سرپرست اورژانس کشور گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماریهای واگیردار در منطقه زلزله زده ارائه نشده است که نشان دهنده ارائه خدمات مناسب است.

گزارشی از شیوع بیماری واگیردار در مناطق زلزله زده نداشتیم

به گزارش قدس آنلاین، دکتر پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی گفت: بر اثر زلزله اخیر کرمانشاه بسیاری از شهرهای اطراف نیز این لرزش را حس کردند. با هوشیاری همکاران ما در اورژانس توانستیم سریعا محل دقیق حادثه را بفهمیم و قبل از هر نهاد و سازمان دیگری در آنجا حاضر شویم.

وی افزود: در حین رفتن به منطقه زلزله زده هماهنگی های لازم را با جمعیت هلال احمر، ارتش، سپاه، پدافند غیرعامل و دانشگاه های علوم پزشکی انجام دادیم. بیمارستان های صحرایی که برای مراسم اربعین در مرزهای مهران مستقر بودند بلافاصله به سرپل ذهاب منتقل شدند.

وی افزود: در شب اول زلزله ما به گونه ای خدمت کردیم که حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در تاریکی مطلق بودیم و امکان استفاده از بالگرد و هواپیما نداشتیم و تنها ابزار ما آمبولانس ها بودند.

کولیوند تصریح کرد: از طلوع آفتاب روز بعد از حادثه، بالگردها نیز به کمک ما آمدند و از ۷ هزار و ۳۵۰ نفری که به کرمانشاه اعزام شدند، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر  به وسیله بالگرد منتقل شدند.

وی گفت: در روزهای اول، از بالگردهای فرماندهان ارتش و سپاه برای جابه جایی مصدومان نیز استفاده می شد و همه سازمان ها برای امدادرسانی از هم سبقت می گرفتند.

سرپرست اورژانس کشور تصریح کرد: در کمتر از ۳۰ ساعت حدود ۷ هزار و ۳۵۰ مصدوم را اعزام کردیم که رکورد خیلی خوبی ثبت شد. تمام عمل های جراحی که در طی حادثه انجام شد، موفقیت آمیز بود.

کولیوند ادامه داد: دارو، تجهیزات، خون و فرآورده های خونی کم نداشتیم که این نتیجه یک برنامه ریزی دقیق بود. ما در سال گذشته نیز در حادثه تروریستی سامرا، ۱۱۲ نفر را از عراق به تهران اعزام کرده و مورد درمان قرار دادیم. همه بیمارستان های صحرایی آنجا اتاق عمل داشتند و توانستند عمل های جراحی بی نظیری را انجام دهند.

وی افزود: ما بعد از ساعت ۳ بعدازظهر روز اول دیگر هیچ مصدوم و فوتی زیر آوار نداشتیم و به نظرم بخش مهمی از کار روی دوش سپاه بود.

کولیوند تصریح کرد: دانشگاه های زیادی به صورت هفتگی در مناطق زلزله زده مستقر شدند. در آن شرایط بعضی افراد می آمدند و به ما مراجعه می کردند که ما پزشک و یا پرستار هستیم و وقتی آنها را به خدمت می گرفتیم، متوجه می شدیم که نه پزشک هستند و نه پرستار که از آنها هیچ بهره ای نگرفتیم.

وی گفت: نقش پزشکی قانونی در منطقه زلزله زده باید پررنگ تر باشد. وظیفه پزشکی قانونی صرفا صادر کردن گواهی فوت نیست. جسدهایی آنجا وجود داشت که قابل شناسایی نبودند و ما آنها را با آمبولانس هایمان به پزشکی قانونی کرمانشاه منتقل کردیم، در صورتی که می بایست از این آمبولانس ها برای جابه جایی مصدومان استفاده می کردیم.

سرپرست اورژانس کشور گفت: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بیماری واگیردار ارائه نشده است که نشان دهنده ارائه خدمات مناسب در منطقه زلزله زده است.

وی افزود: زلزله در تهران جای نگرانی دارد. با ایجاد ترافیک، دسترسی خودروهای امدادی غیرممکن می شود. بهتر است تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نقاط قوت خود را تقویت کرده و آمادگی لازم را برای حوادث بعدی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.