امانوئل ماکرون روز یکشنبه در تماس با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، با طرح ادعاهای ضدایرانی خود، تأکید کرد که برای مقابله با نقش و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی با عربستان همکاری خواهد کرد.

سیاست یک بام و دو هوای ماکرون علیه ایران

قدس آنلاین- امانوئل ماکرون روز یکشنبه در تماس با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، با طرح ادعاهای ضدایرانی خود، تأکید کرد که برای مقابله با نقش و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی با عربستان همکاری خواهد کرد.

ماکرون در این تماس مدعی شده که موضع فرانسه در قبال نقش تخریبی ایران و حمایت آن از شبه‌نظامیان حوثی (انصارالله) از طریق ارسال موشک‌های پیشرفته برای هدف‌قراردادن عربستان و ثبات منطقه، آشکار است.

وی با تکرار اتهامات بی‌پایه خود مدعی شد که باید با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله کرد.

اتهام‌زنی‌های مقامات غربی بویژه ماکرون تازگی نداشته و آن‌ها در اظهارات خود بر مقابله با نفوذ منطقه‌ای و حمایت از تروریسم ایران تأکید می‌کنند.

این اظهارات از سوی ماکرون در حالی مطرح می‌شود که وی در مدت اخیر همواره بر مقابله با برنامه موشکی ایران و محدودکردن توان دفاعی جمهوری اسلامی تأکید کرده و از سویی دیگر، خواستار آغاز مذاکرات در این زمینه شده است.

گرچه کشورهای اروپایی و نیز اتحادیه اروپا بر پایبندی ایران به برجام اذعان داشته‌اند اما آن‌ها اخیراً برنامه‌های طراحی‌شده‌ای برای آغاز مذاکرات جدید در پیش گرفته‌اند.

شلیک موشک نیروهای حوثی به فرودگاه ریاض عربستان نیز یکی از موارد اتهام‌زنی غربی‌هاست.

همچنین رئیس‌جمهور فرانسه پیش‌تر از سفر احتمالی خود به ایران خبر داد و گفت که در این سفر درباره موضوعات مختلف صحبت خواهد کرد. به نظر می‌رسد که فرانسوی‌ها در پازلی که غرب چیده است، نقش پلیس خوب را برعهده دارند و مقامات این کشور گاهی به نعل می‌زنند و گاهی به میخ. پاریس از یک سو، پایبندی ایران به توافق برجام و تعهدات بین‌المللی را تأیید می‌کند و از سوی دیگر، اقدامات منطقه‌ای ایران و حمایت تهران از نیروهای مقاومت را جزو اقدامات بی‌ثبات‌کننده و برهم‌زننده امینت منطقه‌ای می‌داند. به نظر می‌رسد که فرانسه با این سیاست یک بام و دو هوا می‌خواهد نقش واسطه‌گری برای تحمیل محدودیت‌های بیشتر و شروط جدید بر ایران را ایفا کند.

گرچه سفر مقامات عالی کشورهای اروپایی می‌تواند اتفاق خوبی برای روابط دیپلماتیک ایران باشد اما باید به دستگاه دیپلماسی متذکر شد که ژست‌های ظاهراً مثبت فرانسوی‌ها در راستای برنامه بلندمدت غرب بویژه آمریکا برای مقابله با ایران است و برخی از مسئولان و مقامات رسمی در داخل کشورمان نباید دلخوش به اروپایی‌ها باشند. در طول این مدت بارها شاهد کارشکنی آن‌ها در قبال عمل به تعهدات خود بوده‌ایم؛ تا جایی که بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ این کشورها از همکاری با جمهوری اسلامی سر باز زده‌اند و عملاً دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا در مورد ایران و کشورهای منطقه بوده‌اند. در مورد برجام هم شاهدیم که گرچه آن‌ها به پایبندی ایران اذعان دارند اما تلاشی برای احقاق حقوق ایران نکرده و فقط به اظهارنظر کلامی و دادن بیانیه بسنده کرده‌اند.

ماکرون مأمور اجرای سیاست چماق و هویج

جواد کریمی‌قدوسی در این باره معتقد است که فرانسه از کشورهایی است که بیشتر از آمریکایی‌ها در حق انقلاب و جمهوری اسلامی ظلم کرده و هر کجا که آمریکایی‌ها کم می‌آوردند، فرانسوی‌ها به کمک آن‌ها می‌شتافتند. اکنون هم ماکرون با طرح این اتهامات علیه ایران و پیگیری مذاکرات ویژه‌اش با آمریکایی‌ها مأموریت اجرای همان سیاست چماق و هویج را بر عهده دارد زیرا آمریکایی‌ها امروز می‌دانند که دیگر با ایران مطلقاً نمی‌توانند از در تهدید و مقابله وارد شوند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: متأسفانه آقای ظریف در برابر این اتهامات اقدام خاصی انجام نمی‌دهد و اگر در پشت صحنه مشکلی به وجود نیاورد، در روی صحنه نیز کمکی نمی‌کند.

اتهام‌زنی فرانسه برای امتیازگیری

شهروز برزگرکلشانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز درباره اظهارات ماکرون در مورد  مقابله با ایران گفت: این اظهارات ماکرون نوعی اتهام‌زنی برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی است. آن‌ها با طرح اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران می‌خواهند نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی را کاهش دهند که مسلماً در این راه هیچ چیزی عایدشان نخواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.