یزد - رئیس سازمان مدیریت بحران کشورگفت : ایران دهمین کشور حادثه خیز جهان بوده و زلزله خطرناک‌ترین و مهمترین حادثه‌ای است که با آن روبرو هستیم و در حال حاضر تمام نقاط کشور آماه باش بحث زلزله هستند.

تمام نقاط کشور در بحث زلزله در حالت آماده باش هستند

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین ، اسماعیل نجار شامگاه سه شنبه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی فیلم امید که در یزد برگزار شد اظهارداشت : زلزله خطرناک‌ترین بحران و حادثه پیشِ‌روی ما است، و اگر بخواهیم اسکان موقت مردم تهران را انجام بدهیم ، به سه برابر وسعت تهران زمین نیاز داریم چون که زندگی در تهران در ارتفاع است و برای پهن شدن این میزان زمین بسیار زیادی نیاز است و پس از زلزله تهران مردم خودروهای خود را برداشتند و به خیابان‌ها رفتند و همین موضوع سبب شد که خیابان‌ها قفل شوند.

اوی افزود : در جهان بیش از چهل و پنج یا شش حادثه‌ ی طبیعی  امکان دارد اتفاق بیفتد که از این تعداد ، ۴۳ مورد آن  در ایران می‌تواند واقع شود به‌علاوه اینکه بحث ریزگردها هم مشکلات بسیاری برای ما به‌وجود آورده است.

نجار تصریح کرد: کمبود آب و خشکسالی هم یکی دیگر از بحران‌هایی است که ما با آن روبه‌رو هستیم و بسیاری از استان‌های کشور با آن درگیر هستند و آموزش مدیریت بحران یکی از ضرورت‌های اجرایی کشور برای کاهش تلفات در مواقع بحرانی است.

این مسئول با بیان اینکه کمک‌های مردمی برای زلزله کرمانشاه بسیار خوب بود گفت : در زلزله کرمانشاه بسیاری از مردم با خودروی شخصی خود اقدام به تردد در مسیر کرمانشاه می‌کردند که این کار باعث  قفل شدن مسیر خودروهای امدادی می‌ شد و در بعضی شرایط کار امدادرسانی دشوار می شد .

وی با گرامی داشت یاد و خاطره قربانیان زلزله بم افزود: در این زلزله بیش از ۳۴هزار نفر ازهم وطنانمان جان خود را ازدست دادند در حال حاضر هم  اگردر هر جای ایران زلزله به‌وقوع می‌پیوندد شهروندان نقاط مختلف ایران با دلهره زلزله روبه‌رو هستند. 

معاون وزیر کشور گفت: در زلزله کرمانشاه خوشبختانه مردم با وقوع پیش‌لرزه ۵ریشتری هوشیار شدند و از منازل خود خارج شدند وگرنه تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر بود  و ما نمی توانیم جلوی زلزله را بگیریم ولی می‌توانیم خودمان را ایمن کنیم و جلوی تلفات و خسارت‌های زلزله‌های بعدی را بگیریم.

نجار افزود: در زمان‌های دور وقتی زلزله‌ای در ژاپن به‌وقوع می‌پیوست ده‌ها هزار نفر کشته می‌شدند ولی الآن در زلزله‌های هشت‌ریشتری هم یک نفر مصدوم نمی‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: در مواقع بحران بخش مهمی از مدیریت بحران  به‌عهده مردم است و یکی از مسائلی که در جامعه وجود دارد این است که به‌هنگام خرید یک خانه، مردم به یک‌دهم اهمیتی که برای ظاهر خانه قائل می‌شوند، برای امنیت و کیفیت ساخت خانه اهمیت نمی‌دهند.

تداوم آموزش‌های نحوه مواجهه با بحران و بلایای طبیعی ضروری است 

رئیس شورای شهر یزد هم در این مراسم  بر لزوم توجه بیشتر مسئولین و نهادهای ذی‌ربط به ارائه آموزش‌های لازم به جامعه، پیرامون نحوه مواجهه با بلایای طبیعی و بحران‌ها و تداوم داشتن آموزش‌ها تأکید کرد.

غلامعلی سفید اظهارداشت:  آفت‌های طبیعی  که از آن‌ها را به‌عنوان بلایا یاد می‌شود، قوانین طبیعت هستند که می‌توان با راهکارهای مناسب در مقابل آن‌ها ایمن شد، و کار ما باید شناخت و یادگیری روش‌های مقابله و مهار اثرات ناشی از بحران‌های هنگام بروز بلایای طبیعی باشد.

وی با اشاره به‌ضرورت ارائه آموزش‌های لازم به جامعه و آگاه‌سازی مردم جهت چگونگی مواجهه با بحران‌ها و بلایای طبیعی، تصریح کرد: این آموزش‌ها باید تداوم داشته باشد و از ابزارهای گوناگون و متنوع در این راستا استفاده شود.

این مسئول  جشنواره فیلم کوتاه امید را گامی مؤثر در آگاه‌سازی عمومی پیرامون نحوه مواجهه با بحران دانست و افزود: زبان هنر نقش قابل‌توجهی در ماندگاری از اثربخشی آموزش‌ها دارد.

.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.