رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران و کنسرت مایستر این ارکستر، در نشست خبریِ پیش از کنسرتشان به بیان جزئیات اجرا پرداختند.

خانه‌ی ارکستر فیلارمونیک تهران تالار وحدت است

به گزارش قدس آنلاین، نشست خبری ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری آرش گوران، صبح امروز سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست آرش گوران رهبر ارکستر، پانیز فریوسفی کنسرت مایستر و پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر فیلارمونیک تهران حضور داشتند. در این نشست رهبر ارکستر و دیگر عوامل به بیان دیدگاه هایشان درباره اجرای پیش رو پرداختند.

توان اجرای ماهی یک کنسرت را داریم

آرش گوران: ارکستر فیلارمونیک تهران چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۶ به اجرای برنامه می پردازد. در این اجرا برای اولین بار امام یار حسن اف نوازنده کمانچه کشور آذربایجان در کنار ما نوازندگی خواهد کرد تا کنسرتو کمانچه از حاجی خان محمداف را با ایشان اجرا کنیم. همچنین در این کنسرت آثاری از ادوارد گریک، سونسن و کومیتاس را اجرا می کنیم.
خیلی از نوازندگان کمانچه ایرانی از دوستان من هستند. اما این اثر ساخته یک آهنگساز آذربایجانی است. و یک نوازنده آذری می تواند ارتباط بهتری با این اثر بگیرد. ما هم در شعارهایمان ارتباط های بین المللی را در راس کار قرار داده ایم و به این سمت می رویم. حضور خان محمداف هم در همین راستاست.
چندی پیش هم خانم فریوسفی در ارکستر نیویورک به نوازندگی پرداخت و در این ارکستر به عنوان نوازنده مهمان حضور داشت.
قسمت اول اجرای پیش رویمان با ارکستر زهی اجرا می شود. بخش ویژه ی کنسرت قسمت دوم است که آقای حسن اف به ارکستر اضافه می شود.

فیلارمونیک توان اجرای ماهی یک اجرا را هم دارد. اما باید دید امکان این کار وجود دارد یا خیر.

آثاری که به صورت ارکسترال برای سازهایی مانند کمانچه و تار ساخته می شود، در کشور آذربایجان تعدادشان بسیار است. در دسته بندی کردن نوازندگان ایرانی و آذربایجانی اعتقادی ندارم موسیقی یک زبان بی مرز است. ممکن است ما اثری از بتهوون را بهتر از ارکستری آلمانی اجرا کنیم.

چندی پیش هم رامی قلی اف که موزیسینی مطرح است به ایران آمده بود. اما پروسه ی همکاری ما با نوازنده ای آذربایجانی از حدود ۹ ماه پیش شکل گرفت.

همچنان بدون اسپانسر

آرش گوران: ما همچنان اسپانسر نداریم و از طریق فروش بلیت هزینه ها را تامین می کند. چنین ارکستری با این پتانسیل و با این جایگاه هنری به سختی همه کنسرت هایش را روی صحنه می برد. میکل آنز می گوید: هیچ وقت به من نگویید نابغه، که اگر بدانید پشت هر مجسمه ای که می سازم چه رنجی می کشم، آنگاه من را به خاطر این رنجم به یاد خواهید آورد نه به خاطر هنرم.
کار هنرمند تحمل رنج است و تبدیل این رنج به گنج. هنرمند از یک پیله ای عبور می کند تا به پروانه برسد. هنرمند در ذهن خودش به این فکر می کند که در جامعه تاثیر ایجاد کند.
اگر مسیر هنرمند سخت تر شود قابل درک نیست. وقتی یک هنرمند در خانه آهنگسازی کند و بیرون نیاید دچار مرگ تدریجی می شود.
در همه دوره های تاریخ هنرمند سختی کشیده و این سختی ها مربوط به کار خودش بوده است نه برای سختیِ تامین سالن و حاشیه ها.

ارکستر فیلارمونیک نیویورک به خاطر توجه ویژه به هنرمند به چنین جایی رسیده است. سالنی به نام ارکستر فیلارمونیک نیویورک زده اند.
ما هم داریم سعی می کنیم شوالیه های خوبی برای هنر باشیم. یک شوالیه هم روزی خسته می شود. هنرمند نباید تا این حد فشار فکری و اقتصادی و کاری رویش باشد.

خواستیم مخاطبانمان را یک جا جمع کنیم

آرش گوران: ما فکر کردیم که به جای دو شب اجرا در تالار وحدت یک شب اجرا در برج میلاد داشته باشیم.

رپرتوارهای فیلارمونیک از سال ۱۳۹۰ تا کنون هر کدام برای نخستین بار در ایران اجرا شده اند. همین کنسرتو کمانچه شاید تا کنون ۱۰ اجرا از آن در سراسر دنیا انجام شده است.
آثار مختلفی که در طول زندگی کاری ام شنیده ام، به یک باره به ذهنم می آیند و به این نتیجه می رسم که باید فلان اثر را اجرا کنیم. بخش بزرگی از ماجرای انتخاب رپرتوار سلیقه شخصی من است و بخش دیگری را نمی دانم چیست و بخشی هم سلیقه مخاطب است.

بهترین تجربه های زندگی ام روی صحنه بوده است

آرش گوران: فقط اثر روی مخاطب تاثیرگذار نیست و اجرا هم مهم است. شگفتیِ کنسرت همین است. بهترین تجربه های زندگیم روی صحنه اتفاق افتاده است. وقتی اثر تمام می شود و به سمت مخاب بر می گردم، آنقدر  اتفاق های خوبی رقم خورده که شگفت زده شده ام. فیلارمونیک به هیچ چیزی متعهد نیست جز هنر و مردم.

اجرا با ارکستر فیلارمونیک نیویویورک تجربه‌ای جذاب بود / به گوش‌هایمان رحم کنیم

پانیز فریوسفی کنسرت مایستر: تجربه ی نوازندگی در نیویورک و نوازندگی در کنار ارکستر فیلارمونیک نیویورک تجربه ای جذاب برای من بود. هم از نظر موسیقایی و هم از نظر سطح کیفی تک تک نوازندگان. همچنین نظم و انسجامِ ارکستر برایم خیلی جالب و جذاب بود.
اجرای ما با عنوان کنسرت برای وحدت طراحی شده بود. ۲۳ نفر از سراسر دنیا به ارکستر آمده بودند و سمفونی هفت مالر را اجرا کردند. اجرای مردم هم بی نظیر بود. یکی از تجربه های جذاب سال های کاری من بود.
با یکی از نوازندگان خانم ارکستر فیلارمونیک نیویورک دوست شدیم و الان هم که همیشه با او ارتباط دارم، همیشه از تمرین کردن می گوید. فکر می کنم که بهترین نوازندگان نیویورک در این ارکستر جمع بودند.
همکاری من با ارکسترهای دیگر در ایران به ۱۰ یا ۱۵ سال پیش برمی گردد. بعد از تجربه هنری که با ارکستر فیلارمونیک تهران داشتم، انتخاب اول و آخرم برای همکاری با ارکسترهای ایرانی ارکستر فیلارمونیک تهران است.
هنرمند زمانی می تواند در کارش بهترین اثر را ارائه کند که همه شرایط برایش محیا باشد. از این نظر میان ما و ارکسترهای کشورهای پیشرفته فاصله بسیار است. آنها در مسال جزئی بسیار دقیق هستند.
نُت هایی که برای تمرین کردنِ من ایمیل کرده بودند مُهری رویش بود که نشان می داد این نُت ها برای تمرین است و برای اجرا نیست. ارکستر فیلارمونیک نیویورک هم ارکستری خصوصی بود و از حمایت های مردم برخوردار بود.

چیزی که الان دغدغه من است درباره اکثریت مردم جامعه است. این که باید به گوش هایمان رحم کنیم و هر موسیقی را نشنویم. یکی از بخش های مهم کار ارکستر فیلارمونیک انتخاب رپرتوار ارکستر است که به صورت خیلی جذاب، آقای گوران این کار را انجام می دهد.
بعد از آن انتخاب سولیست این اجراست. خیلی از دوستانم از سراسر دنیا پیام داده اند که آرزویمان دیدن اجرای امام یار حسن اف بوده است.
در این اجرا نوازندگان سازهای بادی هم به ارکستر اضافه شده اند. سال ۱۳۹۰ ارکستر فیلارمونیک قطعه ای را با حضور سازهای بادی اجرا کرد.
در این سال ها همیشه به این فکر می کردم که این موسیقی هم به مردم معرفی شود. الان موسیقی فست فود می شنویم. آثاری که زود تولید می شوند و زود شنیده و زود هم حذف می شوند.
اما مخاطبان ارکستر فیلارمونیک از سال ها قبل در کنار ارکستر هستند. امیدوارم این تلاش هایی که می شود به گونه ای به مردم منتقل شود. امیدواریم شاهد باشیم که مردم برای موسیقی های کلاسیک شور و هیجان داشته باشند.

خانه‌ی ارکستر فیلارمونیک تهران تالار وحدت است

پیمان ابوالحسنی مدیر اجرایی ارکستر: کنسرت ما قرار بود ۲۶ آذر در برج میلاد برگزار شود. ما نوازنده ی خارجی در ارکسترمان داریم و گرفتن مجوز برای اجرای این نوازندگان پیچیده و زمان بر است. مجوز سولیستمان را از وزارت ارشاد گرفتیم. مجوز اماکن هم برای برج میلاد لازم بود و یک پروسه ی دو ماه لازم داشت. به خاطر همین مسئله مجبور شدیم اجرا در برج میلاد را لغو کنیم. پول اجاره بهای مرکز همایش های برج میلاد را داده بودیم و قرار است با مسائدت مسئولان برج این پول به ما برگردانده شود.
در برگزاری این کنسرت مسئولان بنیاد رودکی خیلی با ما همکاری کردند و به ما ثابت کردند که خانه ارکستر فیلارمونیک همین جاست.

اجرای ارکستر فیلارمونیک تهران ۱۳ دی ۱۳۹۶ از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه می رود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.