یکی از صحنه‌های شورانگیز حماسه ملت ایران در پیروی و پشتیبانی از ولایت فقیه و اصل نظام به نهم دی ۸۸ اختصاص دارد که ملت بیدار و با بصیرت، بار دیگر بر دفاع و صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام تأکید کردند.

پیروی از ولایت، تنها راه سدّ نفوذ دشمن

قدس آنلاین- چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طول این سال‌ها دشمنان از هر فرصتی برای شکستن عزم و اراده محکم ملت ایران استفاده کردند، اما هر بار با هوشیاری و ولایتمداری ملت، بینی دشمنان به خاک مالیده شد.

یکی از صحنه‌های شورانگیز حماسه ملت ایران در پیروی و پشتیبانی از ولایت فقیه و اصل نظام به نهم دی ۸۸ اختصاص دارد که ملت بیدار و با بصیرت، بار دیگر بر دفاع و صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام تأکید کردند.

همزمان با فرا رسیدن سالروز حماسه نهم دی، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت، فرازهای این حماسه بزرگ را در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم قم و استاد معارف اسلامی به بحث و بررسی گذاشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

جناب میرباقری! بررسی زوایای گوناگون حماسه نهم دی نشان می‌دهد، دشمنان در پی نفوذ و تخریب اصل نظام بودند، جناب عالی در این زمینه چه نکته‌ای را قابل طرح می‌دانید؟

همین طور است. آنچه دشمن پیش از ۹ دی به دنبال آن بود، نفوذ به اصل نظام و ایجاد نفاق و تفرقه میان آحاد ملت بود.

همان طور که می‌دانید، یکی از خطرات بزرگ و مهمی که جبهه حق را تهدید می‌کند و چنین موضوعی به زمان خاصی هم اختصاص ندارد، نفوذ در جبهه مؤمنین است و دشمن درصدد است با نفوذ در جبهه مؤمنین کار خود را از طریق آنان به سرانجام برساند، ضمن اینکه جریان نفاق نیز از این مسئله نشأت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که دشمن کار خود را در لباس و پوشش خودی انجام می‌دهد.

نکته مهم این است که این نفوذ در طول تاریخ شکل‌های پیچیده‌ای به خود گرفته و در دوران اخیر، تمدن غربی یکی از پیچیده‌ترین حجاب‌های حقیقت است؛ یعنی نفوذ، یکی از منافقانه‌ترین نمودهای شیطان محسوب می‌شود و باید توجه کرد در دوران اخیر، نفوذ اشکال گوناگونی را به خود گرفته و باید این اَشکال پیچیده را شناخت تا در راستای مقابله با آن برآییم.

مهم‌ترین شکل نفوذ دشمن در فتنه ۸۸ که به بصیرت مردم در حماسه ۹دی انجامید، چیست؟

دشمن در فتنه ۸۸ تلاش کرد در اراده نیروهای جبهه انقلاب اسلامی نفوذ کرده و تمایلات انسانی را تغییر دهد تا پیروزی را از آن خود کند. فراموش نکنیم، اگر دشمن بتواند فکر، دانش و عقلانیت جامعه‌ای را تسخیر کند و این جامعه با عینک آن‌ها جهان را ببیند و بیندیشد، به طور قطع می‌توان گفت سرباز دشمن شده‌ایم.

در چنین شرایطی، دشمن به حمله نظامی نیازی نمی‌بیند، زیرا از طریق جنگ نرم به اهداف خود دست می‌یابد و جهان استکبار در طول چند قرن گذشته یک تمدن ایجاد کرده که این تمدن یک ایدئولوژی و گرایش‌هایی دارد. ایده‌های اساسی این تمدن اصالت دادن انسان در برابر خداست؛ به گونه‌ای که حق را بر مدار انسان و آدمی تعریف می‌کند و در این بین حرفی از خدا زده نمی‌شود؛ انسان گرایی یا اومانیسم در این امر به معنای کرامت انسان نیست، بلکه درصدد هستند بگویند انسان، اصل است و خدا در این بین نقشی ندارد، در حالی که انبیای الهی آمدند تا بگویند از طریق وحی باید راه سعادت را بشناسید.

دشمنان انقلاب، دانشگاه‌هایی در جهان برای مسئله نفوذ تأسیس کرده‌اند تا عده‌ای از نخبگان و شخصیت‌های بزرگ در کنار آموزش‌های رسمی با روح تمدن غرب آشنا شوند و پس از بازگشت به کشور خود در مقابل تمدن غرب احساس حقارت کنند و کشور خود را به جایی برسانند که مانند غربی‌ها بیندشیند.

در حقیقت، دشمن درصدد بود این طرح را در منطقه پیاده کند و بنا داشت ایران را محور این کار قرار دهد، اما حماسه ۹ دی که از جنس حماسه‌های همیشگی ملت ایران بود، این توطئه را درنطفه خفه کرد و چنان که جریان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و آزادسازی جاسوسان آمریکایی پس از گذشت یک سال ابهت آمریکا را در جهان شکست و امام خمینی(ره) تمدن غرب را تحقیر کرد.

یکی از جلوه‌های حماسه ۹ دی، بصیرت و بینش ملت ایران در مواجهه با فتنه دشمنان است، این بصیرت در چه مسئله‌ای ریشه دارد؟

به نکته خوبی اشاره کردید. در حقیقت بصیرت نقطه اصلی مبارزه با دشمن در فتنه ۸۸ است که البته در حماسه ۹ دی بصیرت و دشمن شناسی ملت ایران به اوج می‌رسد. این مسئله، ریشه در تبعیت و پیروی از ولایت فقیه و رهبری دارد و ملت ایران همواره در همه دوره‌ها ثابت کرده‌اند، در هر شرایطی پشت رهبر خویش ایستاده‌اند و از دستاوردهای نظام و انقلاب صیانت می‌کنند.

تبعیت از رهبری، نکته‌ای است که دشمن همواره تلاش می‌کند مردم را از ولایت جدا کند، یعنی دشمن همواره برای نفوذ و رخنه در باورهای نسل‌های انقلابی ایران اسلامی، مدل‌های نفوذ را بازتولید می‌کند.

بصیرت، یعنی اینکه در مشکلات و فتنه‌های سنگینی که حتی دلیلشان را نمی‌فهمیم، از امام و جانشین او جدا نشویم و به دین پشت نکنیم. بنا بر این، اگر دیدید کسی شرک در توحید دارد، علتش شرک در ولایت امامان معصوم(ع) است، یعنی شرک در ولایت، او را به شرک در توحید کشانده است، بنابراین هر کسی وارد ولایت اهل بیت(ع) شود، وارد ولایت خدا نیز می‌شود.

در تمامی این سال‌ها همه می‌دانند که دشمن در دنیای اسلام، دو قرائت «اسلام سلفی» و «اسلام سازشکار» را پیگیری و بازتولید کرده که قرائت اسلام سلفی به پیشوایی عربستان و قرائت اسلام سازشکار که الگوی توسعه غربی را قبول دارد، مدنظر آن‌هاست. اما ملت همیشه در صحنه ایران، هرگز این دو قرائت دشمن را برنتافته و همچنان در تبعیت از ولایت ایستاد و به عهد خود وفادار است.

دشمن در وقایع سال ۸۸ و فتنه، حتی باورهای دینی مردم را نیز نشانه رفت و ما شاهد بی حرمتی به عاشورای حسینی بودیم، اما خود دشمنان هم دیدند با مؤلفه‌هایی مانند عاشورا نمی‌توانند ذهن مردم را از حقانیت ولایت منحرف کنند.

بنا بر این، به طور قطع آنچه ملت ایران را در دوره‌های سخت نجات داده، توکل به خدا، وحدت کلمه و تبعیت از رهنمودهای امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب بوده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.