نیز افزایش دهیم.

خیلی از تصفیه خانه ها در اهواز هنوز راه نیفتاده اند

برای معضل تخلیه فاضلاب های رودخانه ها در رودخانه کارون به سراغ محیط زیست خوزستان می رویم، مدیر روابط عمومی حفاظت و محیط زیست استان خوزستان شهریار عسکری می گوید: فاضلاب های بیمارستان هایی که در محدوده اهواز هستند همه تصفیه خانه دارند، البته قبول داریم که بعضی از آنها روباز هستند. اما بدون تصفیه خانه نیستند.

 او می افزاید: ما در ۱۸ بیمارستان تصفیه‌خانه افتتاح کرده ایم و تک تک آنها را رصد می کنیم و پایش محیط زیستی نیز روی آنها صورت می گیرد و تمام فاضلاب ها تحت نظر هستند آزمایش و نمونه برداری روی آنها صورت می گیرد.

عسکری با قبول اینکه فاضلاب های زیادی در اهواز وارد کارون می‌شود ادامه می دهد:  علت آن است که خیلی از تصفیه خانه ها هنوز راه نیفتاده اند، به طور مثال تصفیه خانه شرق اهواز هنوز راه نیفتاده و همان بخش شرقی فاضلاب‌ها وارد رودخانه می‌شود و ما داریم تلاش می‌کنیم تا این تصفیه خانه ها راه اندازی شود.

او عنوان می کند: از کل فاضلاب نمونه‌برداری داریم و جاهایی که تولید پساب دارند مربوط به هرجایی باشند چه واحد صنعتی، واحد بهره برداری و بیمارستان ها همه را نمونه برداری می کنیم.

اواضافه می کند: مشکل این است که تا زمانی که تصفیه خانه های شهر کامل نشود همچنان فاضلاب‌ها وارد کانون می شوند، اگر این تصفیه‌خانه کامل شود دیگر فاضلاب سمت شرق کارون به طور بهینه تصفیه شده و بعد وارد کارون می شود، البته این تصفیه خانه که با نام چوئبه است کامل شده اما در پایین دست ها هنوز تکمیل نشده است.

روی تمام فاضلاب ها تصفیه اولیه انجام می شود

فاضلاب همه بیمارستان ها من جمله شفا، مهر آریانا امام اروند آریا به رودخانه کارون می‌ریزند در این رابطه از مسئول بهداشت غرب اهواز پرسیدیم که در مورد فاضلاب این بیمارستانها چه تصمیمی گرفته اند و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به کارون برنامه ای دارند؟

مسئول بهداشت محیط مرکز غرب اهواز زهرا کریمیان در رابطه با فاضلاب های بیمارستان ها که در رودخانه کارون تخلیه می شود می گوید: همه بیمارستان ها در اهواز دارای پکیج فاضلاب هستند حتی بیمارستان های مهر و شفا و بعد از اینکه یک تصفیه اولیه روی آنها انجام می‌شود و به استانداردهای که وزارت بهداشت اعلام کرده می‌رسند به رودخانه کارون می ریزند.

کریمیان عنوان می کند: به صورت ماهیانه نمونه‌های برای آزمایش فاضلاب ها انجام می دهند و وقتی که مورد تایید واقع شود اجازه دارند که این فاضلاب ها را وارد رودخانه یا شبکه‌های فاضلاب کنند.

اوبا بیان اینکه این آزمایشات به طور مرتب انجام می شود تاکید می کند: نتایج آزمایشاتی که بروی آنها انجام شده موجود است و اگر در این آزمایشات ایرادی مشاهده شود سریعاً مشکلات آن اعلام شده و اقدام می شودتا مشکل سریعا برطرف شود.

زهرا کریمیان با توضیح اینکه هیچ بیمارستانی بدون پکیج فاضلاب نداریم تصریح می کند: اما خروجی‌های آنها وارد شبکه فاضلاب می‌شود یا وارد رودخانه کارون باید گفت در ورودی داخلی رودخانه کارون تنها بیمارستان ها نیستند که فاضلاب های شان در رودخانه کارون ریخته می‌شود اما استانداردهای آنها در حد استانداردهای که می‌توانند در رودخانه تخلیه شوند.

همه فاضلابها مورد تایید محیط زیست هستند

این مسئول بیان می کند: شما می توانید آزمایشات آنها را از خود محیط زیست هم بگیرید چون همه این فاضلابها مورد تایید محیط زیست هستند و اگر می خواهید بدانید که کدام بیمارستان این تاییدیه را دارد از محیط زیست آن را دریافت کنید، نتایج به طور مستقیم به محیط زیست اعلام می‌شود.

 او با اعلام اینکه آزمایشگاه معتمد محیط زیست این آزمایش ها را انجام می دهد می افزاید: بعد از آزمایشات است که اجازه می‌دهند این پساب ها تخلیه شوند، در همه آنها یک ته نشینی اولیه برای خروج فاضلاب و ورود آن به رودخانه انجام می‌شود و این اجازه را از محیط زیست برای تخلیه فاضلاب در رودخانه کارون می گیرند، اگر روش کار آنها را می‌خواهید می‌توانید به بیمارستان ها مراجعه کنید و دستگاه‌های آنها، طرز کار و اینکه چه کارهایی انجام می دهند را مشاهده کنید.

مسئول بهداشت محیط مرکز غرب اهواز در ارتباط با بیمارستان شفا ومواد خطرناک رادیو اکتیوی آن ادعا می کند: این بیمارستان پکیج دارد و کانال آن مشخص است و به این شکل نیست که از هر جایی فاضلاب خارج شود، همه فاضلاب ها یکجا جمع می شود و بعد از تصفیه اولیه از پکیج اصلی به رودخانه کارون میریزند.

وقتی به او می گویم محیط زیست بیان کردند که خروجی بیمارستان ها پکیج ندارد پاسخ می دهد: ما اصلاً چنین چیزی را ندیده‌ایم اگر باشد ما خود مدعی می شویم.

لازم به ذکر است زمانی که یک واحد مغازه یا آرایشگاه یا یک رستوران از نظر بهداشتی قوانینی را زیر پا می گذارند توسط بهداشت به صورت جدی تذکر داده شده و به زودی هم آن را پلمپ می کنند، این کار درستی است اما کاش در برخورد با ارگان های بزرگ نیز مثل برخورد با مردم همانقدر  شجاعت به کار رود و این برخورد شامل حال خود این ارگان نیز می شد، چراکه اگر یک واحد آسیب به چندتن است عملکرد سازمان ها هزاران نفر را درگیر می کند.  

 پسآب و مواد زائد به کارون می ریزد

پیش از این دکتر ایدنی رییس سابق دانشگاه جندی شاپور در همایش روز جهانی غذا گفته بود؛ استان خوزستان در مواجه با تهدید است چراکه در ۳ حوزه ای که از الزامات اساسی برای هر موجود زنده ای است دچار چالش شده است، آب سالم، هوای سالم، غذای سالم و این به دلیل دخالت انسان در اکوسیستم است، کارون که حیات استان خوزستان است پر از پسآب و مواد زائدی که به آن می ریزد شده و باتوجه به اینکه تصفیه مناسب هم روی خروجی آن صورت نمی گیرد با ورود این آب مواد و محصولات نهایی کشاورزی را نیز آلوده می کند.

کنترل موادرادیو اکتیو منابع گوناگون جزء وظایف سازمان انرژی اتمی است

در همین رابطه رییس اداره حفاظت و محیط زیست شهرستان اهواز علی بنی عگبه می گوید: بیمارستانهای اهواز  اعم از شفا، امام خمینی (ره)، اروند، آریا به تصفیه خانه فاضلاب بهداشتی مجهز اند و کیفیت خروجی این سیستم ها ماهانه از طریق نمونه برداری آزمایشگاه معتمد محیط زیست انجام و طی گزارش خوداظهاری مورد بررسی اداره محیط زیست اهواز قرار می گیرد.

او با اشاره به اینکه درصورت هرگونه مغایرت پارامترهای شاخص کیفی فاضلاب خروجی مورد پیگیری قرار گرفته می افزاید: تعقیب موضوع تا استانداردسازی فاضلاب خروجی انجام میشود، در حال حاضر مشکل خاصی در کیفیت فاضلابهای خروجی بیمارستانها وجود ندارد.

بنی عگبه در پاسخ به ادعای فعالان محیط زیست مبنی بر ریخته شدن مواد رادیو اکتیو بیمارستان ها در آب کارون اظهار می کند: کنترل موادرادیو اکتیو منابع گوناگون جزء وظایف سازمان انرژی اتمی است. و این سازمان است که باید در این مورد بررسی های لازم را انجام دهد، اداره حفاظت محیط زیست کیفیت فاضلاب خروجی بیمارستانها را  پایش نموده و آنرا رد وتایید می کند.

چیزی تحت عنوان مجوز تخلیه فاضلاب به رودخانه صادر نمی شود

او درباره صحبت مسئول بهداشت مبنی بر اینکه برای ورود فاضلاب ها به رودخانه از محیط زیست اجازه می گیرند تصریح می کند: چیزی تحت عنوان مجوز تخلیه فاضلاب به رودخانه صادر نمی شود، اداره محیط زیست کیفیت فاضلاب خروجی از بیمارستان را می سنجد و تاکنون با هرگونه مغایرت کیفیت فاضلاب خروجی با استاندارد برخوردکرده است.

نکته عجیب در این مورد آن است که با وجود اهمیت ویژه این موضوع بر زندگی مردم و مشکلاتی که بردوش آنها انداخته می شود، هیچ کدام از مسئولان آب و فاضلاب اهواز حاضر به پاسخ گویی در این مورد نشدند هرچند چندین هفته نیز خبرنگار این واحد را معطل نگه داشتند، اینکه مسئولانی هستند که از پاسخ به اهالی رسانه شانه خالی می کنند چیز تازه ای نیست، اما انتظار می رفت در این مورد بالخصوص که ابهامات زیادی وجود دارد و مسئله به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است اگر نه از سر مسئولیت پذیری که از روی دلسوزی هم که شده اداره  آبفای اهواز که به ندرت خود را درگیر وظیفه ای می کند که به گردن دارد پاسخگو باشد، دریغ که این بار هم می نویسیم کنار نام این اداره بزرگ: عدم پاسخگویی.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.