وزیر خارجه آمریکا در مطلبی نوشت: توافق هسته‌ای ناقص ایران، دیگر نقطه محوری و مرکزی سیاست واشنگتن در قبال تهران نخواهد بود و ما اکنون در حال مقابله با کل تهدیدهای ایران هستیم.

تیلرسون: برجام ناقص، دیگر نقطه محوری سیاست واشنگتن در قبال تهران نخواهد بود

به گزارش قدس آنلاین، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده، نوشته است: طی سال گذشته، آمریکا با چالش‌های بزرگی در مواجهه با کره شمالی، چین و روسیه و همین طور تلاش‌هایش برای شکست تروریسم بین المللی روبه‌رو بوده است. ولی آمریکایی‌ها باید نسبت به پیشرفت‌های وزارت خارجه و آژانس آمریکایی برای توسعه بین المللی امیدوار باشند که نقش مهمی در برقراری و پیشبرد صلح و امنیت جهانی داشته است.

وی در ادامه افزود: زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسید، کره شمالی را بزرگترین تهدید امنیتی علیه آمریکا توصیف کرد. ترامپ سیاست شکست‌خورده "صبر راهبردی" در قبال کره شمالی را متوقف کرد. ما هم‌اکنون در حال دنبال کردن سیاست اعمال فشار از طریق تحریم‌های اقتصادی و سیاسی هستیم. امسال، شورای امنیت سازمان ملل به‌اتفاق آرا سه قطعنامه از شدیدترین قطعنامه‌های تحریمی در تاریخ خود را تصویب کرده است که شامل ممنوعیت صادرات زغال‌سنگ، آهن و منسوجات کره شمالی است.

آمریکا از شرکا و متحدانش خواسته است تا فشارهای یکجانبه علیه کره شمالی را افزایش دهند تا این رژیم رفتار خود را تغییر دهد. بسیاری از کشورها با قطع روابط تجاری و دیپلماتیک خود با کره شمالی، به این درخواست پاسخ مثبت داده‌اند. فشارهای مسالمت‌آمیز ما موجب قطع ۹۰ درصد درآمد صادراتی کره شمالی شده است. امیدواریم انزوای بین المللی کره شمالی، به این رژیم برای ورود به یک مذاکره جدی درباره متوقف کردن برنامه‌های اتمی و موشک بالستیک، فشار شدیدی وارد کند. درهای مذاکره همچنان باز است ولی ما آشکارا اعلام کرده‌ایم که رژیم کره شمالی باید به میز مذاکره برگردد. تا وقتی که خلع سلاح اتمی اتفاق نیفتد، فشارها ادامه خواهد داشت.

یک جزء اصلی از راهبرد ما در قبال کره شمالی، متقاعد کردن چین برای استفاده از اهرم اقتصادی مؤثر خود علیه پیونگ‌یانگ است. چین ممنوعیت‌های وارداتی و تحریم‌های قاطعی را علیه کره شمالی اعمال کرده است ولی می‌توانسته و باید اقدامات بیشتری را انجام دهد. ما به‌دنبال سایر منافع آمریکا در زمینه‌های دیگر در روابط با چین هستیم، از جمله از بین بردن عدم تعادل تجاری، سرقت مالکیت معنوی و فعالیت‌های مشکل‌آفرین چین در دریای جنوبی چین و سایر مناطق. ظهور چین به‌عنوان یک قدرت نظامی و اقتصادی مستلزم آن است که واشنگتن و پکن به‌دقت این مسئله را مورد بررسی قرار دهند که روابط خود را چگونه برای ۵۰ سال آینده مدیریت کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: شکست دادن تروریسم همچنان یکی از اولویت‌های مهم رئیس جمهور آمریکا است. راهبرد تهاجمی دولت برای مقابله با داعش، به فرماندهان نظامی آمریکا قدرت بیشتری در میدان نبرد می‌دهد. در نتیجه، ائتلاف جهانی برای شکست داعش عملیات خود را تسریع بخشیده و تقریباً همه سرزمین‌های تصرف‌شده توسط داعش در عراق و سوریه را بازپس گرفته است.

وی درباره روسیه نیز نوشت: ما در خصوص موضوع روسیه، دچار توهم نیستیم. آمریکا امروز روابط ضعیفی با روسیه دارد، کشوری که به همسایگانش یعنی گرجستان و اوکراین در دهه اخیر حمله کرده و حاکمیت و اقتدار کشورهای غربی را از طریق دخالت در انتخابات ما و سایر کشورها، تضعیف نموده است. روابط عادی آمریکا با روسیه بدون یک راه‌حل مسالمت‌آمیز در خصوص اوکراین، امکان‌پذیر نخواهد بود، راهکاری که باید با پیروی روسیه از مفاد پیمان مینسک آغاز شود.

تیلرسون افزود: در عین حال که مخالف اقدامات تجاوزکارانه روسیه هستیم، ولی این موضوع را به‌رسمیت می‌شناسیم که در مسائل مربوط به منافع مشترک باید با روسیه همکاری کنیم. این مسئله در هیچ جایی نمایان‌تر از سوریه نیست. اکنون که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خود را متعهد به روند سیاسی ژنو برای ایجاد یک آینده بهتر برای این کشور می‌داند، انتظار داریم که مسکو مطابق این تعهد عمل کند. ما مطمئن هستیم که این مذاکرات در نهایت به ایجاد یک سوریه بدون اسد و خانواده‌اش منجر خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران نیز نوشت: توافق هسته‌ای ناقص ایران، دیگر نقطه محوری و مرکزی سیاست واشنگتن در قبال تهران نخواهد بود. ما اکنون در حال مقابله با کل تهدیدهای ایران هستیم. بخشی از این راهبرد شامل بازسازی ائتلاف با شرکا و متحدانمان در خاورمیانه است. در ماه نوامبر به برقراری مجدد روابط عراق و عربستان سعودی کمک کردیم. ما به همکاری با متحدانمان و کنگره ادامه خواهیم داد تا گزینه‌هایی را برای برطرف کردن نواقص توافق هسته‌ای پیدا کنیم و در عین حال، برای مجازات ایران به‌خاطر نقض تعهداتش در مسائل موشک بالستیک و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران در منطقه تلاش خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.